تاریخ انتشار :دوشنبه ۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۰
کتابخانه دکترکامبوزیا یکی از مکان‌های قدیمی شهرستان زاهدان است که در اوایل دوره پهلوی اول با تبعید فردی به نام‌ امیر توکل کامبوزیا در دزداب قدیم (زاهدان کنونی) شکل گرفت.
کتابخانه کامبوزیا، هویت شهر زاهدان است
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، کتابخانه کامبوزیا که در نزدیکی زاهدان قرار دارد، با نام یکی از‌ اندیشمندان و فعالان سیاسی سابق ایرانی مزین شده است.

کتابخانه دکترکامبوزیا یکی از مکان‌های قدیمی شهرستان زاهدان است که در اوایل دوره پهلوی اول با تبعید فردی به نام‌ امیر توکل کامبوزیا در دزداب قدیم (زاهدان کنونی) شکل گرفت، شاید جالب‌ترین توصیف را از این کتابخانه توریست آلمانی که چند سال پیش به زاهدان آمده بود گفته باشد: بهشتی در میان جهنم شیرآباد.

مرحوم کامبوزیا خود از نویسندگان قابل زمان خود بود و چندین کتاب را نیز به تألیف رساند، وی در اوایل دوره پهلوی با تبعید به زاهدان، کتابخانه‌ای را در اطراف این شهر بنا کرد که هم‌اکنون نیز پابرجا است.

استاد کامبوزیا به چند زبان زنده دنیا از جمله عربی، فرانسه، روسی، انگلیسی و ترکی تسلط داشت.

این کتابخانه‌ی قدیمی در شمال زاهدان و در میان شوره‌زار‌ها بنا شده است و برای رسیدن به آن باید حدود ۶ کیلومتر از این شهرستان فاصله دارد.

کتابخانه کامبوزیا، شهری از کتاب در حاشیه شهر زاهدان

محمدرضا واعظی، رئیس اداره میراث فرهنگى، گردشگرى و صنایع دستى شهرستان زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: کتابخانه عمومی استاد کامبوزیا از جا‌های دیدنی زاهدان به شمار می‌رود.

وی افزود: این کتابخانه ارزشمند که نام شخصیت بزرگی را با خود یدک می‌کشد، حدود ۲۰ هزار جلد کتاب به زبان‌های فارسی، عربی و لاتین را در خود جای داده است و منبعی غنی در زمینه اسلام‌شناسی و کتب فارسی و غربی است.

واعظی تصریح کرد: کتابخانه عمومی استاد کامبوزیا در تاریخ ۲۳ اسفند سال ۱۳۶۵، به‌عنوان اولین کتابخانه عمومی کشور در منطقه‌ای برهوت و شوره‌زار در اطراف زاهدان افتتاح شد.

رئیس اداره میراث فرهنگى، گردشگرى و صنایع دستى شهرستان زاهدان ادامه داد: به گفته صادقه کامبوزیا، دختر استاد کامبوزیا، از قوانین کتابخانه این بود که نباید به داخل شهر منتقل شود و همچنین باید همیشه دو نفر از اعضای خانواده کامبوزیا، به‌عنوان مدیر آن فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: کتاب‌ها و نقشه‌هایی موجود در کتابخانه کامبوزیا، عموماً تک نسخه‌ای هستند و اگر هر نهاد، کتابخانه یا سازمانی آن‌ها را بخواهد، نسخه کپی از این اسناد برای آن‌ها ارسال می‌شود و نسخه اصل کتاب‌ها به هیچ عنوان از کتابخانه خارج نخواهد شد.

واعظی گفت: مقبره استاد کامبوزیا نیز در همین کتابخانه قرار دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند در داخل کتابخانه آن را مشاهده کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: منابع کتابخانه استاد کامبوزیا زاهدان از غنای بسیاری برخوردار است و باید در اندازه شهر، استان و حتی ملی به آن نگاه کرد.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjmoevyuqei8z.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما