پروژه راهآهن چابهار - زاهدان با تأمین اعتبار هفت هزار میلیارد تومان تا اواخر سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری خواهد رسید.
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، راهآهن چابهار - زاهدان - سرخس در حالی یکی از مهمترین پروژه زیرساختی ریلی کشور به طول ۱۳۵۰ کیلومتر است که قطعه اول آن به طول ۷۳۰ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک و قطعه دوم هم به طول ۷۶۰ کیلومتر زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس متصل میکند.
این خط ریلی که جزو مصوبات سفرهای اعضای هیئت دولت نهم و دهم به استانهای سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بود از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربتحیدریه به راهآهن بافق - مشهد متصل میشود و با بهرهبرداری از این طرح، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راهآهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل خواهد شد.
در ۱۵ آذرماه سال ۱۳۸۹ در جریان سفر رئیسجمهور وقت به چابهار، طی مراسمی عملیات احداث قطعه اول خطآهن چابهار – زاهدان - مشهد از چابهار به زاهدان به طول ۵۷۰ کیلومتر که مصوب سفر دوم هیئت دولت به سیستان و بلوچستان بود، آغاز و مقرر شد تا پایان سال ۹۴ به بهرهبرداری برسد.
مجتبی شجاعی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان در بازدیدی که از روند اجرای طرح راهآهن زاهدان چابهار داشت از پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۴ درصدی این پروژه خبر داد و گفت: خط ریلی مسیر زاهدان - خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر با اقدامات دولت سیزدهم همزمان با هفته دولت در شهریورماه امسال افتتاح شد.
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین طرحهای که در اولین اسناد توسعهای سیستان و بلوچستان از جمله سند توسعه محور شرق است ساخت راهآهن چابهار - زاهدان و ادامه آن به میلک و سرخس است.
این مسئول یکی از مهمترین اهداف اجرای این خط را اتصال ریلی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد جنوب عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد محور ریلی ترانزیتی شرق کشور، فعالسازی کریدورهای ریلی کشور و بهرهگیری مناسب از ظرفیتهای بندر شهید بهشتی چابهار از دیگر اهداف خط ریلی فوق است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری استان افزود: راهآهن چابهار - زاهدان با تأمین هفت هزار میلیارد تومان، اعتبار موردنیاز تا اواخر سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری کامل خواهد رسید.