تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۵
جاده‌های غیراستاندارد پهناورترین استان کشور یکی از مشهورترین و معروف‌ترین جاده‌هایی هستند که روزانه شاهد تصادف‌ها و حوادث رانندگی در جاده‌های اصلی و فرعی آن به علت قاچاق سوخت و تردد غیرمجاز اتباع بیگانه و مشکلات فنی راه‌ها هستیم.
جاده‌های معروف به مرگ؛ رکوردداران شدیدترین تصادفات در استان سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از تفتان ما؛ جوادجمشیدزهی فعال حوزه معضلات شهری در یادداشتی نوشت: سرعت زیاد خودروهای حامل سوخت قاچاق نه‌تنها جان راننده و سرنشینان این خودروها بلکه سایر خودروهای عبوری در جاده‌های ۲ طرفه سیستان و بلوچستان به‌ویژه برخی شهرستان‌های جنوبی این استان را به مخاطره می‌اندازد.
 
در سیستان و بلوچستان، مهم‌ترین عامل حوادث جاده‌ای نبود بزرگراه، تجهیزات ترافیکی اعلام شده و علاوه بر اینها عوامل انسانی مانند خواب‌آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو بر تلفات جاده‌ای افزوده است.
 
فرسودگی جاده‌ها از یک سو و سرعت غیرمجاز از سوی دیگر زمینه را برای جولان تصادفات در جاده‌های استان فراهم کرده است.
 
متأسفانه خودروها و جاده‌های ما بخشنده نیستند نباید با کوچک‌ترین خطای کاربر، راننده جان خود را از دست بدهد. تصادف و تردد با هم ارتباط دارند و در چندین سال اخیر ترددها افزایش‌یافته است؛ ولی خودروها استاندارد لازم را ندارند و جاده‌ها نیز از ایمنی لازم برخوردار نیستند.

در حالی پهناورترین استان کشور از لحاظ‌داشتن راه‌های مناسب به‌عنوان فقیرترین استان محسوب می‌شود که روزانه حداقل ۴ نفر جان خود را بر اثر تصادف در جاده‌های استان از دست می‌دهند.

کشورهای کم‌درآمد و متوسط، کمتر از نیمی از وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند. بااین‌وجود، آن‌ها بیش از ۹۰٪ از کل مرگ‌ومیرهای رانندگی را در بر می‌گیرند. از فاکتورهای مهم حوادث، شبکه‌های جاده‌ای آن کشورها و همچنین کمبود منابع برای اجرای قوانین ایمنی در جاده‌ها و کمک‌های پزشکی است.

برعکس، کشورهایی که کمترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای را دارند، عمدتاً کشورهایی با درآمد بالا هستند که منابع لازم را برای حفظ جاده‌های خود در سطح استاندارد بالا و اجرای قوانین محکم در استفاده از جاده‌ها دارند.

در پایان پیشنهاد خودروهای سوخت بر، خودروهای اتباع بیگانه از چرخه جاده اصلی خارج شوند. 

به قلم جواد جمشیدزهی فعال حوزه معضلات شهری، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی

انتهای خبر/
https://asrehamoon.ir/vdceo78zejh8pfi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما