تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۰۰
شماری از کارشناسان سیاسی گفتند: خوش‌بینی و اعتماد مصدق به آمریکا اشتباهی بود که همه زحمات ملت ایران را بر باد داد.
خوش‌بینی به آمریکا دولت مصدق را ساقط کرد
به گزارش عصرهامون، نهضت ملی‌شدن صنعت نفت در ایران از مهم‏ترین‏ خیزش‌‏های انقلابی در جهت مبارزه با استعمار انگلستان، در طول قرن‏ بیستم بود و کوتاه‌کردن دست این استعمار از منابع حیاتی‏ ایران، نقطه‏ عطفی در تاریخ جنبش‌های مردمی رهایی‌بخش منطقه‏ خاورمیانه به‏ شمار می‌رود.

۲۹ اسفند سالروز «ملی‌شدن صنعت نفت» یادآور موفقیت ملت در استیفای حق خود از بیگانگان است که در مقابل ظلم و ستم قد خم نکرده و توانسته از استعمار رهایی یابد.
 
سقوط مصدق دستاورد اعتماد به آمریکا است

برات حمیدیان یکی از کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه ۲۹ اسفندماه سال ‎۱۳۲۹ نقطه عطفی در تاریخ سیاسی، اقتصادی و مبارزات مردم ایران برای نجات سرمایه‎های ملی این مرزوبوم از دست بیگانگان است، بیان کرد: بعد از انقلاب توانستیم با اتکا به توان داخلی بر نفت مسلط شویم و از عایدات آن استفاده کنیم.

وی افزود: نهضت ملی‌شدن نفت عنوانی است برای مبارزه مردم مؤمن ایران با محوریت دین و رهبریت روحانیت در جهت نه گفتن به استعمار سلطه‌گران و در اختیار قرارداشتن نفت کشور توسط یک دولت ملی که لایحه آن توسط دکتر مصدق به مجلس شورای ملی ارائه و با حمایت آیت‌الله کاشانی سرانجام در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ شمسی به تصویب رسید.

این کارشناس سیاسی درباره نقش مردم در نهضت ملی‌شدن صنعت نفت، گفت: تاریخ ایران نشان می‌دهد با وجود دولت‌های استبداد و بخصوص نفوذ بیگانگان در دوره قاجار مردم بر اساس آموزه‌های دینی سلطه‌گری را برنمی‌تافتند و قیام‌ها و مبارزات فراوانی داشته‌اند و در این راه شهیدان زیادی تقدیم کردند.

وی ادامه داد: در نهضت ملی‌شدن صنعت نفت به صحنه آمدن مردم و مطالبه‌گری آنان باعث شد لایحه مذکور تصویب و دولت ملی با نخست‌وزیر شدن دکتر مصدق ۱۳۳۰ تشکیل شود که این امر در نوبه خود یک موفقیت بزرگ بود.

حمیدیان با اشاره به اینکه دشمن استعمارگر همواره در تلاش براندازی است تا به طمع خود برسد، اظهار کرد: غرور دکتر مصدق ازیک‌طرف و اعتماد که به آمریکا و اختلاف با آیت‌الله کاشانی باعث ساقط شدن دولت مصدق شد.

وی با بیان اینکه این واقعه نشان می‌دهد روحانیت اصیل همواره پیشرو مبارزات و الهام‌بخش بوده‌اند، تأکید کرد: تفرقه بین مردم و مسئولان و روحانیت به نفع دشمن است، باید نسبت به توطئه دشمن بصیر و هوشیار باشیم.

ملی‌شدن صنعت نفت یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر کشور

رضا خادمی یکی دیگر از کارشناسان سیاسی در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ بیان کرد: ملی‌شدن صنعت نفت کشورمان یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر نه‌تنها در کشورمان بلکه بین همه کشورهای مسلمان است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: تا آن تاریخ نفت هیچ‌کدام یک از کشورهای مسلمان ملی نشده بود و این خود یک نوع تاریخ‌سازی در کشورمان و حتی بین سایر کشورهای مسلمان است.

وی تصریح کرد: انگلیس خبیث و تمام کشورهای غربی تا آن روز نفت کشور ما را به تاراج می‌بردند و تنها مبلغ ناچیزی را به شاهان قاجار و پهلوی می‌دادند و سهم مردم ایران از این ثروت، صفر بود.

خادمی گفت: البته تا پیروزی انقلاب اسلامی، ملی‌شدن صنعت نفت به حرف بود و در عمل این سرمایه عظیم در جیب شاه پهلوی، کشورهای غربی و آمریکا می‌رفت و این انقلاب بود که دست آنها را از جیب مردم کشورمان قطع کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا تحمل استقلال و پیشرفت کشورمان را ندارند و به همین دلیل است که در ۴۴ سال گذشته پس از پیروزی انقلاب درصدد ضربه‌زدن به مردم و ایران هستند.

وی تصریح کرد: در ۴۴ سال گذشته نقشه‌های زیادی را برای ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی و مردم و همچنین کشورمان کشیده‌اند که هر بار نقشه‌های آنان نقش‌برآب شده است.
 
خادمی خاطرنشان کرد: همین ایستادگی ملت در بیش از چهار دهه، ایران اسلامی را در عرصه‌های مختلف از جمله موشکی، هسته‌ای، فضایی و... به پیشرفت‌های چشمگیری رسانده است.

انتهای خبر/  خ
https://asrehamoon.ir/vdcepv8zfjh8n7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما