تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۰۰
روستایی بکر در دامنه کوه تفتان؛

تمندان؛ بهشتی ناشناخته در جنوب بام شرق ایران

روستای دیدنی و گردشگری تمندان در دامنه کوه تفتان یکی از مکان های بکر در شهرستان خاش است.
تمندان؛ بهشتی ناشناخته در جنوب بام شرق ایران
به گزارش عصرهامون، قله تفتان یکی از زیباترین مناطق دیدنی در شهرستان خاش با ارتفاع ۴۰۲۰ متر است، در دامنه جنوبی این کوه زیبا و پوشیده از برف، روستای زیبا و سرسبز تمندان قرار گرفته است که به‌واسطه برخورداری از شرایط آب‌وهوایی مناسب، چشم‌اندازهای طبیعی منحصربه‌فرد، چشمه‌سارهای زیبا و بدیع نظر هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

روستای تمندان به‌عنوان مرکز دهستان تفتان جنوبی در ۴۷ کیلومتری شهرستان خاش و ۱۳۵ کیلومتری زاهدان مرکز در سیستان و بلوچستان واقع‌شده است که باتوجه‌به آثار تاریخی کشف‌شده، قدمت این روستا به‌پیش از اسلام بازمی‌گردد.

خان محمد کردی، دهیار روستای تمندان در گفتگو با خبرنگار تفتان ما این منطقه را از مکان‌های مناسب برای گردشگری برشمرد و گفت: با حضور در این مکان بکر می‌توان در هر فصل از سال لذت برد.

وی بیان کرد: وجود آثار باستانی در این منطقه نشان‌دهنده قدمت و دیرینگی این منطقه است گفت: آثار باستانی این منطقه شامل سنگ‌نگاره‌ها، سنگ‌نوشته‌ها، کوره‌های ذوب و استخراج فلزات، معماری صخره‌ای، قلعه‌های سنگی و از همه مهم‌تر قبرستان‌های قدیمی متعلق به دوران اسلامی و اشکانیان که نشان از قدمت دیرینه و سکونت چندهزارساله بشر در این منطقه دارد.

این مسئول اظهار کرد: قبرستان تاریخی تمندان با ابعاد ۹۰ در ۱۸۰ متر در نزدیکی محوطه باستانی دز در مجاورت رودخانه تمندان قرار گرفته که متعلق به دوره اشکانیان است که در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: از جاهای دیگر که نظر گردشگران را به خود جلب خواهد کرد قلعه دز با مساحتی حدود ۲۰۰۰ مترمربع و ۲۵ متر ارتفاع از سطح رودخانه بر فراز صخره‌ای بلند ساخته شده است که با قدمت ۵۰۰ سال مرکز فرماندهی حاکمان آن زمان بوده و دیواره‌های قسمت جنوبی و حدود ۳۰۰ متر از آن باقی‌مانده است.

دهیار تمندان به سنگرهای صخره‌ای اشاره کرد و گفت: این سنگرها در مقابل قلعه‌ها برای حفاظت در دل کوه حفر شده‌اند فضای ورودی این سنگرها به‌گونه‌ای است که یک نفر به حالت خمیده وارد آن می‌شود و فضای درونی آن به صورتی طراحی شده که حدود ۱۰ نفر در آن جای می‌گیرند و درون این سنگرها تیرکش جایی برای تیراندازان تعبیه شده است.

وی سنگ‌نگاره‌ها و سنگ قبرهای روستای تمندان را از جاذبه‌های زیبای گردشگری خواند و بیان کرد: سنگ‌نگاره‌های تمندان به گفته کارشناسان به بیش از ۲ هزار سال قدمت دارند همچنین در ارتفاعات روستاهای تمندان تابلوهایی بسیار زیبا از گله‌های بز کوهی، انسان و شکار بر روی سنگ‌ها دیده می‌شود.

کردی به وجود استودان‌هایی که به معنی استخوان دان بوده و یادگار دورانی که ایرانیان استخوان‌های مردگان خود را در آنها نگهداری می‌کردند، اشاره کرد و گفت: این استخوان‌ها مربوط به دوره‌ای بوده که آیین زرتشتی در این منطقه تسلط داشته و به شکل دایره و مربعی بوده که مردگان را در آن دفن می‌کردند که برای دوستداران تاریخ بسیار جالب و موردتوجه خواهند بود.

دهیار تمندان با بیان اینکه جاذبه‌ها و جاهای دیدنی منطقه بسیار زیاد و متنوع هستند، اظهار کرد: سنگ قبرها و معماری صخره‌ای موجود در منطقه نیز که نشان از قدمت دیرینه دارد می‌تواند محلی زیبا برای گردشگران این منطقه باشد سنگ قبرهایی که در حاشیه آنها نه‌تنها آیات قرآن بلکه نام متوفی و زبان و مذهب آنان نیز ذکر شده است.
 
 انتهای خبر/
 
https://asrehamoon.ir/vdcirvazwt1awu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما