تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۰
در حالی دمای هوا در برخی از مناطق جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان دلگان به ۵۰ درجه می رسد که طی ماه های اخیر آتش‌سوزی‌های پی‌درپی نخلستان‌ها به کابوس کشاورزان تبدیل‌شده است.
دو خودروی آتش نشانی سهم 75 هزار نفر جمعیت در سیستان وبلوچستان
دو خودروی آتش نشانی سهم 75 هزار نفر جمعیت در سیستان وبلوچستان
به گزارش عصرهامون، سیستان وبلوچستان این روزها افزایش دمای بی‌سابقه ای را تجربه کرده است. به گونه ای که در برخی از شهرستان های آن دمای هوا از 50 درجه هم گذر کرده و باعث شده یک منطقه از آن در فصل تابستان به عنوان گرم ترین شهر کشور محسوب شود.
گرمای بیش از حدی که تبعات گوناگونی در برداشته، از یک سو باعث خسارت به محصولات کشاورزی و از سوی دیگر بروز آتش‌سوزی‌های متعدد در نخلستان‌ها شده است.
با این تفاسیر اما آنچه باعث نگرانی ساکنین شهرستان دلگان شده این است که این خطه از کشور به دلیل شرایط آب و هوایی خاص شاهد بالا بودن میزان حریق به ویژه در نخلستان ها است.
شهرستانی که بیش از 70 هزار نفر جمعیت دارد اما با توجه به وجود نخلستان های زیاد، گرمای هوا که بعضی مواقع به بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد می‌رسد و آمار بالای آتش سوزی  ها از کمترین امکانات آتش نشانی برخوردار است.
در این میان گفته می شود هنگام وقوع حادثه ای در شهرستان دلگان و جلگه هاشم به دلیل کمبود امکانات آتش نشانی به ویژه خودرو آتشنشانی مردم با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.
 

در تازه ترین حادثه آتش سوزی این شهرستان ۱۵ اصله خرما به طور کامل در آتش سوخت و به سایر نخیلات نیز صدماتی وارد شد که در این راستا طبق گفته افراد حاضر در محل خودرو آتش نشانی پس از خاموش شدن حریق توسط بسیجیان در محل حاضر شد که این موضوع خود گواه وخامت اوضاع و کمبود امکانات آتش نشانی در منطقه دارد.
در همین راستا یکی از اهالی دلگان در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در فصل گرما به دلیل بالا رفتن دما معمولا نخلستان ها دچار آتش سوزی می‌شوند اما با این حال در مجموع تنها دو خودرو آتش نشانی در بخش جلگه هاشم و دلگان مستقر است که آن ها نیز به موقع نمی توانند در محل آماده شوند و این موضوع سبب بروز خسارات جبران ناپذیر می‌شود.
مرتضی بامری گفت: خدا را شکر که تعداد ساختمان چند طبقه در این شهرستان کم است زیرا اگر حادثه آتش سوزی در یک ساختمان چندطبقه ای رخ دهد به دلیل نبود امکاناتی از قبیل نردبان آتشنشانی مخصوص به طور حتم صدمات بسیاری به وجود خواهد آمد.
 

این شهروند بیان کرد: با توجه به شرایط ویژه دلگان و نیاز منطقه انتظار می‌رود مسئولان مربوطه نسبت به تهیه چند دستگاه خودروی آتشنشانی دیگر و همچنین افزایش ایستگاه های آتشنشانی اقدام کنند تا خسارات وارده به حداقل رسد.
بامری اظهار کرد: کشاورزی که تمام توان و سرمایه خود را بر نخلستان گذاشته و این نخلستان ها نیز منبع درآمد چند خانواده در اوج بیکاری حاکم بر منطقه است با یک حریق تمام دارایی خود را از دست می‌دهند در حالی که اگر ایستگاه آتش نشانی و خودروهای آن در نزدیک هر چند روستا قرار گیرد خسارت به حداقل خواهد رسید.
 
انتها یپام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcip5azzt1aur2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما