تاریخ انتشار :شنبه ۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۰۰
توصیه‌های تغذیه‌ای در اولین آزمون روزه‌داری؛

روزه اولی‌ها از چه اصول تغذیه‌ای پیروی کنند؟

مشاور تغذیه گفت: عدم توجه به تغذیه مناسب بر روی رشد و سلامت روزه اولی ها اثر منفی می گذارد.
روزه اولی‌ها از چه اصول تغذیه‌ای پیروی کنند؟
به گزارش عصرهامون، با آمدن ماه مبارک رمضان سر از پا نمی‌شناسند اگر چه جثه‌شان کوچک و ضعیف است؛ اما چون به سن تکلیف رسیده‌اند می‌خواهند بزرگی خود را به رخ بکشند و هرطورشده ادای دین کرده و روزه‌داری کنند.
 
بیدار شدنشان در وقت سحر و وادارکردن آنها به خوردن سحری اگر چه برای والدین در هر بامداد حکم عبور از هفت‌خان رستم را دارد؛ اما چاره‌ای نیست چرا که فرزند روزه اولی آنها با آن ذوق و شوقی که دارد باید خود را مقوی نگاه دارد تا بتواند چندین ساعت تشنگی و گرسنگی را تحمل کند براین‌اساس باید برنامه تغذیه‌ای در یک ماه روزه‌داری فرزندشان داشته باشند تا سلامت جسمی آنها محفوظ بماند.

ازآنجایی‌که روزه اولی‌ها در سنین رشد هستند و بدنشان عادت به گرسنگی طولانی‌مدت ندارد، باید حتماً مصرف سحری را جدی بگیرند، در غیر این صورت در ساعات مختلف روز انرژی آنها کاهش‌یافته و ممکن است برای به انتها رساندن روز با مشکل مواجه شوند.

مسعود فیروزکوهی، مشاور تغذیه و رژیم‌های غذایی در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر لزوم تغذیه مناسب نوجوانانی كه برای نخستین‌بار در راستای انجام فرایض دینی اقدام به روزه‌داری می‌كنند، بیان کرد: روزه اولی‌ها باید اصول تغذیه‌ای مناسب را رعایت کرده تا در این ماه مبارک رمضان، سلامت و سیستم ایمنی بدنشان حفظ شود.

 وی ضمن توصیه به روزه اولی‌ها مبنی بر اینکه بین وعده‌های افطار تا سحر به‌تدریج، آب به مقدار كافی بنوشند، گفت: آن دسته از نوجوانانی که همه ساله والدین را در وعده‌های افطار، شام و سحر همراهی و حداقل بخشی از روز را حتی برای چند ساعت از خوردن و آشامیدن امتناع کرده و یا جثه‌ای با ذخیره بدنی مناسب دارند قطعاً آمادگی بهتری نسبت به نوجوانانی که این تجربه را کسب نکرده، برای روزه‌گرفتن دارند.

این کارشناس تغذیه با تأکید بر این مطلب که والدین باید به کیفیت تغذیه و وعده‌غذایی فرزندان روزه اولی خود توجه بیشتری داشته باشند، افزود: وعده‌های غذایی در این ایام باید حتماً در نظر گرفته شود؛ یعنی علاوه بر وعده‌های غذایی افطار، شام و سحر یک میان‌وعده قبل از خواب هم داشته باشند.

به گفته وی؛ در هنگام سحری حتماً باید فرزندان را با فرصت زمانی کافی تا اذان صبح بیدار تا از مایعات کافی و غذای مناسب و به‌اندازه استفاده کنند.
 


 
فیروزکوهی اظهار کرد: در این ایام والدین باید غذای موردعلاقه فرزندان را طبخ کنند، همچنین مصرف میوه‌های آبدار فصل مانند هندوانه و خربزه و حتی سیب، شربت تخم شربتی و خاکشیر، آبمیوه‌های طبیعی و دم‌نوش‌های موردعلاقه تهیه و در دسترس آنها باشد.

وی با تأکید بر این مطلب که وعده افطار را باید با یک مایع ولرم آغاز و از نان و پنیر، فرنی و شله‌زرد و گردو بهره برد، ادامه داد: باید از پرخوری، پرنوشی و مصرف مایعات سرد در این وعده پرهیز کرد و هدف رساندن مایعات و مواد قندی پیچیده به مقدار محدود باشد تا معده و سیستم گوارش که برای ساعت‌ها فعالیت مختصری داشته، دچار مشکل نشود.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: کودکان و نوجوانان روزه‌دار در روز باید استراحت بیشتر و تحرک کمتری داشته باشند، و از تردد در محیط گرم و آفتابی خودداری تا احساس گرسنگی و تشنگی کمتری داشته باشند تا روزه‌داری تجربه معنوی و شیرین برایشان رقم بزند.

وی با بیان اینکه فرزندان روزه اولی به‌ویژه دختران نیاز به تغذیه مناسب دارند، گفت: این افراد می‌توانند بخشی از مایعات موردنیاز را از طریق آب‌میوه‌ها كه املاح و ویتامین مناسب دارند، تأمین كنند، ذکر این نکته نیز ضروری است که غذاخوردن سریع و باعجله، سبب اختلال در سیستم گوارشی می‌شود و باید با فرصت كافی و با آرامش سحری را میل کرد.

فیروزکوهی خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که روزه اولی‌ها در سن رشد قرار دارند، باید حتماً پنج گروه مواد غذایی که شامل نان و غلات، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت و پروتئین‌ها، شیر و لبنیات است را در وعده‌غذایی خود قرار دهند، بهتر است شروع افطار حتماً با نوشیدن مایعات گرم مانند شیر و یا آب باشد تا معده آمادگی پذیرش غذا را داشته باشد.
 
انتهای خبر/ خ
https://asrehamoon.ir/vdch66nzq23nmzd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها