تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۳
براي حل مشكل معتادین متجاهر و براي مرتفع شدن این مشكل در شهرستان زاهدان كه جامعه را دچار چالش و تنش کرده، كار تيمي و هماهنگي در اجراي برنامه ها و عمل به وظایف دستگاه های متولی است که بخش عمده ای از مشکلات جامعه حل خواهد شد.
پیشرفت قلمرو معتادین متجاهر در خیابان های زاهدان/ کار گروهی دستگاه های اجرایی، راه حلی برای معضل اجتماعی
به گزارش عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، وجود معتادین متجاهر یکی از عوامل مهم و جدی نقض‌کننده امنیت در شهر است و واقعیت این است که اعتیاد همراه با تجاهر شکل به‌شدت پیچیده‌ای از اعتیاد و مسائل مربوط به آن است و کار در این حوزه نیازمند تلاش‌های مؤثرتری است.

وجود این افراد بر هویت شهر و فرآیند زیستی شهر اثرگذار است و زمانی که موضوع با امنیت ارتباط پیدا می‌کند، اهمیت بیشتری می‌یابد.

حضور معتادان متجاهر و مصرف مواد مخدر در مکان‌های عمومی و پارک‌های کلان شهر زاهدان سبب نگرانی مردم شده و بی‌توجهی به این وضعیت زیبنده این شهر نیست.


۱۳۰۰ از معتادین متجاهر در سال گذشته درمان شدند

طاهره میرشکار، رئیس اداره بهزیستی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: با دستور قضایی معتاد متجاهر کارتن خواب دستگیری اش انجام می شود بعد از اقدامات اولیه در خصوص غربالگری این افراد برای درمان به مراکز اجباری ترک اعتیاد مثل تله سیاه و سایر مراکز در زاهدان اعزام می شوند.

وی افزود: اقدامات اولیه برای تشکیل پرونده پزشکی این افراد صورت و خدماتی که باید ارائه شود، مدت طولانی این افراد برای تحت درمان در مراکز ماده ۱۶ قرار می گیرند.

میرشکار تصریح کرد: معتادین متجاهر با مشکلات زیادی رو به رو هستند که پاسخ به نیاز این افراد در فرآیند بهبودی، نیازمند طیف زیادی از خدمات مجزا و حمایتی هستند که باید توسط ارگان ها و سازمان های مختلف فراهم شود.

رئیس اداره بهزیستی زاهدان با اشاره به اینکه دستگاه هایی در امر درمان معتادین کمک کننده هستند، گفت: شهرداری وظیفه جمع آوری،غربالگری توسط تیمی از سازمان بهزیستی انجام و مرکز بهداشت همکاری دارند، ثبت احوال و افرادی که متاهل و دارای هویت هستند تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرند.

وی افزود: سازمان فنی و حرفه ای و اداره کار در بهبود و درمان معتادین متجاهر نقش دارند.

میرشکار تصریح کرد: برای توانمند سازی و مراقبت های پس از خروج این افراد از چرخه درمان باید در جهت اشتغال و کسب مهارت اقداماتی انجام شود.

وی ادامه داد: درصورتی که این افراد مهارتی کسب کنند بعد از بهبودی و سیر درمان در جهت وام های خود اشتغالی و معرفی به کار فرما میتوانند کمک کننده باشند که این افراد پس از خروج از چرخه درمان باید رصد شوند تا کمتر دچار لغزش شوند.

میرشکار تصریح کرد: سازمان بهزیستی دوره ها و کلاس های روانشناسی مددکاری برای افراد معتاد برگزار می کند، واحد مددکاری مراکز ماده ۱۶با خانواده ها جهت جذب معتادین ارتباط می گیرد.

وی گفت: در سال گذشته هزار و ۳۰۰ نفر از این معتادین متجاهر درمان شدند و امسال ۴۰۰ نفر در مراکز اجباری ماده ۱۶ تحت درمان هستند.



۱۵ درصد معتادین متجاهر سن بالای ۶۵ سال دارند

حمیدرضا عابدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به جمع آوری معتادین متجاهر بیان کرد: برای طرح جمع آوری این معتادین باید همه دستگاه ها پای کار بیاییند که بعد خروج از کمپ های ترک اعتیاد مجددا در دام اعتیاد گرقتار نشوند که این چرخه بیهودی است.

وی افزود: نقاظ ضعف کلان شهر زاهدان جمع آوری و پاکسازی معتادین متجاهر نیست، بلکه مشکل عمده بعد از بهبودی و ترک این معتادین است که هر متولی باید کار خود را به درستی انجام دهد.

عابدی تصریح کرد: در سال گذشته هشت نفر از معتادین متجاهر در شهرداری استخدام شرکت شدند که برای بهبود و ترک بقیه اعضا بتوانند کمک کنند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زاهدان ادامه داد: طبق ماده ۶ آیین نامه، بهزیستی موظف است معتادین بی سرپرست، سالخورده، ناتوان و معلول را تحویل بگیرد و در اماکن مناسب نگهداری کنند و تا ایجاد شرایط مناسب پوشش های حمایتی لازم را انجام دهند.

وی گفت: برای افراد بالای ۶۵ سال علوم پزشکی باید در ستاد ساماندهی مستقر باشد که پس از تحویل گرفتن از شهرداری مداوا صورت گیرد و به بهزیستی تحویل داده شود تا نگهداری این افراد را انجام دهند.

این مسئول با اشاره به معضل بزرگ در کلان شهر زاهدان خاطرنشان کرد: ۱۵ درصد معتادین متجاهر بالای ۶۵ سال هستند که در هیچ جا پذیرش نمی شوند، طبق آیین نامه، اصول غربالگری را باید بهزیستی انجام دهد که به تازگی در ستاد ساماندهی تیم های این ارگان مستقر شدند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcene8znjh8nfi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها