تاریخ انتشار :جمعه ۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۶
چاقی و انواع بیماری ها، نتیجه کاهش تحرک و ناپرهیزی غذایی در روزهای تعطیلات عید است، بیاییم با تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی نوروز شادی را برای خود و خانواده رقم بزنیم.
چاقی و بیماری؛ رهاورد کاهش تحرک و ناپرهیزی غذایی در نوروز/چگونه سلامتی و وزن خود را در روزهای عید حفظ کنیم؟
به گزارش عصرهامون؛ همیشه تعطیلات نوروزی با جشن و دید و بازدید همراه می شود، در این ایام به صورت ناخودآگاه شاهد ناپرهیزی غذایی هستیم که اگر تداوم پیدا کند باعث افزایش وزن می شود و تهدیدی جدی برای سلامتی است.

این در حالی است که باید برای برخورداری از تعطیلات سالم همراه با آرامش در مصرف مواد غذایی تعادل داشت، آری در این ایام باید مانند روزهای عادی تنوع و تعادل در خوردن حفظ شود تا از بتوان از بروز انواع بیماری ناشی از پرخوری و مصرف گروه های غذایی مضر پیشگیری کرد.
 
بدون تردید ناپرهیزی و زیاده روی در مصرف برخی مواد غذایی از جمله تنقلات مشکلات گوارشی به همراه خواهد داشت و مانع مصرف وعده های غذایی اصلی و منجر به بروز مشکلات جدی در تغذیه افراد می شود، موضوع که کارشناسان تغذیه بر آن تاکید جدی دارند.

تغییر الگوی تغذیه و تحرک در ایام نوروز
 
در همین راستا مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: این روزها که در عید نوروز قرار داریم، به صورت ناخودآگاه و ناخواسته الگوی تغذیه و تحرک تغییر می کند، وقتی به مهمانی می روید، یا میزبان هستید، انواع میوه، شیرینی و شکلات، شربت و آجیل و حتی گاهی شام و نهار تدارک دیده می شود.
 
وی با بیان این که در این میان به جز میوه مابقی اقلام پذیرایی عید سرشار از مواد قندی و چربی هستند، اضافه کرد: این مواد نه تنها می توانند سلامت بیماران را تهدید کنند، بلکه برای سلامت افراد سالم هم تهدیدی جدی محسوب می شوند.
 
فیروکوهی ادامه داد: در صورت عدم دقت و خود مراقبتی و پرهیز، دریافت مواد قندی و چربی بیش از حد خواهد شد که ضمن ایجاد بستر اضافه وزن و چاقی، ممکن است، حالت تهوع و استفراغ و دیگر مشکلات را به همراه داشته باشد
 
به گفته وی، مصرف روزانه خوشمزه های مضر شامل انواع مواد قندی و شیرینی ها، چربی ها، شورها، ترشی ها، نوشیدنی های مصنوعی در ایام عید به دلیل فرهنگ و آداب و رسوم اقوام ایرانی، دید و بازدیدهای متعدد و گاه فشرده روزانه به صورت افراطی افزایش پیدا می کند و نتیجه آن اغلب منفی و تهدیدی برای سلامتی است.
 
این کارشناس تاکید کرد: نیاز است که با رعایت نکات لازم از انحراف غذایی و بد غذایی در ایام نوروز پیشگیری کنید، چراکه مصرف برخی اقلام باعث اضافه وزن می شود و منشا ابتلا به انواع بیماری های غیر واگیر یا بدتر شدن بیماری است.
 

تغذیه مقبول و تحرک؛ ۲ اصل مهم در سلامتی
 
وی سلامتی را حاصل ۲ اصل مهم یعنی تغذیه مقبول و علمی و تحرک و ورزش دانست و افزود: عوامل مختلف دیگری نیز بر سلامتی موثر هستند که باید مدیریت و کنترل شوند تا کمترین اثر منفی را داشته باشند.
 
فیروزکوهی با اشاره به این که غذا نیز از ۲ دسته مواد مغذی تشکیل شده است، اضافه کرد: درشت مغذی ها شامل کربوهیدرات، چربی و پروتئین و ریز مغذی ها شامل مواد معدنی و ویتامین ها و البته آب که مایه حیات و زندگی هستند و تغذیه سالم شرط اساسی سلامت انسان است.
 
وی تاکید کرد: تغذیه صحیح در حقیقت رعایت ۲ اصل تعادل یعنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۶ گروه اصلی غذایی و یک گروه اصلی معرفی می شوند، در برنامه غذایی روزانه است.
 
این کارشناس تغذیه اضافه کرد: نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها و مواد متفرقه یا خوشمزه های مضر، گروه های غذایی به ترتیب اهمیت و میزان هستند، هر گروه در تامین بخشی از درشت مغذی ها و ریز مغذی ها نقش و اهمیت دارد و کم یا زیاد کردن آن در برنامه غذایی می تواند تعادل را بر هم بزد و منشا بروز یک یا چند بیماری شود.
 
به گفته وی، بهتر است برنج به صورت کته و ماکارونی سبوس دار مصرف و بیشتر از نان های سبوس دار مانند جو، سنگک و .. استفاده شود، می توان برنج قهوه ای را جایگزین برنج سفید کرد، برای خیساندن آن از مقدار خیلی کم نمک استفاده و برای کامل کردن پروتئین گروه نان و غلات بهتر است آن را به صورت مخلوط با حبوبات مصرف کنید.

نقش مهم فیبر در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر
 
فیروزکوهی با بیان این که فیبر نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مانند دیابت، قلبی و عروقی و انواع سرطان و چاقی دارد، ادامه داد: توصیه می شود سبزیجات رنگی از انواع ریشه ای، بوته ای و برگ پهن در برنامه روزانه مصرف شود یا در برنامه هفتگی تنوع مصرف داشته باشید، هر روز در وعده های اصلی غذایی و میان وعده ها از سبزی های خام و پخته استفاده کنید.
 
وی گفت: در برنامه روزانه تان میوه را هم بگنجانید و میوه هایی که پوست آن ها خوردنی است با پوست بخورید، به جای آب میوه، از خود میوه استفاده کنید، چراکه از ارزش تغذیه ای بیشتری برخوردار است. مصرف آب میوه های صنعتی را به دلیل پایین بودن ارزش تغذیه ای، افزایش مواد افزودنی، وجود قندهای ساده در برنامه جاری غذایی تان نداشته باشید، آب بهترین نوشیدنی برای تامین مایعات بدن است.
 

از انواع مغزها به عنوان میان وعده های مناسب غذایی استفاده کنید
 
فیرزکوهی با بیان این که تا حد امکان از لبنیات پاستوریزه و کم چرب استفاده کنید، تصریح کرد: مصرف روزانه لبنیات برای تامین کلسیم، بهبود رشد کودکان و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است، لبنیات را به کفایت مصرف و از انواع کم نمک استفاده کنید و شیر، ماست و پنیر از نوع کم چرب انتخاب شود.
 
وی اضافه کرد: بهتر است از گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز استفاده شود، سالمندان سه تا پنج عدد تخم مرغ چه به تنهایی یا در ترکیب با غذاها در هفته مصرف کنند، می توانید روزانه یک عدد تخم مرغ بخورید، مصرف فراورده های گوشتی مثل سوسیس و کالباس مقادیر زیادی چربی اشباع، نمک و مواد نگه دارنده اضافه می شود را که برای سلامتی زیان آور است کاهش دهید.
 
فیروزکوهی افزود: از انواع مغزها به عنوان میان وعده های مناسب غذایی استفاده کنید، زیرا تامین کننده بخشی از پروتئین، انرژی و برخی از مواد مغذی مورد نیاز است. مصرف تنقلات شور مانند انواع پفک، چیپس و چوب شور را کاهش دهید. از انواه مغز دانه و آجیل های خام بدون نمک و بو نداده مصرف کنید.
 
 انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdciwqazqt1a532.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما