تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۰۰
بیماری خاموش در کودکان چاق؛

کبد چرب، سلامتی کودکان را تهدید می‌کند

کبد چرب یک بیماری خاموش در کودکان که از عوامل موثر ابتلا به این بیماری رژیم‌غذایی ناسالم است که سلامتی کودک را تهدید می‌کند.
کبد چرب، سلامتی کودکان را تهدید می‌کند
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از  زاهدنیوز، با افزایش جمعیت و تغییر شیوه زندگی شهری و کاهش تحرک‌بدنی در زندگی آپارتمان‌نشینی بیشتر بزرگسالان و کودکان کم‌تحرک شده‌اند و دچار اختلالات مزمن و بیماری‌ها شده اند.
 
در گذشته بیشتر کودکان با انجام بازی‌هایی مثل فوتبال، یک  قل  دو قل، هفت سنگ و قایم باشک سرگرم می‌شدند؛ اما در حال حاضر تلویزیون و تلفن همراه جای آن‌ها را گرفته‌ است.
 
بی‌تحرکی و مصرف زیاد فست‌فود را می‌توان از مهم‌ترین عوامل ابتلای کودکان به انواع بیماری‌ها دانست.
 یکی از بیماری‌هایی که در حال حاضر، بسیار در کودکان دیده می‌شود و سلامت آن‌ها را به خطر انداخته، کبد چرب است.

کبد چرب در کودکان هرچند شیوع کمتری دارد؛ اما ممکن است با رژیم‌های غذایی نامناسب، مصرف بی‌رویه‌ غذاهای فرآوری‌شده و سبک زندگی نامناسب کودکان را در معرض مشکلاتی مانند کبد چرب قرار می‌دهد.

کبد چرب در کودکان همانند بزرگسالان در اثر تجمع چربی در بافت کبد ایجاد می‌شود.

تجمع چربی در بزرگسالان می‌تواند ناشی از مصرف الکل باشد؛ اما در کودکان معمولاً به دنبال رژیم غذایی نامناسب به وجود می‌آید.

 کبد چرب در کودکان به دو نوع کبد چرب ساده و استئاتوهپاتیت غیرالکلی تقسیم می‌شود، در استئاتوهپاتیت بافت کبد علاوه بر تجمع چربی دچار التهاب نیز می‌شود.

کبد چرب کودکان در مراحل اولیه اغلب بدون علائم است و معمولاً علائم هنگامی‌ بروز پیدا می‌کنند که آسیب جدی به کبد وارد شده است.

کودک ممکن است علائمی همچون؛ درد شکم، خستگی، سردرد، تحریک‌پذیری، مشکل در تمرکز کردن، اضطراب و خلق ناراحت و تغییر رنگ پوست در نواحی که دو بخش از پوست باهم برخورد دارند، است.
 
 رژیم غذایی و کاهش وزن از سری عوامل درمان کبد چرب است
 
الهه نجاری، مشاوره تغذیه و سلامت در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: كبد چرب در اثر رسوب و تجمع بیش از حد چربی در بافت كبد در شرایطي ایجاد مي‌شود كه كبد در شكستن چربی‌ها مشكل داشته باشد.

وی افزود: ذرات چربي که در بافت‌های كبدي تجمع پیدا می‌كند باعث اختلالاتی در فعالیت طبیعی كبد به وجود می آورد.

به گفته مشاوره تغذیه و سلامت؛ بیماری‌های كبدی کودکان مانند هپاتیت و كبد چرب در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای برای تشخیص ندارند.

نجاری تصریح کرد: کودکان مبتلا به کبد چرب از شرایط خود بی‌اطلاع هستند تا وقتی كه پس از گذشت زمان و وخیم‌شدن وضعیت كبد تاثیرات منفی بر عملكرد آن مشخص می‌شود.

وی گفت: وقتی كبد چرب منجر به هپاتیت می‌شود كبد متورم شده وکودک در ناحیه فوقانی و راست شكم احساس فشار و سنگینی می‌كند.

مشاوره تغذیه و سلامت با اشاره به عوامل مستعد کننده کبد چرب در کودکان ادامه داد: بیماری‌های متابولیک؛ چاقی، سوتغذیه، بیماری ویلسون، مصرف بی رویه و بی قاعده ویتامین آ است.

نجاری با اشاره به درمان کبد چرب اذعان کرد: رژیم غذایی، کاهش وزن، ورزش، استفاده از دارو تحت نظر پزشک، استفاده از داروهای کاهنده قند خون درکودکان دیابتی است.

وی با اشاره به نقش ورزش در درمان این بیماری تشریح کرد: همانطور که می‌دانید از اصول مهم کنترل بیماری‌های متابولیک، رعایت رژیم غذایی و ورزش منظم است که داشتن پیاده‌روی منظم به میزان حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز توصیه می‌شود.

نجاری گفت: مهم‌ترین نکات برای بر طرف‌کردن حالت کبدچرب شامل؛ مصرف محدود مواد نشاسته‌ای، کاهش مصرف کربوهیدرات ها مثل؛ قند ساده، نان، ماکارونی، کیک‌ها، بیسکویت ودسرها افزایش مقدار سبزی‌ها ومیوه‌های خام وفیبرها استفاده از آب سبزیجات، اجتناب از غذاهای سرخ‌شده و آماده وهر گونه مارگارین است.

این مشاوره تغذیه و سلامت خاطرنشان کرد: اجتناب از مصرف مواد لبنی پرچرب، استفاده از فرآورده‌های شیر و پنیر سویا برای جبران کلسیم شیر، اجتناب از مصرف نوشابه‌ها، مصرف هشت لیوان آب در روز و استفاده از غذاهای غنی از ویتامین ث و سلنیوم است.

انتهای خبر/ https://www.asrehamoon.ir/vdcjxievhuqeioz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما