تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۲۰
اعجاب‌انگیزترین جلوه‌های طبیعی در سیستان و بلوچستان را بشناسید؛

پیرگیابان؛ چشمه‌ای سحرانگیز در سیب و سوران

یکی از جاذبه‌های گردشگری سیب و سوران چشمه پیرگیابان است که به دلیل خاصیت درمانی خود معروف شده و هرساله پذیرای گردشگران زیادی است.
پیرگیابان؛ چشمه‌ای سحرانگیز در سیب و سوران
به گزارش عصرهامون، چشمه آب‌معدنی پیرگیابان در مسیر جاده سوران به سمت سیب و در روستای دهان قرار دارد، آب چشمه بسیار شور و غیر قابل شرب است و در دوره‌های طولانی خشکسالی در این استان، از شدت و حجم آن کم نمی‌شود.

علاوه بر زیبایی طبیعی، آب چشمه دارای املاح معدنی است که برای برخی از بیماری‌ها خواص درمانی دارد. آب این چشمه، معدنی گوگردی است و برای درمان بیماری‌های پوستی مورداستفاده قرارمی گیرد؛ آب چشمه روان نیست و برای استفاده باید با سطل کوچکی برداشت شود.

عبدالسلام محمدی سیب، رئیس میراث‌فرهنگی سیب و سوران در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: این چشمه دو حفره دارد که یکی بزرگ و دیگری کمتر از ۳۰ سانتی‌متر و بافاصله یک‌متری از هم قرار دارند اما بو و مزه آنها باهم تفاوت دارد و شدت بوی گوگرد در حفره کوچک‌تر بیشتر است.
 

 
وی با بیان اینکه برای استفاده درمانی باید آب دو حفره باهم مخلوط و مورداستفاده قرار گیرند، گفت: اخیراً نیز در این منطقه چشمه‌های دیگری نیز جوشیده و آب جاری شده است.

رئیس میراث‌فرهنگی سیب و سوران با اشاره به اینکه نام پیرگیابان برگرفته از افسانه‌ای کهن است، افزود: جریان ازاین‌قرار است که دختری پاک‌دامن از سرزمین‌های دور سوار بر شتر و تحت تعقیب افراد شرور به این منطقه پناه می‌برد و پس از آنکه تحت محاصره قرارمی گیرد از خداوند درخواست می‌کند که زمین شکافته شود و به زمین فرورود تا از دست افراد ازخدابی‌خبر در امان بماند.

به گفته وی؛ خداوند دعای این دختر را اجابت می‌کند او را به همراه شترش به زمین فرومی‌برد،  جالب‌توجه است  که در کنار چشمه حفره‌ای شبیه ردپا مشاهده می‌شود که منسوب به این دختر است.
 
انتهای خبر/
https://asrehamoon.ir/vdcgn79qzak9nz4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما