تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۰
نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی مهار تورم و رشد تولید را عامل بهبود معیشت مردم دانستند.
مهار تورم و رشد تولید عامل اصلی در بهبود معیشت مردم است
به گزارش عصرهامون، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، با تبریک عید نوروز به آحاد ملت ایران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، مهم‌ترین مسئله کشور در سال گذشته را موضوع اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با تأکید بر اینکه امسال نیز اقتصاد، مسئله اصلی کشور است، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام کردند.

در همین راستا دو تن از نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسائل اقتصادی مهم‌ترین دغدغه رهبری به شمار می‌رود، بیان کردند: مهار تورم و رشد تولید عامل اصلی در بهبود معیشت مردم به شمار می‌رود.

 کنترل و مهار تورم برنامه‌محوری همه دستگاه‌ها باشد

محمد سرگزی، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اوشیدا، با تبریک عید باستانی نوروز بیان کرد: مقام معظم رهبری با اطلاعات و گزارش‌هایی که از سراسر کشور دریافت می‌کنند، مطالعات و تجربه‌ای که دارند، درک و دریافتی که از معارف اسلامی و قرآنی و مفاهیم انسانی دارند و نیز اشرافی که به مسائل کشور دارند، هر سال ملت را به یک موضوع توجه می‌دهند، فلسفه‌ این کار جلب‌توجه مردم به یک ارزش و همین‌طور در نقطه‌‌ مقابل آن به یک مشکل است.

وی افزود: باتوجه‌به معضلاتی که در کشور وجود دارد مقام معظم رهبری به دلیل حل آن معضل و مشکل در یک مسیر خاصی پیشرفت نقطه‌ای را بیشتر کنیم، آن سال را مبتنی بر فضای آن مشکل نام‌گذاری می‌کنند و در سال‌های اخیر مشخص شد باتوجه‌به اینکه توجه و اهتمام دولت به آن حوزه بیشتر شود توانستیم تا حدودی دغدغه مقام معظم رهبری را برطرف کنند و در آن مختصاتی که رهبر انقلاب اعلام می‌کنند، مشکلات کمتر شود.

سرگزی تصریح کرد: در چند سال اخیر که مهم‌ترین مشکل، فشار اقتصادی و معیشت مردم بوده و مرتبط با اقتصاد مکرر چندین بار از طرف ایشان تکرار شده و ابعادی که در حوزه اقتصاد مدنظر مقام معظم رهبری بوده، در بخش‌هایی بیشتر موردتوجه قرار گرفته است که دستگاه‌های اجرایی و دولت به آن می‌پردازد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امسال که یکی از معضلات اساسی کشور، تورم افسارگسیخته است، تأکید مقام معظم رهبری بر کنترل تورم تا از رهگذر کنترل تورم، مردم و مشکلات معیشتی آنان کمتر شود و در ضمن اینکه تورم کنترل شود در حوزه تولید هم بتوانیم ورود کنیم که افزایش تولید و کنترل تورم باعث افزایش و بهترشدن معیشت مردم شود.

وی تأکید کرد: باتوجه‌به اینکه هر کدام از دستگاه‌های متولی بخشی هستند، مثلاً مجلس باید در حوزه قوانینی که مطرح می‌کند، موضوع کنترل تورم را اولویت قرار دهد و از طرف دیگر دولت که منابع و اعتبارات را  در اختیار دارد باید در این مسیر گام بردارند و دستگاه‌های قضا هم با کسانی که اخلال عامدانه انجام می‌دهند و در حوزه‌های مختلف تولید، تنش در بازار، تورم، مبارزه با دلالان دلار برخورد کند تا بتوانیم شعار سال را اجرایی کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید باتوجه‌به حیطه اختیارات و وظایف یکدیگر و هماهنگی این پازل حرکت به سمت کنترل تولید و تورم را بر عهده گرفته تا در کنار هم بر اجرای منویات مقام معظم رهبری گام بردارند.

لازمه مهار تورم افزایش تولید است

ملک فاضلی، نماینده حوزه انتخابیه سراوان در گفتگو با شستون بیان کرد: وظیفه دارم فرارسیدن سال نو که همراه با بهار طبیعت و بهار قرآن در سال جاری است به ملت سرافراز ایران به‌ویژه مردم خوب و مهربان و توانمند حوزه انتخابیه سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن را تبریک بگویم.

وی با بیان اینکه دغدغه اولیه مقام معظم رهبری و مسئولین در طول سال‌های اخیر مسائل اقتصادی بوده است، افزود: آنچه در پیشرو داشته‌ایم و هم اکنون جامعه با آن درگیر است معیشت است که مسئولین نظام را اذیت می‌کند.

نماینده حوزه انتخابیه سراوان ادامه داد: این روزها جامعه دچار گرانی و تورم شده، گرانی تمام لوازم روزانه که برای یک سفره حداقلی لازم است از دسترس اکثر افراد جامعه خارج شده، آنچه امسال به‌عنوان شعار سال توسط مقام معظم رهبری مطرح شد دقیقاً مشکلاتی بود که جامعه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

فاضلی اضافه کرد: در مرحله اول مهار تورم مطرح می‌شود، تورم در سال جاری و طی سال‌های گذشته وضعیت سرسام‌آور داشته به‌طوری‌که قیمت‌ها چندین برابر شده‌اند، توان اقتصادی جامعه ثابت بوده‌ و پس‌انداز مردم صرف گرانی‌ها شده در نهایت تولید حداقلی جامعه را کاهش داده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تورم را مهار کنیم لازمه آن تولید است، و زمانی که تولید نباشد وابستگی به وجود می‌آید، از نظر تولید به‌خصوص آنچه که مربوط به معاش روزانه جامعه است باید در سطح کشاورز، دامپروری و مهیا‌کردن حداقل‌های خوراک و پوشاک روزانه جامعه، تولید داشته باشیم.

نماینده سراوان گفت: وقتی به سیستان و بلوچستان نگاه می‌کنیم از نظر تولید کارخانه‌ای که بتوانیم اشتغال به وجود آورد وجود ندارد تنها مسئله‌ای که برای ما در این مرحله مطرح می‌شود تجارت است که مرز آبی و خاکی مناسبتی در استان وجود دارد، تقریباً نزدیک به هزار و اندی کیلومتر مرز خاکی و آبی موهبت خداوند است که نصیب ما شده است.
 
فاضلی ادامه داد: مرزی که با کشور افغانستان و پاکستان داریم می‌تواند درآن‌واحد اگر تسهیلات مرزی به‌خوبی مدیریت شود که خوشبختانه در طول سه سال اخیر تلاش‌های فراوانی صورت‌گرفته و ۶ بازارچه مرزی مصوب شده و سه بازارچه آماده است و یک بازارچه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید می‌توانیم مقداری اشتغال را در جهت فراهم‌کردن حداقل‌های جامعه فراهم کنیم.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی می‌توانیم گام مثبت در جهت مبادلات مرزی برداریم، زندگی روزانه جامعه این خطه به مرز بستگی دارد، اگر تسهیلات مرز بیشتر شود گشایش مرزی بیشتر می‌شود و همکاری و هماهنگی و رایزنی با کشور پاکستان اثرگذاری بیشتری به دنبال خواهد داشت.

نماینده حوزه انتخابیه سراوان تصریح کرد: دولت خدمتگزار جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص مسئولین اجرایی مرزی استان و استاندار که درگذشته فرمانده قرارگاه منطقه‌ای قدس نزاسا بوده به طور دقیق بر وضعیت مرز آشنایی و توجه خاصی دارد. یکی از توجهات شخص استاندار این است که ما بتوانیم مرز را به‌گونه‌ای ساماندهی کنیم که جامعه به‌صورت گسترده از این پتانسیل استفاده کنند.

فاضلی با اشاره به اینکه با عنایت مسئولین طرح رزاق اجرایی شد که بتوانند برای جامعه مرزنشین با بهره‌مندی از مرز اشتغال در مرز پایدار و مهاجرت معکوس صورت گیرد، خاطر‌نشان کرد: اگر این مسئله در عمق حوزه انتخابیه سراوان شکل بگیرد و ماندگاری و در آمد اولیه به وجود آورد که در آمد اولیه به سمت فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سازندگی سوق داده شود.

وی تصریح کرد: سازندگی می‌تواند در دو قالب کوچک و گسترده باشد که خیلی مهم است قطره‌قطره جمع و سپس تبدیل به دریا می‌شود. ‌ یک سازندگی دیگر در بحث کلان است، اگر کارخانه‌ها بزرگ باتوجه‌به استعداد و معادن فراوانی که داریم شکل گیرد می‌تواند منبع برای سازندگی باشد؛ اما زمان‌بر است.

نماینده حوزه انتخابیه بیان کرد: در حال حاضر مشکلات معیشتی فراوان در سطح حوزه انتخابیه و استان وجود دارد که اولین شرط تجارت و مرز خاکی است که روزانه و فوری می‌تواند اثرگذار باشد. به دنبال توانمندشدن از مرز خاکی ایجاد صنایع کوچک خانگی در جهت توسعه شکل می‌گیرد و می‌توانیم خودکفایی خانگی گسترده در سطح شهر و روستا به وجود آوریم.

فاضلی اذعان کرد: با تلاش مسئولین و باهمت دانش‌آموخته‌ها و جوانان که با حداقل‌ها زندگی را مدیریت می‌کنند ما بتوانیم کمک و مساعدت کنیم آنچه را که نظر مقام معظم رهبری که رفاه همه‌جانبه جامعه است دست یابیم.
 

لینک‌های مرتبط:
 

راهکار مهار تورم، تمرکز بر رشد تولید است


انتهای خبر/ خ
https://asrehamoon.ir/vdcj8oeviuqeivz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما