تاریخ انتشار :شنبه ۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۰۰
عروس فراموش شده سیستان و بلوچستان؛

«سردریا»؛ دریاچه‌ای بکر و دست‌نخورده در تفتان

«سردریا» نام دریاچه‌ای در دل تفتان است که جلوه‌ای دیگر از سخاوت بی‌بدیل طبیعت را به نمایش می‌گذارد.
«سردریا»؛ دریاچه‌ای بکر و دست‌نخورده در تفتان
به گزارش عصرهامون، سیستان و بلوچستان سرزمین نخل و آفتاب با تاریخی کهن و آثار و اماکن متعدد باستانی و تاریخی و مناظر بکر و دیدنی جذابیت‌های بی‌بدیل فراوانی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.

تفتان یکی از مناطق بکر و دست‌نخورده‌ای است که همه ساله در فصول مختلف سال چشم‌نواز گردشگران داخلی و خارجی می‌شود، این منطقه قرن‌ها است که با زیبایی‌های دل‌انگیزش مامن و میزبان کوهنوردان و گردشگران است.

سردریا نام دریاچه‌ای در تفتان است؛ این دریاچه یکی از جاهای دیدنی خاش محسوب می‌شود و کمک بسیاری به اکوسیستم منطقه می‌کند، حضور چنین دریاچه طبیعی باعث به‌وجود‌آمدن پوشش گیاهی خاصی در منطقه شده به‌تبع پوشش گیاهی، حیوانات خاصی نیز در این منطقه زندگی می‌کنند حتی خود دریاچه نیز زیستگاهی برای انواع گونه‌های ماهی به شمار می‌آید.

منطقه‌ای که این دریاچه در آن قرار گرفته دارای ارتفاعات زيبا و پوشش گياهی با گونه‌های متنوع دارويی است که نمونه‌ای از گونه‌های معروف اين منطقه شامل زيتون وحشی، بنه و بادام‌کوهی می‌شود.

علیرضا شهنوازان، فرماندار تفتان در گفتگو با خبرنگار ما باتوجه‌به موقعیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان بیان کرد: یکی از جاذبه‌ها و جاهای بکر و دست‌نخورده طبیعت تفتان دریاچه سردریا است که در دامنه‌های جنوبی تفتان در ارتفاع ۲۶۸۵ متری از سطح دریا قرار دارد که گویی سینه کوه را شکافته‌اند و اشک از دل کوه سرازیر شده است.

وی تصریح کرد: چشمه جوشان آب شیرین آبک از زیر سنگلاخ‌ها به بیرون جوشیده و از ترکیب این دو پدیده طبیعی شاهد به‌وجودآمدن دریاچه‌ای زیبا بنام سردریا هستیم. این دریاچه آبی به زلالی اشک و به سردی یخ دارد که در هر فصل از سال زیبایی‌های خاص خود را دارد که ترکیب کوهستان، منظره دریاچه و مراتع سرسبز منظره‌ای خیره کنند به وجود آورده است.

فرماندار تفتان با اشاره به موقعیت جغرافیایی دریاچه، گفت: از جاذبه‌های دیگر منطقه و علاقه‌مندان به طبیعت پیاده‌روی و کوهنوردی است که به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل خواهد شد به‌تبع پوشش خاص و تنوع گیاهی حیوانات خاصی نیز در این منطقه زندگی می‌کنند حتی دریاچه نیز زیستگاهی برای انواع گونه‌های ماهی بشمار می‌رود.

وی بیان کرد: درگذشته قایق‌سواری و ماهیگیری در دریاچه سردریا وجود داشته که باگذشت زمان و خشکسالی و به‌تبع آن کاهش آب دریاچه دیگر امکان چنین تفریحاتی وجود ندارد.

شهنوازان تصریح کرد: خوشبختانه این دریاچه به دلیل اینکه کمتر شناخته شده هنوز بکر و دست‌نخورده مانده است چرا که هر کجا دست انسان پیش رود منطقه را در راستای نیازها و ایجاد رفاه بیشتر دچار تغییر می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به وجود جاذبه‌های زیبای تاریخی و طبیعی  در منطقه، افزود: در نزدیکی دریاچه امکان اقامت وجود ندارد؛ ولی در روستاها امکان کرایه‌خانه‌های شخصی وجود دارد که برای اقامت کوتاه‌مدت مناسب هستند و می‌توان از طبیعت بکر و خوش‌آب‌وهوا استفاده کرد.
 
انتهای خبر/ خ
https://asrehamoon.ir/vdcivvazvt1awz2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها