تاریخ انتشار :جمعه ۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۱۰
علی‌رغم وعده مسئولین مبنی بر برطرف‌شدن مشکل کدینگ کارت‌های سوخت در نوروز، ‏این امر عامل سرگردانی مسافران شده است‎.‎
کدینگ کارت‌های سوخت عامل سرگردانی مسافران نوروزی در سیستان
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از اوشیدا، باتوجه‌به اینکه در ایام تعطیلات عید نوروز هستیم و سیستان و بلوچستان می‌تواند مقصد گردشگری خیلی از مسافران باشد اما سوخت از جمله مهم‌ترین چالش‌های مسافران ورودی به استان است. افرادی که قصد مسافرت به این دیار را دارند برای سوخت‌گیری حتماً باید کارت سوخت به همراه داشته باشند.

صف‌های طولانی مقابل پمپ‌بنزین‌ها در شهرستان‌های سیستان و بلوچستان که سبب نارضایتی مردم شده و روزانه برای دریافت چند لیتر بنزین باید ساعت‌ها در صف منتظر باشند همچنان منتظر اجرایی‌شدن طرح کدینگ جایگاه‌های سوخت است.

کاهش حجم سفرها به استان سیستان و بلوچستان از نظر کارشناسان گردشگری، علاوه بر تبلیغات سیاهی که علیه این منطقه شده، بیشتر به محدودیت تأمین سوخت در این استان برمی‌گردد.

باتوجه‌به اینکه در دی‌ماه ۱۴۰۱ وزیر نفت به دنبال گله نمایندگان مردم این استان در مجلس، وعده افزایش سهمیه سوخت استان سیستان و بلوچستان را داده بود و همچنین، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود که کدینگ کارت‌های سوخت در ایام نوروز برای تمام گردشگران و مسافران برطرف خواهد شد و مسافران با مسئله کدینگ کارت سوخت مواجه نخواهند شد.

از سوی دیگر شرکت توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی استان نیز تعدادی کارت سوخت آزاد در جایگاه‌های سوخت تعبیه می‌کند که اگر خودرو گردشگران نوروزی با مشکل تأمین سوخت مواجه شد، این کارت در اختیار آن‌ها قرار گیرد؛ اما متأسفانه طبق طرح کدینگ، جایگاه‌های سوخت در استان سیستان و بلوچستان به دلیل آنچه قاچاق سوخت عنوان می‌شود صرفاً مجاز به ارائه سوخت به پلاک‌های بومی استان هستند و طرح کدینگ هنوز در حوزه سیستان اجرایی نشده است و همچنان سوخت از جمله مهم‌ترین چالش‌های مسافران ورودی به این منطقه است.
 
کدینگ در منطقه سیستان هنوز اجرایی نشده است

مهدی سرابندی، معاون برنامه‌ریزی فرمانداری زابل در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: مشکلی در عرضه سوخت نداریم؛ اما کدینگ در منطقه سیستان هنوز اجرایی نشده است.

وی در خصوص صحبت‌های مدیرکل گردشگری استان افزود: دراین‌خصوص مدیرکل می‌توانند درخواست رفع مشکل در سطح کشور جهت رفع کدینگ داشته باشند تا مشکل سوخت مسافران رفع شود.
 
به دنبال اجرای وعده‌های مسئولین هستیم

حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: باتوجه‌به سفر محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و احمد وحیدی وزیر کشور و طبق مصوباتی که وزیر کشور در خصوص مشکل عرضه سوخت در منطقه سیستان و پیرو جلسات صورت‌گرفته و پیگیری‌های مجدانه امیدوار هستیم تا این مصوبات اجرایی شود.

وی افزود: در خصوص رفع مشکل کدینگ و عرضه سوخت قول‌هایی داده شده؛ ولی هنوز متأسفانه به مرحله اجرا و عمل نرسیده است و منتظر هستیم تا سفرهایی که مسئولین به سیستان داشتند از حرف به عمل درآید.

دهمرده تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه با کمبود جایگاه عرضه سوخت مواجه هستیم و تأکید و مقرر شده است تا این مشکل رفع شود و سهمیه سوخت و همچنین جایگاه‌های عرضه سوخت در منطقه افزایش یابد و مجوز سهمیه‌ها به فرمانداران سیستان ابلاغ شده است؛ اما در خصوص کدینگ و سفر وزیر نفت و کمیسیون انرژی فقط قول‌هایی داده شده و پیگیر رفع این مشکل و اجرایی‌شدن آن هستیم.

به گزارش عصرهامون سرگردانی مسافران و گردشگران نوروزی برای دریافت بنزین در حالی است که پیش‌ازاین علیرضا جلال زایی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفته بود که کدینگ کارت‌های سوخت در ایام نوروز برای تمامی گردشگری و مسافران برطرف خواهد شد و مسافران با مسئله کدینگ کارت سوخت مواجه نخواهند شد.

به گفته وی؛ استاندار سیستان و بلوچستان در آخرین جلسه ستاد خدمات سفر تأکید کرده بود که گردشگران نوروزی نباید مشکل تأمین سوخت داشته باشند، این ذهنیت را در میان گردشگران ترویج می‌کنیم که مسئله‌ای تحت عنوان کدینگ کارت‌های سوخت نمی‌تواند مانعی برای سفر آن‌ها به سیستان و بلوچستان باشد.

وی افزود: شرکت توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی استان تعداد زیادی کارت سوخت آزاد در جایگاه‌های سوخت تعبیه می‌کند که اگر خودروی گردشگران نوروزی با مشکل تأمین سوخت مواجه شد، این کارت در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

وی بیان کرد: طبق دستور استاندار، در ایام نوروز جایگاه‌های سیار سوخت در سطح استان مستقر می‌شوند تا به خودروهای در راه مانده، خدمات‌رسانی کنند.

بااین‌وجود وعده مسئولان پیرامون رفع این معضل در برخی از نقاط استان محقق نشده و این امر عاملی در نارضایتی مسافران و گردشگران نوروزی به شمار می‌رود؛ حال باید دید متولیان امر چه تدابیر و پاسخی برای رفع مشکل گردشگران و مسافران در نظر خواهند داشت.

انتهای خبر/ خ
https://asrehamoon.ir/vdcce4qs02bqps8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها