تاریخ انتشار :جمعه ۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۰۰
شهر سوخته با پنج هزار سال پیشینه تاریخی از مقصد‌های بکر گردشگری در شهرستان هامون است.
قداست کوه خواجه ظرفیتی مناسب برای جذب گردشگران است/ سفر به دنیای رازآلود در شهر سوخته
به گزارش عصرهامون، شهرستان هامون به‌عنوان یکی از شهرستان‌های پنج‌گانه منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان از غنی‌ترین مناطق از نظر ظرفیت‌های گردشگری طبیعی و تاریخی به شمار می‌رود.
 
از گذشته‌های دور سیستان که سرسبزی و نشاط سراسر پهنه خاکی آن را دربرگرفته بود و آن را به انبار غله ایران معروف کرده بود تا روزگار کنونی که قهر طبیعت آن را به یکی از خشک‌ترین و بدترین پهنه‌های جغرافیایی تبدیل کرده همواره مولفه‌های فرهنگی و تاریخی آن ثابت، دست‌نخورده و ارزشمند به‌جای‌مانده است.

منطقه سیستان دارای پنج شهرستان زابل، هامون، هیرمند، زهک و نیمروز است که از میان این شهرستان‌ها، هامون را به دلیل وجود آثار بدیع باستانی، تاریخی و ظرفیت‌های بی‌نظیر آن می‌توان قلب گردشگری سیستان نامید گرچه سایر شهرستان‌های آن نیز هر یک به‌نوعی نگینی از آثار تاریخی است.

میثم شهرکی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هامون در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وجود شهر سوخته این اثر جهانی در این شهرستان، بیان کرد: آنچه شهرستان هامون را به قلب گردشگری سیستان معروف کرده وجود شهر باستانی پنج‌هزارساله در آن به نام شهر سوخته است که بسیاری از «اولین‌های» بشر مانند نخستین چشم مصنوعی، نخستین جراحی جمجمه انسان، نخستین شانه موی سر دنیا، نخستین خط کش پنج‌هزارساله، قدیمی‌ترین تخته‌نرد و نخستین انیمیشن جهان در آن کشف شده است.

وی افزود: قلعه رستم یکی دیگر از آثار تاریخی و دیدنی شهرستان هامون است که هیبت آن کم از ارگ قدیمی بم ندارد، افزود بر آن «آس بادها» و «کوه خواجه» از دیگر مکان‌های دیدنی در این منطقه هستند.

این مسئول با بیان اینکه از هزار و ۶۱۴ اثری که تاكنون از سيستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده ۷۴۰ اثر به این شهرستان اختصاص دارد، گفت: از اين ميان علاوه بر شهر سوخته كه داراى پايگاه جهانى است پرونده آثار ارزشمند ديگرى نيز در دست آماده‌سازی جهت پيشنهاد براى ثبت در فهرست آثار جهانى قرار گرفته است که در منطقه بی‌نظیر و کم‌نظیر است.

وی اظهار کرد: در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر زابل کوهی زیبا و باستانی با نام خواجه زابل واقع شده که به تنها پدیده مرتفع طبیعی دشت سیستان نیز معروف بوده و در ارتفاع ۶۰۹  متری از سطح دریا قرار دارد، این کوه در جوار دریاچه هامون قرار گرفته و در زمانی که این دریاچه پرآب بوده است کوه خواجه زابل همچون جزیره‌ای در میان آب‌های این دریاچه دیده می‌شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هامون از برپایی غرفه و سیاه‌چادر جهت استقبال از مسافران نوروزی و عرضه محصولات و صنایع‌دستی بومیان در شهر سوخته و کوه خواجه خبر داد و اضافه کرد: صنایع‌دستی شامل گلیم، خامه‌دوزی، سیاه دوزی، حصیر، سوزن‌دوزی و ارائه محصولات تولیدی بومیان مانند کشک زرد، آچار، غذاهای محلی، قلیفی و چلبک جهت معرفی و خرید در معرض دید قرار دارد.

وی افزود: برگزاری جشنواره و بازی‌های بومی و محلی، شاهنامه‌خوانی، اجرای موسیقی محلی، برگزاری جشن ۱۲ فروردین در کوه خواجه، برنامه‌های ضیافت افطار ویژه ماه رمضان در محل کوه خواجه از جمله برنامه‌های در دستور کار در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان است که این برنامه باهدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی و همچنین احیا و حفظ بازی‌های محلی پیش‌بینی شده است.

انتهای خبر/ خ
https://asrehamoon.ir/vdch-6nzw23nmzd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما