تاریخ انتشار :جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۱۰
سرزمین اسطوره‌ها را بیشتر بشناسید؛

روستای لورگ باغ مکانی زیبا و ناشناخته در «نیمروز»

«روستای لورگ باغ» یکی از مکان‌های دیدنی نیمروز با وجود درختان گز با عمر نزدیک به صدسال است.
روستای لورگ باغ مکانی زیبا و ناشناخته در «نیمروز»
به گزارش عصرهامون، سیستان و بلوچستان سرزمین نخل و آفتاب با تاریخی کهن و آثار و اماکن متعدد باستانی و تاریخی و مناظر بکر و دیدنی توانسته جذابیت‌های بی‌بدیل فراوانی برای گردشگران فراهم آورد.
 
در شمال استان منطقه سیستان شهرستان‌های زابل، هامون، نیمروز، هیرمند و زهک سرزمین رستم دستان و یعقوب لیث، جاذبه‌های تاریخی از جمله سایت جهانی شهر سوخته با آثار متعددی از جمله نخستین جمجمه جراحی شده، نخستین چشم مصنوعی، خط کش، معرق‌کاری، گل نوشته‌ها و کوه اوشیدا یا کوه رستم تنها عارضه دشت سیستان، جزیره در وسط دریاچه هامون که میزبان زرتشت پیامبر بوده، شهر کندر حوض دار و اولین آس بادهای دنیا با قلعه رستم و قلعه چه و غیره و روستاهای هدف گردشگری با معماری و فرهنگ و انواع سوغاتی در سه کوهه و قلعه‌نو وجود دارد.

یکی از نقاط این منطقه شهرستان نیمروز است؛ شهر ملی حصیربافی ایران با کاروان‌سرای فرنگی از دوره صفویه همراه با گمرک بلژیکی‌ها و میل نادر در کنار زیبایی‌های جنگل لورگ باغ، مناطق شکار ممنوع سفیدآبه و رودخانه هیرمند که هر بک اسطوره‌ای ماندگار است.  

ایرج نصیرآبادی، رئیس میراث‌فرهنگی شهرستان نیمروز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در بین مکان‌های تاریخی و دیدنی منطقه، روستای گردشگری لورگ باغ اهمیت ویژه دارد، گفت: واژه لورگ باغ از دوکلمه «لورگ و باغ» تشکیل شده و در گویش سیستانی لورگ به معنی تپه یا بلندی است که از اطرافش بلندتر و در حصار آب، تالاب یا نیزار باشد، باغ هم که به مکانی سرسبز و آباد اطلاق می‌شود.

وی بیان کرد: از جاذبه‌های این روستا می‌توان به جنگل‌هایی طبیعی اشاره کرد که روزگاری آن مکان‌ها تالاب و نیزار بوده، اما خشکسالی‌های اخیر آنها را دست خوش تغییراتی قرارداد؛ جاذبه دیگر روستا درخت گز (کرگی) است که عمر آن نزدیک به صدسال می‌رسد.

این مسئول یکی دیگر از جاذبه‌های لورگ باغ را حیات‌وحش جنگل‌های اطراف روستا عنوان کرد که انواع جانوران ‌‌‌مثل روباه، شغال، گراز، خرگوش، انواع مار و انواع پرندگان و… در آن وجود دارند.

به گفته نصیرآبادی؛ روستای لورگ باغ که در ۱۸ کیلومتری شمال غرب شهرستان زابل واقع شده، این روستا در مسیر جاده زابل به نهبندان نرسیده به شهرک گلخانی به سمت شمال قرار دارد.

رئیس میراث‌فرهنگی شهرستان نیمروز با بیان اینکه روستای فوق از ابتدای تشکیل و پیدایش مکانی کوچک و جزیره مانند بوده که به‌وسیله تالاب‌ها و نیزارهای گسترده و وسیعی محصور بود، گفت: روزگاری این تالاب‌ها و نیزارها به دریاچه بزرگ هامون متصل، و در حقیقت پل ارتباطی مردم و امرارمعاش آن‌ها از طریق دریا و نیزارهای اطراف بود.



لینک‌های مرتبط:

«قلعه سب» بلند‌ترین بنای خشتی و گلی ایران


 انتهای خبر/ خ
 
https://asrehamoon.ir/vdcgyu9q7ak9ny4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما