تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۲۰
سیستان و بلوچستان در سالی که گذشت ۳۶۵ روز متفاوت را سپری کرد که عصرهامون بخشی از آن را در قالب این گزارش منتشر می‌کند.
اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبرسانی در تاریخ سیستان و بلوچستان/ حضور هیئت اعزامی از سوی دفتر مقام معظم رهبری برای رسیدگی به مسائل استان
به گزارش عصرهامون، سال ۱۴۰۱ برای سیستان و بلوچستان همچون سایر نقاط کشور با اتفاقات گوناگونی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و... رقم خورد که هرکدام از آن‌ها در سرنوشت استان تأثیر گذاشتند که گاهی این اثر باعث پیشرفت حرکت قطار توسعه شد و گاهی اوقات مانعی در راه ایجاد کرد.

این گزارش به‌صورت جمع‌بندی گزیده‌ای از اتفاقات سال ۱۴۰۱ را بیان می‌کند تا با همدیگر از آنچه بر سیستان و بلوچستان گذشت آگاهی یابیم.

سال ۱۴۰۱ با عنوان «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» آغاز شد تا با معیار قراردادن تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، زمینه حرکت روبه‌جلو و محسوس در همه اهداف اقتصادی کشور فراهم شود.
 
فروردین

هزینه ازدواج یک زوج جهادگر نذر لبخند نیازمندان شد؛ این خبر را غلامرضا ملایی، مسئول بسیج سازندگی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در دومین روز از سال ۱۴۰۱ اعلام کرد و گفت: برخی از بسیجیان در گروه‌های جهادی هزینه مراسم ازدواج خود را در مناطق محروم صرف می‌کنند؛ نمونه آن اقدام زیبای زوج تهرانی است که هزینه مراسم خود را صرف ازدواج پنج زوج در منطقه دلگان کرده و خود به برگزاری یک مراسم ساده در بین مردم این منطقه بسنده کردند.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در سفر به سیستان و بلوچستان از اجرای طرح‌های مختلف آبرسانی به شهرها و روستاهای این خطه پهناور خبر داد و گفت: عملیات اجرایی طرح انتقال آب از تالاب به زاهدان یکی از این طرح‌ها است.
 

 
دو روز پس از آن در هفت فروردین‌ماه بر اثر وزش باد شدید در زاهدان یک دکل مخابراتی سقوط کرد، اگر چه این اتفاق مصدومی نداشت؛ ولی اما و اگرهای فراوان به دنبال داشت.

 ۲۲ فروردین‌ماه بود که  قطار زاهدان - تهران از ریل خارج شد، در پی این اتفاق علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان از اعزام جرثقیل از استان کرمان به منطقه شورگز برای رفع اختلال در مسیر قطار خبر داد و گفت: خوشبختانه در این حادثه هیچ‌گونه تلفات جانی گزارش نشد.
 
 
اردیبهشت:

رزمایش جهادگران فاطمی با حضور ۴۵۰ گروه جهادی ۱۸ اردیبهشت‌ماه در سیستان و بلوچستان آغاز شد، همچنین ۶۲۵ واحد مسکونی ویژه مددجویان کمیته امداد (ره) در سیستان و بلوچستان به همت قرارگاه منطقه‌ای ‏قدس به بهره‌برداری رسید.
 

 
۲۱ اردیبهشت‌ماه نیز با وساطت نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام‌جمعه معزز شهرستان زاهدان، حکم جدید مولوی کوهی بخشیده شد؛ بر اساس حکم صادره جدید، مولوی کوهی به دلیل تخطی از قانون و نقض ضوابط تعیین شده، به تحمل شلاق محکوم شده بود که این حکم مورد عفو قرار گرفت.
 
 
 
خرداد:

بعد از گذشت ۳۸ سال بیشینه سرعت وزش باد در زابل شکسته شد و در اولین روز از خردادماه در ایستگاه فرودگاهی زابل بیشینه سرعت باد به ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت رسید. 

هزار و ۷۵۱ روستای سیستان و بلوچستان در طرح جهاد آبرسانی از نعمت آب بهره‌مند خواهند شد؛ این خبر را سردار احمد شفائی، فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در دومین روز از خردادماه اعلام کرد و گفت: ۱۷۵۱ روستا در اجرای بزرگ‌ترین طرح آبرسانی سیستان و بلوچستان توسط سپاه سلمان و محوریت قرارگاه قدس منطقه‌ای نیروی زمینی سپاه از نعمت آب بهره‌مند خواهند شد.
 

 
 ۱۴ خردادماه بیمارستان صحرایی در منطقه میرجاوه و شمال سیستان و بلوچستان با حضور ۴۰ پزشک عمومی و متخصص و باهدف ارائه خدمات بهداشتی درمانی رایگان راه‌اندازی شد.

آخرین روز از بهار مهدی شمس‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از دستگیری عوامل موساد در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: همکاران ما در اداره اطلاعات حدود هشت ماه با اشراف اطلاعاتی دقیق و رصد کیس‌ها موردنظر به این نتیجه رسیدند که ترور دانشمندان هسته‌ای نیز در دستور کار تعدادی از این افراد بوده است؛ با اشراف اطلاعاتی قوی که وجود داشت، اعضا در هر کدام از استان‌های مختلف شناسایی و دستگیر شدند، آن‌قدر مستندات علیه این افراد وجود داشت به‌گونه‌ای که وقتی قرار بازداشت متهمان صادر شد اصلاً اعتراض نکردند.
 

 
 اجتماع بزرگ سلام فرمانده با حضور دهه نودی‌ها، نوجوانان و جوانان و اقشار مردم با همراهی «ابوذر روحی» خواننده سرود «سلام فرمانده» و چهره سال فضای مجازی در دهکده المپیک زاهدان برگزار شد.
 
 
 
تیر:
 
نهمین روز از تیرماه باخبر توزیع ۱۰ هزار بسته معیشتی در بین نیازمندان سیستان و بلوچستان آغاز شد که به دنبال آن قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در راستای خدمات بی‌منت به محرومان، ۵ هزار کیسه آرد به همراه ۱۰ هزار بسته معیشتی  بین اقشار نیازمند توزیع کرد.
 

 
۲۶ این ماه بود که معاون اجتماعی انتظامی سیستان و بلوچستان از شهادت یکی از مأموران جان‌برکف یگان تکاوری استان، بر اثر زیرگرفتن یک دستگاه خودروی شوتی و برخورد شدید با وی در یکی از ورودی‌های شهر زاهدان خبر داد و گفت: با اقدام به‌موقع دیگر مأموران انتظامی حاضر در محل بلافاصله خودروی مهاجم متوقف و راننده ۱۹ساله آن دستگیر شد.

برگزاری اجتماع بزرگ فاطمی در سیستان و بلوچستان، توزیع ۳۴ هزار بسته معیشتی، عیدانه سبزپوشان سپاه به نیازمندان در دهه ولایت و اجرای طرح ویژه بسیج جامعه پزشکی در راستای ‏"ایران جوان بمان" از دیگر اقدامات مهم این ماه است.
 
مرداد:
 
هشتمین روز از مردادماه با خبری تلخ مبنی بر «هوتگ؛ قتلگاه مردم تشنه سیستان و بلوچستان» رقم خورد به‌گونه‌ای که غرق‌شدن یک کودک ۳ساله در یکی از هوتگ‌های روستاهای اطراف شهر چابهار آمار مرگ‌ومیر در هوتگ‌های جنوب سیستان و بلوچستان را به ۴۲ نفر رساند.

تجاوز مرزی از سوی طالبان علت درگیری بین مرزبانان ایرانی با طالبان، امدادرسانی سپاه و گروه‌های جهادی به افراد آسیب‌دیده سیل در زاهدان، پاتک غافلگیرکننده لشکر ۴۱ ثارالله به قاچاقچیان، تکذیب ادعای استعفای دسته‌جمعی ۷۰ پزشک در ایرانشهر، خسارت ۲ هزارمیلیاردی سیل به سیستان و بلوچستان، ۳۲ مصدوم بر اثر برخورد اتوبوس با خودروی سمند حامل سوخت در محور چابهار به زاهدان، بیعت خبرنگاران و اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان با شهدای خبرنگار، توزیع ۲۳ هزار جفت کفش توسط قرارگاه قدس در سیستان و بلوچستان و امدادرسانی به ۲۹۴ روستا و ۱۳ شهرستان درگیر سیلاب و آب‌گرفتگی از مهم‌ترین اتفاقات مردادماه بود.
 

 
البته در این ماه بود که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگوی ویژه خبری خود با عصرهامون به بررسی مسائل سیستان و بلوچستان از قبیل سیل، مسائل پزشکی، کرونا و عملکرد استاندار ویژه دولت در استان پرداخت و عنوان کرد: به حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان نمره قبولی نمی‌دهم.
 
شهریور:
 
یکم شهریورماه مصادف با روز ۲۵ محرم مراسم بزرگداشت نخستین قیام مردم به خون‌خواهی امام حسین (ع) با سخنرانی آیت‌الله مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در گلزار شهدای شهرستان زابل برگزار شد.
 
 
انتشار تصاویری از وقوع زلزله ۱۰ شهریورماه در فضای مجازی مبنی بر تخریب منازل زاهدان در حالی منجر به نگرانی شهروندان شد ‏که به گفته علیرضا شهرکی، مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان زلزله ۳.۵ ریشتری خسارتی برجای نگذاشته است. ‏

از دیگر اتفاقات مهم در شهریورماه حضور سردار پاکپور در سیستان و بلوچستان و بازدید از مرز ریمدان در شهرستان دشتیاری مبنی بر ارائه خدمات لازم در موکب‌های مستقر در مرز ریمدان به زائران پاکستانی بود، همچنین تکذیب انتشار کلیپ دفن گوسفندان زیر تلی از خاک، سفر معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به سیستان و بلوچستان، افتتاح بیش از ۵۰ هزار پروژه عمرانی به همت نیروی زمینی سپاه، اجرای ۱۲ هزار و ۵۱۴ پروژه عمرانی هديه سپاه به مردم سیستان و بلوچستان و اولین قطار فوق‌العاده زاهدان راهی خرمشهر شد از دیگر اتفاقات خبری در این ماه به شمار می‌رود.

برخورد اتوبوس با تریلی محور ایرانشهر به بم ۲ کشته و ۲۲ مصدوم برجای گذاشت نیز از جمله خبرهایی بود که توجه‌ها را در این ماه به خود جلب کرد.

برگزاری گردهمایی فعالان فضای مجازی سیستان و بلوچستان به مدت دو روز در بازه زمانی ۱۶ و ۱۷ شهریورماه با شرکت بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان فضای مجازی استان باهدف توانمندسازی بسیجیان فعال فضای مجازی، افزایش مهارت و دانش‌افزایی، شناسایی فرصت‌ها و تهدیدات این عرصه و ارتقای سواد رسانه عناصر فعال در حوزه فضای مجازی در زاهدان از دیگر رخدادهای شهریورماه بود.
 
 
 
مهر:

مهرماه اما با حواشی تلخی همراه بود، هشتمین روز از این ماه پس از اتمام مراسم نمازجمعه اهل‌سنت در شهر زاهدان، گروهی از افراد ضمن یورش به کلانتری ۱۶ در مجاورت مصلای نمازجمعه قصد داشتند حوزه انتظامی مذکور را تصرف کنند در جریان این حمله باتوجه‌به درگیری مهاجمان و نیروهای مدافع کلانتری، متأسفانه برخی هم‌وطنان مظلوم و نمازگزاران جان خود را ازدست‌داده و یا مجروح شدند.

در همان روز تعدادی افراد مسلح، با سوءاستفاده از فضای ملتهب ایجادشده ضمن حمله به شهروندان و اماکن مختلف، اقدام به آتش‌زدن و غارت اموال عمومی و خصوصی کرده و با نیروهای حافظ امنیت درگیر شدند که در این حوادث تعدادی از نیروهای خدوم امنیتی و نظامی نیز به شهادت رسیدند.

 

به دنبال حادثه غم‌بار زاهدان، طی دستور مستقیم ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، وزیر محترم کشور در شهرستان زاهدان حضور یافته و متعاقباً با پیگیری مسئولان عالی امنیتی، دفاعی و انتظامی کشور، هیئت‌های کارشناسی به‌منظور بررسی علل، زمینه‌ها، چگونگی و ابعاد این رخداد به زاهدان اعزام و اقدامات جامعی را برای دستیابی به روایت دقیق و واقعی از حوادث رخ‌داده در دستور کار قرار دادند.

تیم‌های بررسی و هیئت‌های اعزام‌شده به زاهدان، ضمن گفتگو با فرماندهان انتظامی و مسئولان امنیتی، بررسی فیلم‌های دوربین‌های مداربسته سطح شهر، جمع‌آوری شواهد میدانی، گفتگو با شاهدان عینی و مجروحان حادثه و دیدار با سران طوایف و علمای دینی، به بازسازی صحنه اغتشاش و نحوه اقدام نیروهای انتظامی پرداختند.

در پی آشوب‌های هشتم مهرماه زاهدان، «سید علی موسوی، فرمانده اطلاعات سپاه سلمان سیستان و بلوچستان» به ضرب گلوله عوامل تروریستی از ناحیه سینه مجروح و در نهایت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

در این ایام هم‌زمان با سراسر کشور، مردم مؤمن و ولایی سیستان و بلوچستان با برگزاری راهپیمایی گسترده اغتشاشات اخیر را محکوم کردند، همچنین جمعی از سران طوایف نیز حوادث اخیر زاهدان را محکوم و این اقدامات را دسیسه دشمن برای به آشوب کشیدن و برهم‌زدن وحدت در استان دانستند.

احمد وحیدی، وزیر کشور اما در سفری که پیرامون این موضوع به سیستان و بلوچستان داشت ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه، گفت: دشمنان حاضر نیستند وحدت شیعه و سنی، بلوچ و غیر بلوچ و آرامش استان را ببینند.

در دهه پایانی مهرماه طی مراسمی از زحمات و تلاش‌های حسین مسگرانی قدردانی و علی سرگزی به‌عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان معرفی شد.

 
از دیگر تیترهای خبرساز در مهرماه نیز می‌توان به موضوع: کلیه لیدرها شناسایی شدند، ۱۱۴ شرور مسلح سابقه‌دار شناسایی و دستگیر شدند/کشف ۱۱۲۸ قبضه سلاح غیرمجاز در سیستان و بلوچستان، کشف یک تن و ۱۸۰ کیلو مواد افیونی در سیستان و بلوچستان، کشف یک تن و ۴۱۲ کیلو مواد افیونی در سیستان و بلوچستان/۲۲ سوداگر مرگ دستگیر شدند، تجمع بزرگ دختران انقلاب در زاهدان برگزار شد، اشاره کرد.
 
آبان:

دوازدهمین روز از آبان‌ماه ترور امام‌جماعت مسجد مولای متقیان زاهدان توسط تروریست‌های مسلح در حالی رخ داد که حجت‌الاسلام‌والمسلمین سجاد شهرکی به جهت اقامه نماز مغرب و عشا به سمت مسجد رفته بود، جنب مسجد توسط تروریست‌های مسلح که به انتظار حضور وی کمین کرده بودند به ضرب گلوله به شهادت می‌رسد.
 
در این ماه با حکم فرمانده انتظامی ‌‌سردار محمد قنبری به‌عنوان فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان معرفی و از زحمات فرمانده سابق سردار احمد طاهری تقدیر شد، همچنین در حکمی از سوی جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، محمدرضا سید حسینی به‌عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان معرفی شد.

۲۲ آبان‌ماه متعاقب حوادث اخیر کشور و اتفاقات ناگوار در سیستان و بلوچستان در ماه‌های اخیر، هیئت اعزامی مقام معظم رهبری به استان به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌علی‌اکبری ریاست شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ جمعه مأموریت یافت تا با حضور در استان و شنیدن سخنان و درد دل مردم، پیگیری تدابیر ایشان در چهار محور «آزادی دستگیرشدگانی که جرم سنگین و مؤثری مرتکب نشده بودند»، «برخورد قاطع و بدون تسامح با خاطیان»، «رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان»، «اعطای عنوان "شهید" به جان‌باختگان بی‌گناه پس از رسیدگی بنیاد شهید به پرونده‌های تشکیل شده» را دنبال نماید.

۲۴ آبان‌ماه نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی مصطفوی نیا، رئیس‌کل دادگستری سیستان و بلوچستان به جزئیات جدید از آزادی تعدادی از بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر اشاره کرد و گفت: قریب ۱۰۰ نفر از دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر که دچار هیجانات شده و کمتر مقصر بوده‌اند و دارای ارتباطات شبکه‌ای و سازمانی نیز نیستند با عنایت به منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات رئیس قوه قضائیه و بررسی‌های انجام‌گرفته و همفکری با هیئت اعزامی مقام معظم رهبری به استان مورد رافت قرار گرفتند که تعداد ۴۲ مورد آزاد و بقیه نیز به‌زودی آزاد می‌شوند.

رقابت ۲۰ تیم در چهارمین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج سیستان و بلوچستان آغاز شد، این خبر را محمدهادی طهرانی مقدم، مسئول سازمان فضای مجازی بسیج سیستان و بلوچستان در ۲۵ آبان‌ماه اعلام کرد و گفت: در این رویداد ۲۰ تیم تخصصی در مرحله استانی چهارمین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج سیستان و بلوچستان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
 

 
برگزاری دومین رزمایش جهادگران فاطمی ۲ و همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی در سیستان و بلوچستان و دستگیری عاملان شهادت امام‌جماعت مسجد مولای متقیان زاهدان از دیگر اتفاقات رخ‌داده در واپسین روزهای آبان‌ماه بود.
 
آذر:

در ششمین روز از آذرماه سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش شکوه مقاومت که به مناسبت هفته بسیج در سیستان و بلوچستان حضور یافت با بیان اینکه وحدت بین امت اسلام ناگسستنی است، گفت: صحنه نبرد جدید جنگ را گورستان آمریکایی‌ها می‌کنیم.

هفدهم آذرماه نیز منابع محلی از ربوده شدن مولوی عبدالواحد ریگی امام‌جماعت اهل‌سنت مسجد امام حسین (ع) شهرستان خاش توسط افراد ناشناس خبر دادند که پیکر بی‌جان او روز بعد در این شهرستان کشف شد.
 

 
رسوایی ضدانقلاب با انتشار خبر تیری به سمت فرزندمان شلیک نشده/ "هستی" زیر دست‌وپا و ازدحام جمعیت جان داد دوچندان شد، درگیری مسلحانه مرزبانی ایران‌ با ‌اعضای یک گروهک تروریستی در ‌سراوان، توزیع بالغ بر ۳۴ هزار بسته کمک مؤمنانه بین نیازمندان در سیستان و بلوچستان، تکذیب کشته‌شدن شهروندان زاهدان و دستگیری عوامل حمله به گشت انتظامی زاهدان از دیگر خبرهایی بود که توجه‌ها را در این ماه به خود جلب کرد.  
 
دی:

هم‌زمان با ایام فاطمیه مردم شهیدپرور سیستان و بلوچستان از پیکر پاک ۱۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس استقبال کردند.
 

 
 در این ماه نیز سه انتصاب مهم در این خطه رقم خورد که با موافقت هیئت دولت محمد کرمی به‌عنوان استاندار استان و طی حکمی سردار مرتضوی فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق شد و همچنین با حکمی از سوی رئیس سازمان صداوسیما «علیرضا کیخا» به سمت مدیرکلی صداوسیمای سیستان و بلوچستان منصوب شدند.

انتشار مطالبی با عنوان متلاشی‌شدن ۲ تیم تروریستی وابسته به داعش در سیستان و بلوچستان از دیگر اتفاقات خبری دی‌ماه است.

ناگفته نماند که اعضای کمیسیون انرژی مجلس و مجموعه وزارت نفت هم در سفری که دی‌ماه به سیستان‌ و بلوچستان داشتند ضمن بررسی مشکلات سوخت از نزدیک، به گلایه‌های مردم و رانندگان ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای گوش و قول حل این مشکلات را دادند.
 
 
 
بهمن:

۲۲ بهمن‌ماه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور حماسی مردم همیشه در صحنه سیستانی و بلوچستانی برگزار شد.

 

در ۲۸ بهمن‌ماه نیز دادگاه نظامی استان سیستان و بلوچستان، ابراهیم کوچک‌زایی فرمانده انتظامی سابق چابهار را به ۶۰ ماه حبس تعزیری و انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم کرد.

در این ماه نیز انتشار مطالبی همچون: شهادت ۲ مأمور انتظامی در بمپور، خسارت نزدیک به ۲ هزارمیلیاردی سرما به شمال سیستان و بلوچستان، اختصاص ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای انتقال آب از تهلاب، اختصاص بیشترین رقم اعتبارات عمرانی به سیستان و بلوچستان در بودجه ۱۴۰۲، رونمایی از بازی موبایلی «هاتف» محصول سازمان فضای مجازی بسیج سیستان و بلوچستان در رویداد ملی، بازداشت عبدالمجید مراد زهی مشاور و از نزدیکان عبدالحمید، هلاكت اشرار مسلح در درگيری مسلحانه با مأموران پلیس، آخرین وضعیت پرونده رئیس پلیس چابهار و حادثه هشت مهر زاهدان، آزادی جمعی از بازداشت‌‌شدگان اغتشاشات اخیر در استان و سیستان و بلوچستان رتبه برتر سازمان فضای مجازی بسیج کشور را کسب کرد از دیگر اخبار پربازدید در رسانه‌های استان بوده است.
 
 
اسفندماه:
 
ماجرای مسمومیت‌ دانش‌آموزان که از قم شروع شده بود به دیگر استان‌ها نیز کشیده شد؛ با شروع این رخدادها در ۱۶ اسفندماه علی عبدالرزاق نژاد دبیر بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از انتقال ۴۱ بیمار با علائم مسمومیت به مراکز درمانی خبر داد و گفت: حال عمومی دانش‌آموزان مساعد و بیمار بدحال نداریم.
 

 
جشن‌ نیمه شعبان بهانه‌ای شد تا مدیحه‌سرایان محمود کریمی، محمدحسین پویان فر، سید مجید بنی‌ فاطمه و سید محمود علوی با تن‌کردن لباس محلی به همراه حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان با حضور در روستاهای مرزی شمال استان این روز را با مردم به بزم و شادی سپری کنند.
 

 
 در آخرین ماه از سال هم با حکم سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران سرتیپ دوم «دوست علی جلیلیان» به‌عنوان فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان معرفی شد، همچنین انتصابات استاندار سیستان و بلوچستان از معاونت سیاسی ‌کلید خورد و در حکمی از سوی محمد کرمی، رضا شریفی به‌عنوان سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری، علیرضا ملاشاهی به‌عنوان سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان زابل و مهرداد جهاندیده به‌عنوان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر معرفی شدند.

در حادثه چهارشنبه‌سوری نیز طبق گفته فریبرز راشدی، رئیس اورژانس و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هشت نفر از شهروندان سیستان و بلوچستان دچار مصدومیت شدند که از این تعداد هفت نفر مربوط به زاهدان و یک نفر از مصدومین نیز مربوط به زابل بود.
 

 
متواری شدن عامل سرویس‌های جاسوسی «عبدالغفار نقشبندی» در سیستان و بلوچستان به خارج از کشور، حضور وزیر کشور در همایش طلایه‌داران سواحل مکران، آبرسانی به یک هزار و ۷۵۱ روستا با اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبرسانی در ‏تاریخ سیستان و ‏بلوچستان، تکذیب کبودی دست دانش‌آموز فنوجی بر اثر تنبیه بدنی، تکذیب تحصن سران طوایف در مقابل استانداری سیستان و بلوچستان، اهدای ۴۰۰ سری جهیزیه به جوانان از سوی رهبر معظم انقلاب، معافیت مرزنشینان سیستان از پرداخت عوارض بازرگانی بازارچه‌های مرزی و تیراندازی بین مرزبانان ایران و طالبان تلفات جانی نداشت؛ از دیگر خبرهایی بود که توجه‌ها را در روزهای پایانی ماه به خود جلب کرد.

همچنین در هفتمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری سیستان و بلوچستان که چهارم اسفندماه با حضور استاندار، نماینده مردم سیستان و سخنگوی فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از مدیران استانی و اصحاب رسانه برگزار شد «عصرهامون»  هفت رتبه برتر این جشنواره را از آن خود کرد.
 

 سرمایه‌گذاری چین در سیستان و بلوچستان افزایش می‌یابد این خبر را  «چانگ هوآ، سفیر جمهوری خلق چین در تهران» در سفر به چابهار و در نشست با استاندار سیستان و بلوچستان اظهار کرد و گفت: سفر هیئت‌های مختلف تجاری و اقتصادی به ایران و این استان بیشتر خواهد شد تا از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهتر آشنا شده و برای آغاز سرمایه‌گذاری‌ها ورود کنند.
 

 
عطاء اله اکبری، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان هم در روزهای اخیر با تأکید بر این مطلب که دولت برای رفع عقب‌ماندگی در سیستان و بلوچستان تلاش مضاعف دارد، از زیر بار ترافیک رفتن ۶۲ کیلومتر باند دوم تا پایان سال خبر داد.

آخرین روزهای سال هم در حالی سپری می‌شود که از ابتدای سال تاکنون ۲۶ شهید در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی جان خویش را فدا کردند.
 
 
 

لینک‌های مرتبط:
 

حکایت های تلخ و شیرین از سالی که گذشت/ از تلخی رنج مردم در معیشت تا شیرینی تولید واکسن ایرانی کرونا



انتهای خبر/ خ
https://asrehamoon.ir/vdcbzwb8frhbsgp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما