تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۶
واکسینه نکردن به موقع کودکان به بهانه های واهی در حالی سلامت افراد را با خطر مواجه می کند که ردپای سرخک این بیماری کشنده در سیستان وبلوچستان مشاهده شده و سهل انگاری در تزریق واکسن می تواند دستاوردهای گذشته در این زمینه را ضایع کند.
آسیب های شنوایی، مغزی و بینایی دستاورد تاخیر در واکسیناسیون روتین کودکان/7مورد مثبت سرخک در سیستان وبلوچستان شناسایی شد
به گزارش عصرهامون، رد پای سرخک این بیناری به شدت کشنده در سیستان وبلوچستان مشاهده شد و این مهم در حالی به عنوان یک خطر بیخ گوش کودکان است که برخی از والدین در تزریق واکسن های سه گانه کوتاهی کرده که عواقب آن علاوه بر کودکی در بزرگسالی نیز دامنگیر فرزندانشان خواهد شد.

واکسینه نکردن به موقع کودکان به بهانه کرونا و ترس از مراجعه به مراکز بهداشتی و همچنین حرف‌های جعلی گروه‌های ضد واکسن در حالی سلامت افراد را با خطر مواجه و به لبه پرتگاه خواهد برد که به اذعان کارشناسان و متخصصان این حوزه هر بیمار سرخکی می تواند 18 فرد دیگر را درگیر این بیماری کند؛ این در حالیست که یک بیمار کرونایی حدود سه منفر را مبتلا خواهد کرد.

براین اساس بی‌توجهی به واکسیناسیون کودکان در شرایط فراگیری کرونا، خطر شیوع سراسری سایر بیماری‌های واگیر را به دنبال دارد و بیم آن می‌رود که با سهل انگاری خانواده ها درباره واکسیناسیون کودکان نه تنها دستاوردهای گذشته کشور در این زمینه ضایع شود، بلکه در کنار همه گیری کرونا، شاهد همه گیری بیماری‌های واگیر دیگری همچون فلج اطفال و سرخک نیز باشیم.

واکسن های سه گانه راهی برای حفاظت از کودکان

مجید سرتیپی، متخصص اپیدمیولوژی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه سیستان وبلوچستان همجوار دو کشور افغانستان و پاکستان است که سرخک، سرخچه و اوریون در آنجا تداوم ‏دارد، گفت: اجرا نکردن برنامه‌های ایمن‌سازی در کشورهای همسایه و طغیان‌ این بیماری‌ها در آن مناطق عمده علت اجرای این طرح در سیستان و بلوچستان است.

وی با بیان اینکه اگر به یک ایمنی جمعی در سطح کشور دست نیابیم جمعیت ما به ویژه کودکان بسیار آسیب پذیر هستند، ادامه داد: سرخک یکی از شایع‌ترین بیماری‌های حاد تنفسی است که از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم با ترشحات دستگاه تنفس انتشار می‌یابد بر این اساس ایمن‌سازی یکی از موثرترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های دوران کودکی است.

ردپای سرخک در سیستان وبلوچستان

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون چندین مورد طغیان سرخک در اقصی نقاط کشور از جنوب شرق تا شمال غرب مشاهده شده که در سیستان وبلوچستان نیز در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکنون حدود هفت ‏مورد مثبت سرخک شناسایی شده است.

وی با تاکید بر این مطلب که اگر افراد مراحل واکسیناسیون را کاملا طی کرده بودند قطعا مبتلا به بیماری نمی شدند، افزود: وزارت بهداشت کمپینی طراحی کرده که کودکان 9ماهه تا 7 ساله اقدام به تزریق واکسن سه ‏گانه طی بازه دو هفته ای کنند که از 8 تا 20 آبان در استان این روند ادامه خواهد داشت.

به گفته این متخصص، کمپین فوق در هشت دانشگاه کشور دانشگاه هایی که در جنوب شرق هستند و در ‏واقع مبدا ورود بیماران سرخکی از کشور افغانستان و پاکستان، انجام می شود.

حدود یک تا پنج درصد مبتلایان به سرخک فوت می کنند

سرتیپی با اشاره به عدم استقبال مردم در راستای تزریق واکسن های سه گانه، اذعان کرد: سرخک بیماری بسیار کشنده ای است و اگر ایمنی در کودکان ایجاد نشود علاوه بر آسیب به سلامت آنها ‏در دراز مدت منجر به بروز آسیب های شنوایی، مغزی و بینایی می شود.

وی خاطر نشان کرد: حدود یک تا پنج درصد مبتلایان به سرخک فوت می کنند، حتی در برخی کشورها که عمدتا در آفریقا هستند میزان مرگ و میر به 30 درصد می رسد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خطاب به تمامی شهروندان مبنی بر همکاری با نیروهای بهداشتی در این زمینه، خاطر نشان کرد: سرخک بیماریِ به شدت مسری است و هر بیمار سرخکی 18-15 نفر را مبتلا می کند در حالی که این میزان در بیمار کووید-19 حدود سه نفر است، بنابراین نیاز است برای کودکان حتما تزریق شود.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcdss0fxyt0os6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما