تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۵
در آستانه عید سعید فطر نظر تعدادی از مراجع عظام تقلید در مورد فطریه میهمان شب عید اعلام شد.
اعلام مبلغ فطریه و کفاره روزه در ماه مبارک رمضان ۹۷/ تکلیف میهمان شب عید
به گزارش عصرهامون، با نزدیک شدن به ایام پایانی ماه مبارک رمضان و عید فطر میزان زکات فطره از طرف دفتر رهبر انقلاب اعلام شد که بر اساس آن، حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر ۸ هزار تومان است.
بر اساس گزارشی که از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری منتشر شده، فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند. بر اساس محاسبات صورت‌گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه‌ سه کیلو گندم، 8هزار تومان است.
همچنین مبلغ کفاره‌ یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۲۵،۰۰۰ ریال و کفاره‌ یک روز قضای روزه‌ عمدی، مبلغ  ۱،۵۰۰،۰۰۰ ریال است.
در آستانه عید سعید فطر تعدادی از مراجع عظام تقلید نظر خود در مورد فطریه میهمان شب عید اعلام کردند.

رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب میهمان یک شبه نان خور محسوب نمی‌شود و در صورتی که فردی فقط شب عید فطر مهمان شخص دیگر شده باشد و نان خور میزبان محسوب نشود، فطریه‌اش بر عهده خودش است.

آیت الله مکارم شیرازی
در ضمن بنا بر فتوای این مرجع تقلید اگر کسی تنها در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش است.

آیت الله صافی گلپایگانی
فتوای این مرجع درباره میهمان هم این است که اگر مهمان پیش از مغرب وارد شود و بگویند امشب نان او را داده هرچند نان خور حساب نشود بر میزبان واجب است.

آیت‌الله وحید خراسانی
نظر این مرجع تقلید درباره فطریه مهمان اعلام کرده است که فطره میهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب‌خانه وارد شده و در وقت وجوب زکات فطره نان خور او حساب می‌شود بر میزبان واجب است.

آیت الله نوری همدانی
همچنین بر اساس فتوای این مرجع تقلید چنانچه میهمان قبل از غروب وارد بر صاحب‌خانه شود و آن شب نان‌خور وی باشد، زکات فطره‌اش بر عهدهٔ میزبان است.

آیت الله جوادی آملی
همچنین نظر این مرجع تقلید درباره فطریه میهمان هم این است که فطریه کسی که اول مغرب شب عید (نه غروب) نان‌خور کسی محسوب شود بر او واجب است. صرف نان او را در شب عید بخورد کافی نیست بلکه باید نان‌خور او حساب شود؛ بنابراین مهمانی که فقط افطار کسی را می‌خورد و نان‌خور او محسوب نمی‌شود فطریه او بر میزبان واجب نمی‌شود.

آیت الله شبیری زنجانی
درباره نظر این مرجع تقلید درباره فطریه میهمان هم آمده است: اگر مهمان بنا داشته باشد مدتی طولانی مهمان باشد - به طوری که بدون هیچ قیدی نان خور به شمار آید - فطره‌اش بر میزبان واجب است، ولی اگر تنها همان شب بیاید واجب نیست.
 
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سیستان وبلوچستان
همچنین حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا عباسی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سیستان وبلوچستان درباره میزان فطریه به خبرنگار عصرهامون گفت: زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم و برنج سه کیلو گم می باشد که در این استان قوت غالب مردم گندم بوده و میزان ریالی آن 60 هزار ریال در استان سیستان وبلوچستان در نظر گرفته شده است.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcevw8zvjh87vi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها