تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۲
در حالی چهار بیماری تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و ام اس در زمره بیماران خاص قرار می‌گیرند که سه هزار و ۱۱۰ بیمار تالاسمی در سیستان وبلوچستان وجود دارد.
شناسایی 3110 بیمار تالاسمی در سیستان وبلوچستان/ زاهدان و سراوان رکورددار بیشترین آمار مبتلایان
به گزارش عصرهامون، هجدهم اردیبهشت ماه را روز جهانی تالاسمی و بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نامیده‌اند. بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به آن دسته از بیماری‌هایی گفته می‌شود که در جامعه عمومیت نداشته و برای درمان آنها شرایطی ویژه‌ای باید فراهم شود. درواقع این بیماری‌ها درمان دائمی ندارند و فرد تا آخر عمر این بیماری­ها را خواهد داشت.
چهار بیماری تالاسمی، هموفیلی، دیالیز وام اس در زمره بیماران خاص قرار می‌گیرند زیرا درمان این بیماری‌ها به عنوان درمان‌های صعب العلاج به حساب می ­آید و عوارض بیماری تا پایان عمر همراه بیمار می‌ماند.
همچنین بیماری‌های سرطان، پیوند کلیه، دیابت، اوتیسم، ای بی هم جزو بیماری‌های‌ صعب العلاج به شمار می رود.
 
وجود 3110 بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان
سهیلا خسروی مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سه هزار و ۱۱۰ بیمار تالاسمی در استان وجود دارد که از مراکز انتقال خون این استان خون دریافت می‌کنند، گفت: بیماران مبتلا به تالاسمی با توجه به سن و وزن خود یک تا ۲ واحد خون را بین ۲۰ تا ۲۵ روز دریافت می‌کنند.
وی در این رابطه بیان کرد: افراد می‌توانند با دادن آزمایش تشخیص قبل از تولد که همه امکانات آن در سیستان و بلوچستان فراهم است جنین‌های مبتلا به این بیماری را قبل از به دنیا آمدن سقط کنند.
مدیرکل انتقال خون استان عوامل رو به رشد این بیماری را ثبت نکردن رسمی بعضی ازدواج‌ها و انجام ندادن مشاوره قبل از ازدواج در میان برخی زوج‌ها و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین عنوان کرد و گفت: بسیاری از بیماران نیازمند به خون در بیمارستان‌ها چشم انتظار یاری مردم سیستان و بلوچستان هستند و این درحالی است که فرآورده‌های خونی را نمی‌توان به مدت طولانی نگهداری کرد.
 
سیستان وبلوچستان روی خط تالاسمی
در همین راستا بهمن ماه سال گذشته زهرا سرگزی کارشناس تالاسمی مرکز بهداشت استان در گفت وگو با عصرهامون اظهار کرد: بیشترین آمار مبتلایان به این بیماری در کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.
 
شناسایی 1801 زوج ناقل قطعی تالاسمی مینور در استان
مجید سرتیپی مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به شناسایی هزار و 801 زوج ناقل قطعی تالاسمی مینور در سیستان وبلوچستان اظهار کرد: هزار و 562 بیمار مبتلا به تالاسمی در استان خون دریافت می‌کنند.
وی گفت: اگر چه انتقال خون آن‌ها رایگان است، اما خانواده دارای فرزندان با این بیمار مشقت زیادی برای رفت و آمد و اسکان دارد و بیمار هم رنج زیادی از این بیماری متحمل می‌شود.
به گفته این مسئول در گزارش ایسنا  برای جلوگیری از تولد نوزادان مبتلا به این بیماری از 16 خرداد ماه 95 کمپین شناسایی زوج‌هایی که آزمایش‌های تالاسمی پیش از ازدواج را انجام ندادند، در مناطق روستایی و حاشیه شهر با همکاری داوطلبان سلامت ایجاد شده است؛ که در این راستا به آن‌ها آموزش داده می‌شود که یا با هم ازدواج نکنند یا در صورت ازدواج اقدام‌هایی انجام شود که از تولد کودک مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری شود.
 
زاهدان و سراوان بیشترین آمار بیماران تالاسمی در استان را دارند
سرتیپی بیان کرد: این بیماران داروهای زیادی برای پیشگیری از عوارض تزریق خون مصرف می‌کنند اما به دلیل تزریق‌های خون مکرر عوارضی در بدن آن‌ها ایجاد می‌شود که از جمله آن می‌توان به نفوذ آهن در بعضی احشای بدن مثل کبد و ایجاد رسوب اشاره کرد.
لازم به ذکر است که در این گزارش بیان شده که در حوزه این دانشگاه بیشترین تعداد بیماران در زاهدان با 570 مورد و پس از آن در سراوان با 263 مورد است.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcaiun6649nwe1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما