تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۵۸
اینترنت و آنتن دهی از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان به گفته بسیاری از مردم ضعیف است، به طوریکه برای انجام کارهای خود و استفاده از فضای مجازی و برقراری ارتباطات دچار مشکل هستند.
وقتی مشترک مورد نظر در دسترس نیست/ وعده های خاک خورده آذری جهرمی در سفر به سیستان و بلوچستان
به گزارش عصرهامون، "مشترک مورد نظر در دسترس نیست"، صدایی آشنا برای مردمان سیستان و بلوچستان است، آن هم هنگامی که می خواهند تماس تلفنی برقرار کنند.

گویا قرار نیست سیگنال های اینترنت و تلفن همراه در جنوب شرق کشور به وضعیت پایدار نزدیک شود، این را می توان از گلایه ساکنان پهناورترین استان کشور دریافت.

مردمان این دیار برای انجام کارهای اینترنتی خود دچار مشکل هستند و هنگامی که می خواهند تماس تلفنی برقرار کنند مشترک مورد نظر به دلیل ضعف آنتن دهی در دسترس نیست.

گاهی برای انجام کارهای اینترنتی پیش پا افتاده مانند دریافت کارت سوخت و سهمیه نفت هم مجبور هستند به نزدیک ترین شهر بروند تا بتوانند از کافی نت این کار را انجام دهند، زیرا در روستای خودشان امکان برقراری ارتباط وجود ندارد.   

این موضوع فقط به روستاها بر نمی گردد، شهرهای شمال تا جنوب استان، حتی زاهدان که مرکز سیستان و بلوچستان محسوب می شود هم با این مشکل درگیر است.

بسیاری از مردم در پایتخت وحدت اسلامی از ضعف در آنتن دهی و اتصال به اینترنت می نالند، آن هم در روزهایی که بسیاری از کارها از طریق این بستر انجام می شود و حتی آموزش در مدارس و دانشگاه ها نیز به فضای مجازی نقل مکان کرده است.  

اینترنت و آنتن دهی ضعیف از شمال تا جنوب استان

حسینی، یکی از شهروندان زاهدانی در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: در زیباشهر زاهدان زندگی می کنم و همیشه مشکل آنتن دهی تلفن همراه دارم که مربوط به هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل است، در خانه اصلا تماس تلفنی برقرار نمی شود و مجبورم لب پنجره بایستم و تلفن صحبت کنم.

وی ادامه داد: اینترنت تلفن همراه در این منطقه بسیار ضعیف است و اغلب قطع می شود و بسیاری از مردم مودم تلفن ثابت خریداری کردند که آن هم ضعیف است.

شهرکی، یکی از شهروندان زهک در این خصوص به خبرنگار ما گفت: آنتن دهی تلفن همراه بخش جزینک شهرستان زهک بسیار ضعیف است و مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است، حتی در شعاع 2 کیلومتری دکل مخابراتی جزینک تلفن همراه آنتن نمی دهد و یا خیلی ضعیف است، به رغم اینکه پیگیری های زیادی برای تقویت دکل مخابرات جزینک شده، اما هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته است.  

یکی از روستاییان دلگان در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: وضعیت اینترنت و تلفن همراه در روستای چاه اسحاق دلگان نامناسب است، بسیاری از مردم نمی توانند از فضای مجازی استفاده کنند، برای تماس تلفنی یا ارسال فیلم و عکس و استفاده از فضای مجازی مشکل داریم، من به دلیل این که جوان هستم می توانم به بالای درخت نخل بروم تا اندکی از فضای مجازی استفاده کنم.

حوادث جاده ای و نبود آنتن دهی

عرفانی فر، یکی از شهروندان زاهدانی در این زمینه به خبرنگار ما اظهار کرد: چندی پیش عازم چابهار بودم که خودروی ما در نزدیکی روستای تنگه سرحه حدفاصل ایرانشهر و نیکشهر دچار حادثه شد و نتوانستیم با اورژانس و نیروهای امداد تماس بگیریم.

وی اظهار کرد: خودروهای گذری که متوجه این حادثه شدند در مسیرخود هر قسمت که آنتن دهی وجود داشت با نیروهای امداد تماس گرفتند و پس از چند ساعت از حادثه سرانجام نیروهای امداد رسیدند.

این شهروند زاهدانی تصریح کرد: متاسفانه همسرم که دچار جراحت سنگینی شده بود به دلیل دیر رسیدن نیروهای امدادی جان خود را از دست داد، مشکلات آنتن دهی در جاده های استان می تواند سبب اتفاقات جبران ناپذیری شود و در صورت بروز حادثه امکان کمک از نیروهای امدادرسان وجود ندارد.

وضعیت ارتباطات و اینترنت همراه نگاه ویژه وزیر را می طلبد

عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: به رغم تلاش های انجام شده، عدم پوشش جاده ای، بهره مند نبودن بخش قابل توجهی از روستاها به خدمات تلفن همراه و ثابت بخشی از مشکلات این منطقه است.

وی بیان کرد: عدم دسترسی به اینترنت همراه در بیشتر مناطق روستایی و قطع مکرر آنتن دهی تلفن همراه در برخی مناطق حوزه انتخابیه از مشکلات اساسی است که برای رفع آنها مساعدت بلاواسطه ی وزیر مربوطه را می طلبد.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، بمپور، راسک و بخش های بنت، لاشار، آهوران و آشار در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بخشی از مشکل قطعی های مکرر آنتن ها مربوط به فیبر نوری است که به صورت هوایی اجرا شده و لازم است برای زمینی کردن آن اقدام شود که این موضوع از وعده های وزیر بوده است.

درخشان ادامه داد: لازم است وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به وضعیت آموزش در مدارس و چالش کرونا و استفاده  دانش آموزان از برنامه شاد برای بهبود وضعیت اینترنت همراه در مناطق روستایی حوزه انتخابیه نگاه ویژه ای داشته باشد.

وی اظهار کرد: در دیدار اخیری که با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت مشکلات ارتباط و اینترنت همراه در حوزه انتخابیه ایرانشهر پیگیری و از عملی نشدن وعده های وزیر در سفر قبلی به منطقه اعلام گلایه شد.

بستر اینترنت در شهرها و روستاها فراهم است

محمدحسین عیدی زاده، مدیرعامل مخابرات سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: میزان ضریب نفوذ اینترنت در استان 12 درصد است.

وی ادامه داد: در شمال و جنوب سیستان و بلوچستان امکان استفاده از اینترنت ADSL و FTTH وجود دارد و تعداد کاربران در این مناطق تفاوت چندانی ندارد.

 به گفته این مقام مسئول، برای استفاده از اینترنت در تمام نقاط شهری امکانات وجود دارد و در نقاط روستایی که مخابرات و همراه اول امکانات دارند بستر مهیا بوده و بهبود کیفیت برنامه های توسعه ای و زمینی کردن فیبر و ایجاد سایت های جدید در کل استان در دستور کار است.

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcjvhevvuqe8oz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما