تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۰۰
عمارت حاجی بزی خالصی، یکی از بناهای تاریخی مربوط به دوران قاجار در شمال سیستان و بلوچستان است.
سفر به دوران قاجار با گذر از «سرای حاجی بزی خالصی» در نیمروز
به گزارش عصرهامون، سیستان و بلوچستان در حالی یکی از استان‌های پرجاذبه ایران به شمار می‌رود که به‌واسطه زیبایی‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است.

شهر سوخته، آتشکده کرکویه، مجله چهل‌دختر، محوطه هاتین، قلعه تیس، قلعه بلوچ، قلعه قصرقند، آتشکده ورمال، کلان گرد، تپه‌های تاسوکی، ارگ سردار محمدحسین، کوه خواجه، بی‌بی دوست، قبرستان اسپیدژ، کوه خضر، شهر دقیانوس، مسجد کهنه قلعه، چاه نیمه، زاهدان کهنه، کاروان‌سرا فرنگی، کاروان‌سرا نصرت‌آباد، محوطه تاریخی سپید دژ، قلعه خاش، گورستان دختران مدانچ، گورستان هفتاد ملا، آتشکده مهرگان  تنها بخشی از عجایب این خطه چهارفصل و پهناور در حوزه شمال است.

یکی از زیبایی‌های این استان از حیث تنوع مکان‌های گردشگری «عمارت حاجی بزی خالصی» است که در شهرستان نیمروز واقع شده است.

ایرج نصیرآبادی، رئیس میراث‌فرهنگی شهرستان نیمروز در این باره به خبرنگار ما گفت: این بنا در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان و در شرق روستای بزی خالصی قرار دارد.
 

 
وی بیان کرد: عمارت حاجی بزی خالصی، یکی از بناهای تاریخی مربوط به دوران قاجار در سیستان است که دارای ارزش هنری و تاریخی بسیار است، این بنا توسط «حاجی بزی خالصی» از بزرگان منطقه بنا شده است.

به گفته این مقام مسئول؛ عمارت فوق در متراژی بزرگ و در سبک طاق‌های چهاروجهی که مخصوص معماری سیستان و بلوچستان بوده، ساخته شده، همچنین این سرا با پلان مستطیل‌شکل به ابعاد ۱۸ در ۱۵ متر با جهت ساختاری شرقی - غربی و با مصالح آجر خوش‌پخت ساخته شده است.

وی ادامه داد: تمام اتاق‌های عمارت از نوع طلاق چهاروجهی سبک سیستانی است که در مرکز بادگیرهای کوچکی به نام کولک وجود دارد.

نصیرآبادی اضافه کرد: این بنا دارای سه ایوان در جبهه‌های شمالی، شرقی و جنوبی است که ایوان جنوبی ایوان اصلی این عمارت است، این اثر نمونه‌ای کم‌نظیر از عمارت‌های قاجاری منطقه است که از حیث پلان و معماری و کیفیت ساخت در منطقه منحصربه‌فرد است.

رئیس میراث‌فرهنگی شهرستان نیمروز  خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی منزل حاجی خالصی بزی از ایستایی خوب و مقاومی برخوردار است، و یکی از جاهای دیدنی روستا می باشد.

لینک‌های مرتبط:
 

«قلعه سب» بلند‌ترین بنای خشتی و گلی ایران


 
انتهای خبر/ خ
https://asrehamoon.ir/vdcc0mqsx2bqp48.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما