کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جاذبه‌های گردشگری شهر بندری کنارک؛

گل‌فشان تنگ، حیرت‌انگیزترین پدیده سیستان و بلوچستان است

28 اسفند 1401 ساعت 1:10

گلفشان تنگ، پدیده منحصربه‌فرد با پرتاب گل‌ولای از دل زمین به بیرون با خروج حباب‌های بزرگ به رنگ خاکستری است.


به گزارش عصرهامون، بخش کهیر از توابع شهرستان کنارک، در فاصله ۳۸ کیلومتری شمال بندر کنارک و در مسیر جاده کنارک - زرآباد - جاسک در امتداد تپه و کوه‌های دیدنی و زیبای مریخی قرار دارد و زادگاه میوه‌های گرمسیری به شمار می‌آید، باغ‌های گرمسیری یکی از ده‌ها جاذبه گردشگری این منطقه است که میوه‌هایی مثل موز، انبه، پاپایا، زیتون «زیتون محلی که میوه‌ای شبیه به گلابی است» و... دارد.

کهیر با آب‌وهوای مرطوب، زمین حاصلخیز و آب خیلی شیرین، مناسب برای کشاورزی است. مردمان آن خونگرم و مهمان‌نواز بوده و اکثر باغ‌ها نهالستان است و آب موردنیازشان را از چاه تهیه می‌کنند، درب باغات مردمان کهیر نیز به روی همه دوستداران طبیعت باز، و از مهمانان استقبال گرم انجام می‌دهند.

با سفر به بخش کهیر شهرستان کنارک می‌توانید طعم لذیذ غذاهای محلی همچون بریانی، ماهی، کراهی و سبزی‌پلو را که توسط بانوان این دیار طبخ می‌شود، بچشید و از آن لذت ببرید.
از دیگر جاذبه‌های این بخش می‌توان به دهستان بندر تنگ نام برد که خود این روستا با وجود بندر صیادی تنگ، منظره بسیار زیبا و کم‌نظیر تلاقی کویر و دریا، کوه و صخره‌های مرجانی گوردیم، تپه بلبلوک روستای چگردان لاش (نوعی گل‌فشان در مقیاس کوچک‌تر است) و گل‌فشان تنگ در ۳۷ کیلومتری از بخش کهیر، اشاره کرد.
 
 
 
 طاهر میرزائی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کنارک در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به سفر هزاران نفر گردشگر از سرتاسر ایران به شهرستان کنارک، اظهار کرد: مردم این خطه از استان با جاذبه‌های گردشگری فراوان و بی‌نظیر، میزبان مهمانان نوروزی هستند.

وی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای پذیرایی از مسافران نوروزی در این منطقه اندیشیده شده است، افزود: برپایی ایستگاه هماهنگی خدمات سفر، افتتاح نمایشگاه بهاره و... از جمله اقدامات در نظر گرفته شده برای پذیرایی از میهمانان نوروزی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کنارک تصریح کرد: در این ایام همچنین به‌منظور آشنایی مسافران نوروزی بافرهنگ بومی مسابقات بومی و  محلی برای ایجاد روحیه نشاط در گردشگران برگزار خواهد شد.
میرزائی گفت: پیش‌بینی می‌شود هزاران نفر از پدیده زیبای گل‌فشان دیدن کنند.

وی با اشاره به قابلیت‌های گردشگری شهرستان کنارک و بخش کهیر، ادامه داد: گلفشان تنگ پدیده منحصربه‌فرد با پرتاب گل‌ولای از دل زمین به بیرون و خروج حباب‌های بزرگ به رنگ خاکستری  و با صدایی بلند همچون شلیک تفنگ شنیده می‌شود و مردم محلی به آن "ناپگ" یا همان ناف زمین می‌گویند.

 به گفته این مسئول؛ این گلفشان در دشت كهير نرسيده به روستای تنگ در زمينی مسطح واقع شده و دارای سه تپه كوچک گل‌فشان است كه يكی از آنها شبيه آتشفشان و فعال است و بقيه آنها نيز از چند سال قبل به‌صورت غيرفعال درآمده‌اند.
 

 
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کنارک اضافه کرد: کوه گل‌افشان بندر تنگ با ارتفاع تقریبی ۱۰۰ متر و قطر قاعده کمی بیش از ۱۰۰ متر است، اطراف این کوه را بیابانی وسیع فراگرفته که این بیابان نیز همچون خود کوه حاصل اتفاقاتی از درون زمین بوده و در بالاترین نقطه کوه چاله‌ای به قطر کمتر از یک متر و به عمق حدود نیم متر وجود دارد که با گل پوشیده شده است.

وی تصریح کرد:  در فواصل زمانی حدود یک دقیقه، مقداری گل با صدای خاصی شبیه به ترکیدن یک حباب، از چاله خارج و به اطراف پراکنده می‌شود.

گفتنی است خواص درمانی گل‌فشان‌ها برای درمان بیماری‌هایی مانند دردهای مفاصل و ستون  فقرات، سفتی مفاصل، بیماری‌های عصبی، مراحل اولیه تنگی عروق و انقباضات عضلانی سودمند است. همچنین استحمام‌کردن در گل‌فشان‌ها به‌خاطر وجود عناصر شیمیایی خاص در ترکیبات آنها برای پوست سودمند بوده و از نظر مردم بلوچ نیز گل‌های گل‌فشان دارای خواص درمانی است و جهت درمان پاره‌ای از امراض در درون گل‌های گل‌فشان غلتیده و معتقدند که این عمل دارای خواص درمانی است.
 
انتهای خبر/ خ


کد مطلب: 158048

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/158048/گل-فشان-تنگ-حیرت-انگیزترین-پدیده-سیستان-بلوچستان

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir