تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۱
بخش زرآباد با 3 هزار و 800 کیلومتر وسعت، 75 کیلومتر مرز آبی، استقرار در مسیر محور مواصلاتی بنادر چابهار به جاسک و بندرعباس، استقرار در نزدیک‌ترین نقطه استان به تنگه هرمز سرشار از توانمندی‌ها و قابلیت‌ها برای استان محسوب می‌شود.
زراباد  سیستان و بلوچستان دستگیره  دروازه طلایی سواحل مکران به ابهای ازاد
زراباد سیستان و بلوچستان دستگیره دروازه طلایی سواحل مکران به ابهای ازاد
به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون، بخش زرآباد با 3 هزار و 800 کیلومتر وسعت، 75 کیلومتر مرز آبی، استقرار در مسیر محور مواصلاتی بنادر چابهار به جاسک و بندرعباس، استقرار در نزدیک‌ترین نقطه استان به تنگه هرمز سرشار از توانمندی‌ها و قابلیت‌ها برای استان محسوب می‌شود.
همچنین زرآباد به عنوان قطب بودن در بخش کشاورزی، استقرار مجهزترین بندر صیادی کشور و یک موج‌شکن نمونه در آن، ظرفیت عظیم و بعضا ناشناخته گردشگری و نیز امکان دسترسی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند جایگاه استان را در مقیاس ملی در مباحث اقتصادی ارتقا دهد.
ساحل زرآباد علاوه بر اینکه یک مسیر مناسب برای حمل و نقل ارزان و ارتباط با کشورهای عمان و امارات است، بستری برای تجارت و توسعه شیلات نیز است
استقرار زرآباد در همجواری جاسک به عنوان دومین پایانه نفتی کشور در آینده، مستلزم توجه چند وجهی و ویژه در پیگیری و برنامه‌ریزی توسعه در زرآباد است.
در صورت تحقق به موقع انتقال خط اتان از ایرانشهر به جاسک و همچنین ایجاد حمل و نقل ساحلی در ادامه این خط ریلی جاسک به سمت زرآباد، اهمیت منطقه را دو برابر خواهد کرد لذا با یک همت معمولی و حتی بیشتر از آن نیز نمی‌توان زمینه‌های توسعه زرآباد را فراهم آورد.
بنابراین نیاز است با توسعه آب و برق و ارتباطات، آموزش و پرورش، بهداشت، کشاورزی و شیلات با سرعتی فوق‌العاده بیشتر زیرساخت‌های محکمی را برای آینده زرآباد از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کرد که به یاری خدا، دولت تدبیر و امید در راستای توصیه‌های مقام معظم رهبری و نگاه کارشناسانه به اهمیت این موضوع واقف است.
جایگاه سواحل مکران و نقاط جمعیتی آن از جمله زرآباد در صورت آبادانی و توسعه جایگاه رفیع‌تر از آب‌های حاشیه خلیج فارس است چراکه مسقیما به آسیای میانه مرتبط می‌شود.
باید کار تخصصی، مطالعاتی و آمایش دقیق توسط گروه‌های فنی و مطالعاتی بر روی نقطه ویژه زرآباد همانند جاسک صورت پذیرد که در این مطالعات رشد و توسعه اقتصادی به عنوان وجه مهم‌تر باید به آن توجه شود.
زرآباد پر از ظرفیت است و فقط آبادانی بیشتر می‌خواهد
رویکردها در اجرای پروژه‌ها در زرآباد باید مبتنی بر شرایط جاسک و چابهار و مردم‌‌نواز باشد، در آینده مطمئنا انگیزه‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری در راستای بهره‌گیری شایسته و به‌جا از موقعیت‌ها و ظرفیت‌های زرآباد با رویکرد تجاری و مسیری خواهیم داشت.
توجه به کشاورزی صنعتی، شیلات پیشرفته، گردشگری و حمل و نقل، گشایشی در بستر اقتصاد بومی، منطقه‌ای زرآباد خواهد بود.
زرآباد با دارا بودن خورهایی که غالبا پوشیده از جنگل‌های حراست از اهمیت ویژه‌ای در جذب گردشگر برخوردار است که می‌تواند برای تفریحات و ورزش‌های زمستانی و ساحلی مورد استفاده قرار گیرد.
لازم است یک طرح جامع و چند وجهی به عنوان یک طرح بستر برای توسعه به صورت مستقل و یک طرح وابسته خط اقتصادی جاسک-زرآباد-چابهار در دایره نقش‌آفرینی ملی تهیه و این دو طرح تلفیق، کارشناسی و در ظرف سیاست‌های دولت و افراد خبره در مسیر اجرایی شدن حرکت کند.
باید بدانیم نقش زرآباد می‌تواند در پروژه‌های کلان احداث نیروگاه ترکیبی آبی و گازی جاسک، احداث مخازن بزرگ نفتی در جاسک و نیز پالایشگاه نیمه سنگین چابهار بسیار پر رنگ باشد.
با همت دولت و حتی اندکی هزینه بیشتر در این منطقه می‌توان از زرآباد به عنوان آن بخش مترقی اقتصادی که تامین کننده منافع بومیان استان و منافع کلان اقتصادی باشد، استفاده کرد.
امیدواریم پازل توسعه سواحل مکران با یک بسته علمی‌تخصصی پر رنگ به نام بسته توسعه فرصت زرآباد تکمیل شود.
بخش زرآباد با توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های مختلفی از جمله مرز آبی و استقرار در مسیر محور مواصلاتی بنادر چابهار به جاسک و بندرعباس و نزدیک‌ترین نقطه به تنگه هرمز و دیگر مزیت‌ها، می‌تواند سبب ارتقا جایگاه اقتصادی استان در بعد ملی شود.
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdch-xnm.23n-6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما