> عصر هامون - بذل و بخشش مدیران سیستان وبلوچستان از حق بیت المال پذیرفتنی نیست/ نظارت استانداری نقش ‏موثری در جلوگیری از تخلف و انحراف دارد ‏ - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حفره‌های مسئله ساز در اعتباراتِ جنوب شرق کشور؛

بذل و بخشش مدیران سیستان وبلوچستان از حق بیت المال پذیرفتنی نیست/ نظارت استانداری نقش ‏موثری در جلوگیری از تخلف و انحراف دارد ‏

20 فروردين 1401 ساعت 12:05

علیرغم کمبودها و نیازهای شدیدی که مردم سیستان وبلوچستان به اعتبارات تخصیص یافته و اقلام و امکانات موجود دارند اما، اخیرا در سکوت و غفلت نهادهای نظارتی بذل و بخشش مدیران از حق مردم این خطه به سایر استان ها یکی پس از دیگر رونمایی می شود.


به گزارش عصرهامون، اخیرا در سکوت و غفلت نهادهای نظارتی بذل و بخشش مدیران در سیستان وبلوچستان یکی پس از دیگر رونمایی می شود و علیرغم کمبودها و نیازهای شدیدی که مردم این خطه از کشور به اقلام و امکانات موجود داشته یا بخشی از این اقلام به سایر استان ها بذل و بخشش شده و یا بودجه هایی که برای تخصیص آنها تلاش های وافری صورت گرفته، به راحتی به خزانه وزارتخانه ها برگشت زده می شود.

هنوز مدت زمان زیادی از درخواست کسر ۵۰۰ میلیارد ریال از سرفصل های گاز شهری سیستان و بلوچستان و افزودن آن به سر فصل روستایی گاز خراسان جنوبی نمی گذرد که اینبار؛ شنیده ها حاکی از آن است، "محمد حسین عیدی زاده، سرپرست شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان" عطف به نامه ای در تاریخ ۱۴ بهمن ۹۸ با موضوع کابل ۱۰ زوج هوایی بدون مهار جهت رفع نیاز منطقه خراسان جنوبی با ارسال مقدار ۲۰ کیلومتر از کابل مذکور به آن منطقه موافقت کرده است.

این درحالیست که سیستان وبلوچستان با معضل ارتباطی و مخابراتی گسترده ای مواجه بوده و اکثر شهرها و روستاهای آن با اختلال در وضعیت آنتن دهی و دسترسی به اینترنت، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

بذل و بخشش مدیران به سایر استان ها پذیرفتنی نیست

محمد سرگزی، عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما پیرامون بذل و بخشش عده ای از مدیران در خصوص امکانات و اقلام استانی و یا برگشت اعتبارات، بیان کرد: این مسئله به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

وی افزود: نمایندگان و مدیران ارشد استان با پیگیری های بسیار زیاد موفق می شوند بخشی از امکانات و نیازمندی های مردم را در استان تامین کنند، بر این اساس صحیح نیست علیرغم تمام تلاش های صورت گرفته، شاهد چنین اقداماتی باشیم.

رئیس فراکسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی شورای اسلامی اضافه کرد: فشارها و رایزنی های زیادی برای تخصیص اقلام، اموال و اعتبارات برای رفع مشکلات و توسعه استان انجام می شود، که بخشش آنها به سایر استان ها از سوی مدیران پذیرفتنی نیست، قطعا استاندار و مجموعه استانداری، باید این موارد را پایش و تذکرات لازم را بدهند.

وی تاکید کرد: باید با آن دسته از مدیران که اینگونه عمل می کنند در کوتاه ترین زمان ممکن برخورد موثر انجام شود، که به این سمت حرکت نکنند.

استاندار با مدیران متخلف به شدت برخورد کند

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئله تنها بخشش بخشی از اموال و امکانات به استان های دیگر نیست؛ بلکه باید با آن دسته از مدیرانی که منابع و اعتبارات به دستگاه آنها اختصاص پیدا می کند اما آن را جذب نکرده و در پایان سال مالی اعتبار را برگشت به خزانه می دهند، هم برخورد قاطع صورت گیرد.

وی اظهار کرد: مدیرانی که بعضا اعلام می کنند امکان جذب منابع بیشتر را نداشته، در حالی که دستگاه های بالا دستی آنان امکان فراهم کردن تخصیص منابع بیشتر برای استان را دارند، و یا آن دسته از مدیرانی که از بودجه هایی که در دست وزارتخانه های مطبوع خود دارند برای جذب منابع به سمت استان نمی روند؛ با همه این مدیران باید برخورد صورت گیرد، تا حال که سیستان وبلوچستان در مسیر توسعه قرار گرفته، این توسعه پرشتاب تر باشد.

استانداری باید دائما در حال نظارت باشد

عضو مجمع نمایندگان استان با تاکید بر اینکه سیستم پایش مهم است، گفت: استانداری باید دائما در حال نظارت باشد؛ یکی از وظایف سیستم بازرسی استانداری نظارت و پایش است تا ببیند چه اتفاقی در ادارات رخ می دهد؛ کما اینکه نظارت بهنگام نقش موثری در جلوگیری از تخلف و انحراف دارد.

سرگزی خاطر نشان کرد: پس از اقدامی که از سوی سرپرست شرکت گاز مبنی بر " درخواست کسر ۵۰۰ میلیارد ریال از سرفصل های گاز شهری سیستان و بلوچستان و افزودن آن به سر فصل روستایی گاز خراسان جنوبی" رخ داد؛ شاهد جابجایی و تغییر سرپرست این شرکت بودیم که این اقدام یک همیت جمعی از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار و اصحاب رسانه بود.

برخورد با هر نوع فساد در دستگاه های دولتی ضروری است

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص بیان کرد: متاسفانه مجددا مطلع شدیم که در شرکت مخابرات اقدامی مانند شرکت گاز رخ داده است.

وی افزود: در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که نمایندگان مجلس با روی کار آمدن "محمد حسین عیدی زاده" به عنوان رئیس شرکت مخابرات سیستان وبلوچستان موافق نبودند، اما اسرار استاندار قبلی منتج به روی کار آمدن وی در این جایگاه شد.

عضو مجمع نمایندگان استان ادامه داد: علیرغم مشکلات جدی در حوزه مخابرات به ویژه در مرکز استان و از سوی دیگر عدم رفع معضلات در این عرصه به علت عدم وجود منابع مالی در مخابرات؛ ما همچنان شاهد تداوم این دست از مشکلات هستیم که این معضل، گلایه های زیادی را از سوی مردم به دنبال داشته است.

وی در خصوص اعتباراتی که هزینه نشده و به وزارتخانه های مربوطه برگشت داده می شوند، گفت: سازمان های نظارتی مانند دیوان محاسبات که یکی از وظایف آن نظارت بر عملکرد مالی دستگاه های دولتی است، یا سازمان بازرسی باید بر این موارد نظارت کرده و تخلفات را رسیدگی کند، افزون بر آنکه استاندار و مجموعه مدیریت کلان استان هم باید بر عملکرد مدیران نظارت کنند؛ مهمتر از همه مردم هستند که می توانند مطالبه گر باشند.

شهریاری تاکید کرد: مردم نقش مهمی در پیگیری مطالبات خود دارند، ولی باید مراقب باشند تا مبادا برخی با بیان شعارهای ساختار شکننده، حقشان را ضایع کنند، بلکه حق طبیعی خود را از مدیرانی که عشق به خدمت ندارند، پیگیر باشند؛ کما اینکه هیچ اجباری نیست اگر مدیری به این خطه تعلق خاطر ندارد در این مکان فعالیت کند.

نماینده مردم زاهدان گفت: اخیرا شاهد جابجایی سرپرست شرگت گاز بودیم، امید می رود برای مدیرانی که این گونه اقدامات را انجام می دهند استاندار پیگیری جدی داشته باشد؛ چرا که این موضوع مطالبه جدی نمایندگان و مردم است، که اگر استاندار به موقع برخورد کند نیازی به پیگیری نمایندگان مجلس ندارد.
 
 
 انتهای پیام/


کد مطلب: 147238

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/147238/بذل-بخشش-مدیران-سیستان-وبلوچستان-حق-بیت-المال-پذیرفتنی-نیست-نظارت-استانداری-نقش-موثری-جلوگیری-تخلف-انحراف

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir