تاریخ انتشار :جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۳۹
روزهای سرد برای کارتن‌خواب‌ها در پیش است؛

گرمخانه‌های شهری؛ تسکینی موقت برای دردهای بی‌سرپناهان

افرادی که به جمع‌آوری زباله‌ها مشغول هستند شب مکانی برای استراحت ندارند و گرمخانه‌ که توسط شهرداری زاهدان احداث شده به این معتادان و کارتن‌خواب‌ها خدمات ارائه می‌دهد.
گرمخانه‌های شهری؛ تسکینی موقت برای دردهای بی‌سرپناهان
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، وقتی صحبت از افراد بی‌سرپناه یا کارتن‌خواب به میان می‌آید، منظور افرادی است که به دلیل فقر، بیکاری، مشکلات اقتصادی جایی را برای ماندن به‌عنوان سرپناه ندارند.

این افراد تنها سقف بالای سرشان آسمان است و معمولاً افرادی هستند بدون سرپناه و بی‌کس که خانه آن‌ها کف زمین است و بالششان سنگ و لحافشان کارتن‌های سرد و بی‌روح کف جاده است.

افرادی که معمولاً بدون حال و آینده هستند و زندگی روی چندان خوشی به آن‌ها نشان نداده و معمولاً آن‌ها را هرروزه در سطح معابر شهری و کوچه و خیابان‌ها با لباس‌های کهنه و پاره شاهد هستیم.

افرادی که کارشان زباله‌گردی و فروختن آن‌ها است و گاهی غذایشان را در همان زباله جست‌وجو می‌کنند و عادت دارند به اینکه نادیده و از جامعه طرد شوند و خیلی سریع در دام اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی گرفتار می‌شوند.

کارتن خوابی؛ معضلی که به دنبال خود بسیاری از خلاف‌ها و آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد

در روزها و شب‌های سرد پیش روی مردم زاهدان و در شب‌هایی که شهروندان با سرعت کسب‌وکارهای خود را تعطیل کرده و روانه خانه‌های گرمشان می‌شوند، برخی به‌سختی و مشقت و با روشن‌کردن آتش، گرما را در خانه‌های کارتنی و زیر پتوهای نمناک می‌جویند.

کارتن خوابی یکی از آسیب‌های اجتماعی در کلان‌شهرها است که صرفاً محدود به یک عده افراد خاص مانند معتادان متجاهر و متکدیان غیربومی و زنان و کودکان خیابانی نیست، بلکه برخی افراد به دلایل مختلف و به دلیل بی‌سرپناهی به‌ناچار به کارتن خوابی در گوشه‌وکنار شهر روی می‌آورند.

باتوجه‌به سرما شدید در زاهدان افرادی که شبانه برای جمع‌آوری زباله‌ها مکانی ندارند تا بتوانند استراحت کنند یکی از گرم‌کن خانه‌ها که توسط شهرداری زاهدان احداث خواهد شد و به این معتادان و کارتن‌خواب‌ها خدماتی داده می‌شود.

گرمخانه شهرداری زاهدان در مرحله آماده سازی و تجهیز است

محمدرضا آذرمینا، رئیس ستاد ساماندهی متکدیان شهرداری زاهدان از بهسازی، آماده سازی و تجهیز گرمخانه شهرداری و بهره‌برداری آن در هفته آتی خبر داد و گفت: گرمخانه جهت ایجاد مکانی مناسب و سرپناهی امن برای افراد بی‌پناه مورد توجه است.

وی تصریح کرد: این گرمخانه هم اینک در مرحله تجهیز است و اقداماتی در راستای بهسازی و بازسازی همچون رنگ آمیزی، تعویض تخت‌ها و تشک‌ها، بهسازی حمام و سرویس‌های بهداشتی، ایجاد سیستم گرمایشی و… جهت بهبود ارائه خدمات لازم به قشر آسیب‌پذیر و مددجو انجام شده است.

وی افزود: این گرمخانه با ظرفیتی بالغ بر ۷۰ نفر در دو بخش زنان و مردان در هفته آتی به بهره برداری می‌رسد.

آذرمینا ادامه داد: مراجعه کنندگان که افراد بی‌سرپناه، کارتن‌خواب و آسیب پذیر هستند، می‌توانند از خدماتی همچون غذای گرم، لباس نو، استحمام و جای خواب گرم و مناسب بهره‌مند شوند.

شماره‌گیری از طریق سامانه ۱۳۷ جهت جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها

این مسئول خاطرنشان کرد: این متکدیان بعد از ساعت ۹ شب از سطح شهر و میادین جمع‌آوری و به این مرکز منتقل می‌شوند.

رئیس ستاد ساماندهی متکدیان شهرداری زاهدان گفت: از همه شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده این افراد از طریق شماره گیری سامانه ۱۳۷ شهرداری موضوع را اطلاع دهند تا نسبت به انتقال آنها به گرم‌خانه‌ها اقدام شود.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcaumn6049nme1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما