تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۵
قبرستان هفتاد ملا یکی از جا‌های دیدنی اطراف زاهدان در سیستان و بلوچستان است، این قبرستان در شرق ایران و در شهر ملا میرجاوه قرار دارد.
هفتاد ملا؛ گورستانی ناشناخته در سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، میرجاوه یکی از شهر‌های کوچک سیستان و بلوچستان، در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر زاهدان است.

این شهر تنها مرز قانونی در جنوب شرق کشور است که رفت‌وآمد سیاحان خارجی و داخلی از آن صورت می‌گیرد، همچنین میرجاوه از طریق راه‌آهن، ایران را به شبه‌قاره هند متصل می‌کند و با قدمت بیش از ۱۰۰ سال، یکی از قدیمی‌ترین گمرکات کشور است.

علاوه بر اهمیت جغرافیایی، این شهر یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان سیستان و بلوچستان را در خود جای می‌دهد.

قبرستان تاریخی هفتاد ملا با فضای منحصر‌به‌فرد و افسانه‌هایش، در دل صخره‌ها جای گرفته است.

گورستان تاریخی هفتادمُلّا که شاهکار معماری اسلامی به حساب آمده و از تاریخ ایران پس از اسلام به جای مانده‌است و به سبک کوروش بزرگ هخامنشی طراحی شده‌است، در روستای روپس از توابع بخش تمین در شهرستان میرجاوه قرار دارد.

قبور خاص این گورستان که مانند مقبره‌های کوچک سنگی و سپید هستند، موجب برانگیختن کنجکاوی هر گردشگری می‌شود.

قبرستان تاریخی هفتاد ملا در دل کوهی کم ارتفاع از جنس ماسه‌سنگ در ناحیه‌ای کوهستانی، در حوزه طبیعی کوهستانی دامنه‌های شمالی تفتان قرار دارد و دارای آب هوایی معتدل است.

قبرستان هفتاد مولا با قدمت ۸۰۰ سال

محمدرضا واعظی، رئیس اداره میراث فرهنگى، گردشگرى و صنایع دستى شهرستان زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: قبرستان هفتاد ملا مانند با ۸۰۰ سال قدمت، متعلق به دوره اسلامی است و از جا‌های دیدنی میرجاوه به شمار می‌رود.

وی افزود: قبرستان هفتاد ملا در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۸۲۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گفته واعظی؛ این گورستان به‌خاطر سبک خاص معماری و قرارگرفتن در دل غار، در طول سالیانِ سال از برف، باران، طوفان و حتی نور خورشید نیز در‌امان بوده‌است. عمر تقریبی این اثر به بیش‌از ۱۰۰۰ سال می‌رسد و علّت نام‌گذاری آن نیز معلوم نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگى، گردشگرى و صنایع دستى شهرستان زاهدان گفت: درباره مقبره‌های موجود در قبرستان هفتاد ملا میرجاوه روایت‎‌های متعددی وجود دارد، عده‌ای از مردم اینجا را محل دفن موبدان زرتشتی می‌دانند و عده‌ای دیگر اعتقاد داشتند که مرده‌ها در سطوح بالاتر نگه داشته شده تا از معرض سیل در‌امان باشند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcf1edyyw6dtta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما