تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۵
مهم‌ترین پروژه زیرساختی ریلی کشور "راه آهن چابهار-زاهدان-سرخس" در حالی قرار بود ‏پیش از اتمام دولت دوازدهم پایان یابد، که این پروژه نیمه تمام به دولت سیزدهم به ارث ‏رسید.‏
تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار/ اتمام کامل ‏خط راه‌ آهن چند سال زمان می برد؟
به گزارش عصرهامون، راه آهن چابهار-زاهدان-سرخس در حالی یکی از مهم‌ترین پروژه ‏زیرساختی ریلی کشور به طول ۱۳۵۰‏‎ ‎کیلومتر است که قطعه اول آن به طول ۷۳۰ کیلومتر، ‏چابهار را به زاهدان و مرز میلک و قطعه دوم هم به طول ۷۶۰ کیلومتر زاهدان را به بیرجند، ‏مشهد و در انتها سرخس متصل می‌کند؛ اما روند کُند پیشرفت آن باعث شده تا بیش از یک ‏دهه از عمر این پروژه بگذرد و همچنان در پیچ و خم مشکلات باشد.‏

شهریور ماه سال ۹۸ بود که محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی از موافقت مقام معظم ‏رهبری و دستور رئیس‌جمهور سابق برای اختصاص اعتبار به این پروژه تا سقف ۳۰۰ میلیون ‏یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی جهت تسریع در تکمیل احداث راه‌آهن چابهار-‏زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد؛ این درحالیست که پس از آن و تاکنون نیز وعده‌های ‏متعددی برای زمان اتمام این پروژه اعلام شده است.‏

گواه این ادعا سخنان"‏‎ ‎احمد علی موهبتی استاندار سابق سیستان و بلوچستان" در ۲۳ آذر ‏‏۱۳۹۸ است که از بهره برداری راه‌آهن چابهار به زاهدان تا پایان سال عمرانی ۱۳۹۹ خبر ‏داده بود، و یا"‏‎ ‎خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و ‏توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور" درآذر ۱۳۹۸ از بهره برداری راه آهن چابهار-زاهدان در ‏سال ۱۴۰۰ خبر داد‎.
 
این درحالیست که "خادمی" یکبار دیگر در خرداد ۹۹ از بهره برداری راه آهن چابهار-زاهدان ‏تا پایان دولت دوازدهم خبر داده بود.‏

وعده وعیدها پیرامون بهره برداری از این خط ریلی در حالی نتیجه نداد و امید واهی بیش ‏نبود که دیماه سال ۹۹ باز دیگر "محمد اسلامی از بهره برداری این خط تا پایان سال ‏‏۱۴۰۰خبر داد.‏

اگر چه پیش از وی نیز"‏‎ ‎محمد باقر نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه" در خرداد ‏ماه ۹۹ گفته بود که ساخت راه آهن چابهار-زاهدان در سه قطعه چابهار- ایرانشهر، ایرانشهر - ‏خاش و خاش - زاهدان در حال انجام است که در دهه فجر ۱۳۹۹ قطعه زاهدان - خاش و ‏تا اسفند همان سال قطعه چابهار - ایرانشهر متصل می‌شود؛ قطعه باقی‌مانده این طرح ‏‏(ایرانشهر-خاش) نیز خرداد ۱۴۰۰ نهایی و تکمیل شده و تمام ۷۳۰ کیلومتر این مسیر به ‏اتمام خواهد رسید‎.
 
با تمام این تفاسیر اما هنوز که هنوز است بهره برداری از این پروژه مکررا به تاریخ های بعد ‏موکول می شود و زمان اتمام آن نیز در پس وعد وعیدها باقی مانده است؛ این در حالیست ‏که مقرر بود پروژه احداث راه‌آهن چابهار- زاهدان پیش از اتمام دولت دوازدهم پایان یابد، اما ‏این پروژه نیمه تمام نیز به دولت سیزدهم به ارث رسید.‏

این امر باعث شد تا برای پیگیری آخرین وضعیت بهره برداری از این خط ریلی مهم به سراغ ‏مهدی رضایی، نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سیستان و ‏بلوچستان برویم.‏

وی با بیان اینکه تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان در گرو تامین اعتبار حدودا ۱۲ هزار میلیارد ‏تومانی است، گفت: پیش بینی می شود این راه آهن تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری ‏برسد. ‏

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سیستان و بلوچستان ‏پیشرفت فیزیکی این طرح را ۶۲ درصد عنوان کرد و افزود: مسیر زیلی زاهدان- خاش ‏تکمیل شده، قرار بود در هفته دولت به بهره برداری برسد اما به علت یکسری نواقص مانند ‏ایستگاه ها به تاخیر افتاد؛ هم اینک در گیرودار موارد بروکراسی های اداری است که بهره ‏بردار با استقرار نیرو و سایر امورات می تواند به زودی این خط را به بهره برداری برساند.‏

‏ این مسئول با اشاره به اینکه تکمیل پروژه در سایر مسیرها در حال اجرا است، بیان کرد: ‏اجرای پروژه نیاز به زیرسازی و روسازی دارد؛ زیرسازی راه آهن یعنی خاک ریزی، ‏خاکبرداری، پل سازی و تونل، و روسازی موضوع ریل گذاری می باشد؛ بر این اساس ‏پیشرفت زیرسازی حدود ۷۴ درصد، و پیشرفت رو سازی حدود ۲۳ درصد است.‏

رضایی خاطر نشان کرد: برای تکمیل این پروژه زمینه اشتغال برای هزار و ۳۰۰ نفر فراهم ‏شده است که به تناسب پیشرفت برخی نیروها جایگزین نفرات جدید می شوند.‏

انتهای پیام/‏
https://www.asrehamoon.ir/vdcj88evyuqei8z.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما