ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> توسعه پایدار از راه تحقق اقتصاد دانش بنیان حاصل می‌شود | عصر هامون
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۲۳
پارک‌های علم و فناوری موتور توسعه اقتصاد؛

توسعه پایدار از راه تحقق اقتصاد دانش بنیان حاصل می‌شود

پارک‌های علمی از جمله زیرساخت‌های فیزیکی در توسعه مؤسسات دانش‌محور هستند که در رسیدن به اقتصاد دانش بنیان به کار گرفته می‌شود.
توسعه پایدار از راه تحقق اقتصاد دانش بنیان حاصل می‌شود
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، تأسیس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دنیا شتاب قابل‌ملاحظه‌ای داشته است و نقش این مؤسسات و کارکردهای متنوع آنان به‌عنوان بخشی از زیرساخت‌های نوآوری و فناوری در هر کشوری روزبه‌روز نمایان‌تر می‌شود.
 
سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های است که در عرصه پارک‌های علم و فناوری در کشور توانسته به موفقیت‌های قابل‌توجهی برسد به‌طوری‌که استعداد و ظرفیت‌های زیرساختی و نیروی انسانی موجود در پارک علم و فناوری استان نسبت به کل کشور کم‌نظیر و بسیار فوق‌العاده بوده که به عینه تحقق اقتصاددانش بنیان را نوید می‌دهد.

پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان به‌منظور ترویج و ترغیب نوآوری، تشویق صنعتی‌سازی دستاوردهای دانش‌بنیان و تضمین توسعه پایدار منطقه‌ای تلاش نموده است با ایجاد بستر نهادی مؤثر، تعامل سازنده‌ای میان دانشگاه، صنعت و بازار ایجاد کند.

پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۱ تأسیس شد که با شکل‌گیری پارک، فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌تدریج از سال ۱۳۹۴ تاکنون توسعه‌یافته و امروز به‌عنوان یکی از پارک‌های نمونه و شاخص در کشور مطرح است.
 
ایجاد ۲۲۷ شرکت دانش‌بنیان در سیستان و بلوچستان
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان با شاره به اینکه در استان در حوزه اقتصاد مبتنی بر دانش‌بنیان تمرکز بر افزایش تیم‌های خلاق و نوآور است بیان کرد: حدود ۲۰۰ شرکت و نهاد در شهرک‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در شهرستان‌ها وجود دارد که در حال حاضر به ۲۷۷ مورد رسیده است.
 
داوود شهرکی افزود: هدف شرکت‌های دانش‌بنیان رسیدن به محصول است و تاکنون تولیدات خوبی در حوزه‌های بهداشتی، دارویی، دندانپزشکی و تولید قطعات یدکی موردنیاز خیلی از صنایع مانند کارخانه سیمان و کیسه سیمان که قطعات وارداتی داشته و دچار مشکل شده بودند در شرکت‌های دانش‌بنیان سیستان و بلوچستان تولید شده است.
 
معاون امور اقتصادی استاندار با بیان اینکه در حوزه دانش‌بنیان توسعه نرم‌افزاری و کمی و کیفی صورت‌گرفته است تصریح کرد: بسیاری از مشاغل در سیستان و بلوچستان با کمبود مهارت مواجه هستند که با هماهنگی فنی و حرفه‌ای این مراکز در استان فعال شده و آموزش‌های لازم را ارائه می‌کنند.
 
وی تأکید کرد: هرچه مهارت نیروهای جوان و جویای کار بیشتر شود به شغل نزدیک‌تر خواهند شد و بسیاری از افراد و جوانان مدارک دانشگاهی را گرفتند؛ اما صرف مدرک کافی نیست و باید مهارت را آموزش دهیم.

محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به توسعه فناوری اهمیت فراوانی دارد بیان کرد: پارک علم و فناوری به‌عنوان عامل محرک توسعه بایستی نقش‌آفرینی کند، لذا ضرورت دارد طرح‌های نوآورانه رشد پیدا کرده و وارد فضای تولید انبوه شود.
 
در راستای ضرورت استفاده از محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان در روستا‌ها صندوق کارآفرینی امید در سیستان و بلوچستان برای سال آینده اجرای طرح روستای «نوفن» را در دستور پیگیری دارد.

این طرح باهدف انتقال فناوری به روستا انجام می‌گیرد؛ و برنامه و هدف اصلی طرح انتقال تکنولوژی و حرکت شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت روستا است.
 
گفتنی است؛ در آیین نکوداشت سالروز تأسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم به میزبانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران که در آذرماه امسال برگزار پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان در کنار پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و در مجموع ارزیابی شاخص‌ها به‌عنوان پارک‌های برتر کشور معرفی شدند.

انتهای خبر/ س
  https://asrehamoon.ir/vdciyqazvt1aw52.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها