تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۸
یادداشتی در آستانه ماه مبارک رمضان؛

کم کم صدای ربنا به گوش می رسد

روزه نوعی تمرین تهذیب، تزکیه نفس و راهی مناسب برای تحقق تسلط انسان بر نفس خویش و مبارزه با هوس های نفسانی است و عاملی مؤثر در تحقق بخشیدن به مهم ترین هدف و فلسفه حیاتی انسان، یعنی کمال و قرب الهی است.
کم کم صدای ربنا به گوش می رسد
کم کم صدای ربنا به گوش می رسد
«یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون»

خداوند تبارک و تعالی می فرماید:

ای کسانیکه ایمان آورده اید روزه بر شما واجب شد،‌ چنانکه بر آنانکه پیش از شما بوده اند واجب شده بود،‌ باشد که پرهیزگار شوید.

به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از  پهره، حقیقت ماه رمضان عبارت است از آزادی از خود؛ آزادی از خود حیوانی، و تولد خود الهی. ماه مبارک رمضان، ماه تخلق به اخلاق الهی است و حقیقت و باطن آن عبارت است از رسیدن به لقای خداوند، در حدیثی آمده است که خداوند سبحان فرمود: « الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی بِه‏» روزه مال من است و من خود به آن جزا می دهم.

انسان موجودی است دو بعدی؛ یعنی هم دارای جنبه جسمی و مادی است و هم دارای بعد معنوی و روحی، و هرکدام در رسیدن به کمال مطلوب، برنامه ‏های ویژه‏ای را نیاز دارند. یکی از برنامه ‏ها برای تقویت و رشد بعد معنوی، تقوا و پرهیزگاری است؛ یعنی اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی رشد و پرورش دهد و به کمال مطلوب برسد، باید هوای نفسانی‎اش را مهار نماید و خود را سرگرم لذت‏ها و شهوات جسمی و نفسانی نکند. از این‏رو یکی از راه‏های که انسان را برای رسیدن به این هدف کمک می‏کند و در تکامل فکری و روحی او موثر و مفید است، روزه و بجاآوردن دقیق اعمال آن در ماه مبارک رمضان است. چنانچه در قرآن‏ کریم از قول خداوند آمده است: «ای افرادی که ایمان آورده‏ اید! روزه برشما نوشته شد، همان‏گونه که بر پیشینیان شما نوشته شده بود، تا پرهیزگارشوید.»

قبل از ورود به میهمانی خدا باید ببینیم خداوند چه اوصاف و چه ویژگی هایی دارد؛ خدا مهربان است پس باید مهربانی کرد و قبل از ورود به نزد خدای رحیم، باید رحم کرد و قبل از ورد به نزد خدای بخشنده، باید بخشید؛ همانطور که فرمود “ارحم ترحم”. لذا برای استقبالی شاد و پرنشاط باید کارهایی کرد؛ خوش خلقی، حلالیت طلبی، ادای دیون، انفاق – مخصوصا به ارحام صغیر- آشتی با نزدکان، استغفار کردن که کل ماه شعبان ماه استغفار و صلوات است که خود مقدمه ورود به ماه رمضان است.

در روایات ما مطالبی بیان شده است که به نوعی رمز و راز پیشواز رفتن ماه رمضان است؛ یکی از آنها روزه گرفتن ۳ روز آخر ماه شعبان است یا حداقل یک روز آخر ماه شعبان است. خوشبختانه ائمه ما را راهنمایی کردند و از ماه رمضان به «بهار قرآن» تعبیر کردند و بهترین سود در این ماه استفاده از محضر قرآن است؛ هرکسی به اقتضای شرایط خود از این خان بهره ببرد؛ آنهایی که عالم‌ترند به تفسیر قرآن و آنهایی که در حد ظواهرند به ظواهر قرآن و به الفاظ قرآن توجه کنند برای همین است که در ماه مبارک رمضان ثوابی که به آیه آیه قرآن اختصاص داده شد بسیار بی نظیر است و این نیست مگر اینکه مؤمنین بیایند و از این مائده آسمانی استفاده کنند و هر یک آیه برابر با ثواب کل قرآن است و جوایز خداوند در این ماه بسیار فراوان است که بهترین‌اش انس با قرآن و تدبر و قرائت قرآن است که همه اینها هدف غائی اش عمل به قرآن است.

بدین ترتیب، روزه گرفتن و امساک از خوردن و آشامیدن در طول روز و به طرف گناه و معصیت نرفتن و از حال و احوال ضعیفان خبر گرفتن و به درد و رنج‏شان شریک شدن در عین حالی که انسان را از نظر شخصیتی در اوج شکوهمندی قرار می‏دهد، بلکه او را از نظر روحی و روانی هم با اراده و مصمم و آرام بار می‏ آورد. به حضرت یوسف پیامبر خدا گفتند: «با این همه ثروت و هستی، چرا بیش‎تر روزها را روزه می‏گیری و خودت را گرسنه می‏سازی؟ در جواب فرمود می‏خواهم به فکر گرسنگان بیفتم.»

امام صادق (ع) یکی از آثار روزه را این گونه بیان فرمودند: روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و غنی مساوات برقرار گردد، و این به جهت آن است که غنی طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند؛ چراکه اغنیا معمولاً هر چه را بخواهند برای آنها فراهم است، خدا می خواهد میان بندگان مساوات باشد، و طعم گرسنگی و درد و رنج را به اغنیا بچشاند تا آنان به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند.

این تمرین یک ماهه در کفّ نفس و خودداری از درخواست نفسانی، تمرینی مفید و نیکو است برای تقویت اراده و خویشتن داری در باقی سال؛ چون انسانی که یک ماه به دستور الهی در مقابل خواست حلال نفس خویش مقاومت کرده و فقط به خاطر رضای خداوند از نیازهای طبیعی خود مانند خوردن و آشامیدن اجتناب کرده است، این قدرت را خواهد داشت تا در ۱۱ ماه دیگر سال در مقابل وسوسه های شیطانی و درخواست های نفسانی نفس اماره خویش مقاومت نموده و اهل تقوی و فلاح گردد.

یادداشت//مدیر مسئول

انتهای پیام/4382

 

https://www.asrehamoon.ir/vdcbfgb0.rhb9apiuur.html
منبع : سایت پهره
نام شما
آدرس ايميل شما