تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۶
جریمه های سنگین در انتظار کارفرمایان متخلف؛

بکار گیری اتباع بیگانه غیر مجاز برای کارفرمایان گران تمام می شود

در حالی که اغلب جوانان کشور با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند و بیکاری مهمترین معضل فعلی کشور است برخی کارفرمایان متخلف فرصت های شغلی را در اختیار اتباع بیگانه غیرمجاز قرار داده اند.
بکار گیری اتباع بیگانه غیر مجاز برای کارفرمایان گران تمام می شود
به گزارش عصرهامون، به نقل از تفتان ما در ایران به دلیل وجود مرزهای گسترده آبی و خاکی با کشورهای همسایه، ارزان بودن نیروی کار خارجی و سوء استفاده برخی کارفرمایان برای استفاده از اتباع بیگانه به جای نیروهای داخلی و فارغ التحصیلان، شاهد رشد چشمگیر مهاجرت بودیم.
 
مهاجرت بی‌رویه اتباع کشورهای خارجی به ویژه افغانستان، پاکستان و عراق به ایران طی سالهای اخیر، مشکلات بسیاری را برای اقتصاد خانواده ها و تولید ملی به وجود آورده است.
در این میان سیستان و بلوچستان به دلیل هم مرز بودن با دو کشور پاکستان و افغانستان، بیشترین آسیب را از مهاجرت بی رویه اتباع بیگانه متحمل شده است تا جایی که با وجود چندین سال خشکسالی این منطقه و کمبود فرصت های شغلی و امکانات شهری، حضور این مهاجرین هم مزید بر علت شده و اندک موقعیت های موجود کار در استان را نیز به علت تخلفات کارفرمایان از این مردم ربوده است.
 
حمایت از اشتغال اتباع ایرانی در مقابل پدیده اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی یکی از عوامل دستیابی به استقلال اقتصادی و فرهنگی است و کنترل و ساماندهی اشتغال اتباع خارجی در داخل ایران علاوه بر کاهش معضلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی موجب فراهم‌آوردن فرصت‌های شغلی بیشتر برای هموطنان و جلوگیری از آثار سوء ناشی از بیکاری ‌مانند اعتیاد، طلاق و دیگر آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
 
به گفته فعالین حوزه کارگری در تمام دولت های گذشته، عمل نکردن وزارت کار به وظیفه قانونی خود برای رصد دقیق بازار کار منجر به آن شده است که کارفرمایان، بسیاری از فرصت های شغلی را که می توانست به ایرانیان اختصاص دهند، در اختیار اتباع غیرقانونی دیگر کشورها بگذارند، مشکل اصلی در این زمینه هم تعداد اندک بازرسان وزارت کار نیست، بلکه مشکل آن است که مسئولان این وزارتخانه در دوره های گذشته هیچ اراده ای برای جلوگیری از حضور اتباع غیرقانونی در بازار کار کشور نداشته اند.
 
برابر ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول بکار شوند مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کرده باشند.
 
آنطور که مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار گفته تعیین مبلغ جریمه بر اساس مصوبه شورای عالی کار در خصوص حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ صورت می‌گیرد.
 
به گفته وی این میزان جریمه در صورت تکرار تخلف، دو برابر خواهد شد و در صورت استنکاف از پرداخت این جریمه، کارفرما مطابق با ماده ۱۸۱ قانون کار به محاکم قضایی معرفی می‌شود.
 
برخورد با اشتغال غیر مجاز در شهرستان های خاش و تفتان

در راستای ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان شهرستان خاش اداره کار و رفاه اجتماعی این شهرستان اقدام به اجرای طرح برخورد جدی و قاطعانه با کارفرمایانی که اتباع بیگانه را به کار گرفته اند می کند.
 
احمد جمشیدزهی، رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه عمده شغل ها در سطح دو شهرستان خاش و تفتان در دست اتباع بیگانه می باشد، و جوانان این شهرستان به دلیل نداشتن شغل مناسب اقدام به راه اندازی شغل های کاذب می کنند گفت: در بازرسی های انجام گرفته توسط بازرسین اداره شاهد به کارگیری اتباع بیگانه در کارگاه های سطح شهرستان های خاش و تفتان بوده که جرایم سنگینی در انتظار این کارفرمایان است.
 
وی افزود: بجز کارگاه های صنفی شرکت های دولتی و غیر دولتی نیز چنانچه از اتباع خارجی جهت نیروی کار خود استفاده کنند با آنها برخورد جدی خواهد شد.
 
رئیس اداره ی تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: مسلما طرح برخورد با اشتغال های غیر مجاز و بکار گیری اتباع بیگانه در روند افزایش ایجاد فرصتهای شغلی مؤثر خواهد بود و عده ی کثیری از جوانان بیکار و جویای کاراز فرصتهای ایجاد شده بهره مند خواهند شد.
 
جمشید زهی گفت: اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان خاش حاضر به حمایت و کمک به جوانان مستعد و جویای کار در زمینه هایی که توانمندی های لازم را دارند می باشد و با اجرای طرح "برخورد جدی با کارفرمایانی که اتباع بیگانه را بکار گیری کنند"، بسیاری از مشکلات کمبود کار در شهرستان های خاش و تفتان حل خواهد شد.
 
انتهای پیام/
  https://www.asrehamoon.ir/vdcjo8evhuqeiaz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما