تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۱
در حالی خشکسالی امان مردم سیستان وبلوچستان را بریده که تک تک مردم در نقاط مختلف استان عزادار مزارع خشک سوخته و از بین رفتن سرمایه شان که دام و طیور است، هستند.
خشکسالی امان مردم سیستان وبلوچستان را برید/ از تلف شدن دام و طیور تا عزادار شدن مردم برای مزارع خشک سوخته
به گزارش عصرهامون، بروز معضلات اجتماعی به مثل فقر و بیکاری، خشک شدن آب تالاب ها و سدها، تلف شدن دام و طیور، از بین رفتن کشاورزی و غیره هزاران پیامد بحرانی خشکسالی در سیستان وبلوچستان به ویژه شمال استان است. بحرانی که امان مردم پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز را بریده و مردم را عزاردار مزارع خشک سوخته و دام های تلف شده شان کرده است.
بحرانی که علاوه بر مردم شمال استان دامن مردم جنوب استان را هم گرفته به گونه ای که طبق گفته رئیس اداره منابع آب نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان حجم آب سد خیرآباد در پی کم شدن بارندگی ها و تداوم خشکسالی به شدت کاهش یافته و هم اینک فقط یک میلیون و 200 هزار مترمکعب آب آن قابل بهره برداری است.
فیض محمد بلوچی در گفت وگو با یکی از رسانه ها اجرای خط انتقال پایین دست سد خیرآباد را خواستار شد و گفت: بعد از گذشت 10 سال از بهره برداری این سد اعتباری برای انتقال آب تا پشت چاه های آب آشامیدنی شهر چابهار اختصاص پیدا نکرده و بیشتر آب رها شده در طول مسیر تبخیر و هدر می رود.
 
آب به طور محله ای به حالت جیره بندی توزیع می شود
در همین رابطه عبدالغفور عزیزی رئیس آب و فاضلاب شهری نیکشهر نیز بیان کرد: آب مورد نیاز جمعیت 21 هزار نفری این شهر به وسیله پنج حلقه چاه در محدوده روستای زهک پایین دست سد خیرآباد تامین می شود به گونه ای که چهار هزار و 125 اشتراک آب شهری در نیکشهر با مشکل جدی بی آبی مواجه هستند و آب به طور محله ای به حالت جیره بندی توزیع می شود.
 
 
تاکنون هیچ آبی به تالاب جازموریان وارد نشده است
اتابک جعفری مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان هم در کارگروه آب استان گفت: از مهر سال گذشته تا امروز ورود آب به تالاب جازموریان نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف هامون هیرمند فقط 32 میلیون مترمکعب ورود آب داشتیم که نسبت به سال آبی قبل 93 درصد کاهش یافته است، گفت: در حوزه آبریز هامون ماشکید نیز میزان ورد آب 93 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
 
هیچ بارندگی نداشته‌ایم
این مسئول درباره آخرین وضعیت بارندگی در سیستان و بلوچستان گفت: آخرین وضعیت منابع آب استان وضعیت مناسبی را نشان نمی‌دهد، امسال فقط 20 میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به میانگین نرمال در بلند مدت 78 درصد کاهش یافته است که این یعنی در عمل ما هیچ بارندگی نداشته‌ایم در مجموع سیستان و بلوچستان تاکنون چنین  شرایطی را  تجربه نکرده است.
 

 
250 میلیون مترمکعب از آب مرده چاه نیمه‌ها بلااستفاده است
جعفری ادامه داد: سدهای چاه نیمه در شمال استان نیز امروز تنها 320 میلیون مترمکعب آب دارد که 250 میلیون مترمکعب آن حجم مرده و بلااستفاده است. سد ماشکید در جنوب استان نیز 21 میلیون مترمکعب آب دارد که 32 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.
 
آب سدهای استان کاهش یافته است
مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سد خیرآباد نیکشهر که برای مصرف آب شرب است تنها 6 میلیون مترمکعب آب دارد و ذخایر آن نسبت به سال قبل 39 درصد کاهش یافته است، سد پیشین در شهرستان سرباز نیز هم‌اکنون 26 میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال قبل در همین موقع 42 درصد کاهش یافته است.
 
 

منابع آب استان گویای شرایط بسیاری بد برای آب شرب است
وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون حجم آب پشت سد زیردان 74 میلیون مترمکعب است، افزود: حجم آب این سد نسبت به سال گذشته 24 درصد کاهش یافته است. در واقع منابع آب سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که یک شرایط بسیاری بد برای آب شرب استان در پیش است. البته وضعیت کشاورزی که به طور کامل مشخص است ولی برای آب شرب هم با یک شرایط خیلی سخت مواجه هستیم.

 انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcjh8evouqey8z.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما