تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۶
در حالی بی آبی امان روستانشینان گلخانی را بریده و اهالی با مشقت فراوان گرمای تابستان را سپری می کنند که سرپرست فرمانداری نیمروز گفت:هم اکنون شبکه آبرسانی در این روستا و روستاهای دیگر با مشکل جدی روبرو شده است.
خشکسالی،قنات،سیستان و بلوچستان،کم آبی
عکس از اینترنت
خشکسالی،قنات،سیستان و بلوچستان،کم آبی عکس از اینترنت
به گزارش عصرهامون، با خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون که از تالاب‌های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین فلات ایران محسوب می‌شد زندگی در سیستان با مشکل مواجه شد.
مردم این دیار همزمان با کم آبی و در نهایت خشکسالی تالاب هامون علاوه بر اینکه شغل خود را از دست دادند بلکه به علت وزش بادهای بیش از 120 روز و بحران بی آبی و ریزگردهای دائمی که در این منطقه رخ داده اغلب روستاها را ترک کرده و به شهرهای همجوار یا سایر استان های کشور مهاجرت کردند.
سیستانی که روزگاری انبار غله ایران بود و هامون در زمان پرآبی معیشت بیش از 80 درصد مردم منطقه سیستان را تأمین می کرد اکنون باعث شده تا کشاوزان و دامداران و صیادان این دیار در غم از دست دادن محصولات و زحماتی که کشیدند در ماتم به سر برند.
از دست دادن شغل و نابودی محصولات کشاورزی، دامداری و صیادی تنها مشکل مردم صبور این دیار نیست و این غیور مردان علی رغم چنین مشکلاتی باز هم به زندگی خویش ادامه می دهند اما این روزها با گرمی بیش از حد هوا و فعالیت ریز گردها آنچه مردم این خطه را آزار می دهد نبود آب و قطعی های مکرر آن است که باعث گلایه سکنه سیستان شده است.
 

نبود آب در اقصی نقاط این شهرستان از نیمروز گرفته تا زهک، هیرمند، هامون و زابل زندگی مردم را مختل کرده به گونه ای که اگر از قطعی مکرر و افت فشار آب گذر کنیم آب رسانی با تانکر به این شهرها و روستاهای آن ها دغدغه دیگری است که اهالی سیستان با آن دست و پنجه نرم می کنند.
علی ای حال از آنجایی که زندگی مردم سیستان براساس آب هامون جاری است با خشکی آن به یکباره رنگ خوشبختی از منطقه رخت بربست چرا که دیگر مردم همه آنچه داشتند را از دست رفته دیدند.

خشکی هامون شبکه آبرسانی گلخانی را با مشکل مواجه کرد
کشاورزی، دامداری، صیادی و صنایع دستی شغل بیشتر مردم سیستان بود که با خشکی هامون رنگ خود را باخت تا مردم این دیار روز به روز فقیرتر شوند و توان ایستادگی خود را از دست دهند.
اینک اهالی گلخانی با خشکی هامون روزگار سختی می‌گذرانند به طوری که مشاغل آن ها از دست رفته و حتی تامین آب آشامیدنی آن ها نیز به سختی فراهم می‌شود.
یکی از اهالی گلخانی به خبرنگار اوشیدا گفت: گلخانی به عنوان یکی از روستاهای بخش سابوری شهرستان نیمروز در حاشیه تالاب هامون، این روزها از بی آبی رنج می برد.
صیادی افزود: بسیاری از اهالی این روستا روزگار سختی را تجربه می کنند چرا که با خشکی هامون شغل و منبع درآمد خود را از دست داده اند و آن ها که هم توانسته اند شغل خود را حفظ کنند کار آن ها بسیار کمرنگ شده به طوری که خانواده ای که روزگاری ۱۰ گاو در خانه خود پرورش می دادند اینک به سختی شاید دو گاو داشته باشند.
 

وی تصریح کرد: بحران بی آبی آن چنان در گلخانی امان مردم را بریده که حتی توانایی سرد کردن منازل خود را ندارند چرا که آبی برای کولرهای آبی وجود ندارد بنابراین اهالی آن با مشقت فراوان گرمای تابستان را سپری می‌کنند.
صیادی تاکید کرد: نبود آب در گلخانی سلامت اهالی را تهدید می‌کند زیرا مردم آبی برای شستشو خود، ظروف و البسه خود را ندارند و این می‌تواند تهدیدی بزرگ به شمار آید.

شبکه آبرسانی در این روستا و روستاهای دیگر با مشکل جدی رو برو شده است
در این راستا سرپرست فرمانداری نیمروز به خبرنگار اوشیدا گفت: روستای گلخانی که در دهه های گذشته روستایی سرسبز و پرآب در حاشیه تالاب هامون بود، در سالیان اخیر با معضل خشکسالی و قطع جریان آب از افغانستان مواجه شده است و ساکنانش با خطر مواجه شده اند.
حاج حسینی افزود: هم اکنون شبکه آبرسانی در این روستا و روستاهای دیگر با مشکل جدی رو برو شده است.
وی گفت: برای کمک به حل معضل کمبود آب در این روستا قرار است از دهیاری ها وشوراها برای تامین آب شرب و تامین تانکر، کمک گرفته شود.
 

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdci5pazrt1auz2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما