تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۵
تكدي گري يكي از معضلات جدي آسيب هاي اجتماعي است كه مي تواند تاثيرات منفي را بر جامعه تحميل كند.
تکدی گری در زاهدان نیازمند چاره اندیشی
به گزارش عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، امروزه تکدی ‌گری یکی از معضلات جامعه شناخته می‌شود که آسیب‌های جبران‌ناپذیری به اجتماع وارد می‌کند و از مهم ترین عوامل رشد تکدی‌گری فقر مالی، نبود آموزش حقوق شهروندی و عدم توجه به مشاغل خانگی است.

حضور پر تعداد زباله گردها و متکدیان در سطح شهر چهره ناخوشایندی را برای شهر زاهدان رقم زده است و قسمت رنج‌آور این ماجرا آن جاست که بیشتر افرادی که به زباله‌گردی و تکدی‌گری مشغول هستند در سنین کودکی و نوجوانانی قرار دارند.

تکدی‌گری به‌عنوان یک آسیب اجتماعی حاصل ساختارهای اجتماعی و اقتصادی جامعه و زاییده فقر و نابرابری‌های اجتماعی است، فقر، بیکاری، عدم‌مهارت و آشنایی با یک حرفه خاص نیز می‌تواند از دلایل عمده روی آوردن افراد به این کار باشد.

امروزه به وجود برنامه هاي دولت براي جمع آوري و سامان دهي متكديان باز هم شاهد حضور پررنگ متكديان در سطح شهرها هستيم متكدياني كه خود مي‌تواند عامل رواج فحشا، دزدي و فروش مواد مخدر باشند.

همکاری مردم؛ عامل اصلی برای تحقق شهر بدون متکدی

حسن میرشکار، کارشناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: سیمای نازیبای فقر و نابرابری های اجتماع از جمله مهم ترین آسیب های اجتماعی دنیای مدرن پس از صنعتی شدن بشر است که از پدیده های بسیار مهم و تاثیر گذار در سایر معادلات اجتماعی محسوب می شود.

وی افزود: با وجود پیشرفت های بسیار زیاد کشورها در توسعه همه جانبه چهره فقر نه تنها زدوده نشده بلکه در برخی کشورهای سرمایه داری افزایش نیز یافته است.

میرشکار تصریح کرد: فقر از جمله آسیب هایی که در کنار آن پیامدها و ناهنجاری های بسیاری نیز رشد می کنند و فقر می تواند علت و معلول سایر پدیده های اجتماعی شود.

کارشناس اجتماعی اذعان کرد: با فشار اقتصادی، جامعه شاهد شغل های کاذب و مشاغل مبتذل است که زباله گردی یکی از این زمینه های رو به رشد در جوامع شهری محسوب می شود.

وی گفت: در شهر زاهدان با رشد جمعیت و گسترش حاشیه نشینی شاهد شغل های کاذبی مثل قاچاق سوخت و کالا از کشورهای افغانستان و پاکستان، خرید و فروش مواد مخدر و اخیرا پدیده زباله گردی هستیم.

وی افزود: بهداشت بیماری های مسری از قبیل هپاتیت که راه انتقال آن از طریق لوازم آلوده، تیز و برنده که هر زباله گرد ممکن است به آن دچار شود.

میرشکار بیان کرد: زباله گردی و مشاهده فرو بردن سر داخل سطل زباله چهره شهر را مخدوش می کند و همچنین نمادی از فقر و فاصله طبقاتی در جامعه نیز محسوب می شود.

وی گفت: زشت شدن سیمای کوچه و خیابان کلان شهر زاهدان را مي توان یكي دیگر ازآثار زباله گردي دانست.

کارشناس اجتماعی خاطر نشان کرد: همکاری مردم در موفقیت طرح جمع آوری متکدیان عاملی ضروری است و شهروندان با معرفی سرشبکه های متکدیان و نیز کمک نکردن به متکدیان شهر می توانند به اجرای موفق این طرح کمک کنند.


انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcc1sqsx2bqpp8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما