ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> عصر هامون - کوه بیرک نگین گردشکردی در جنوب سیستان و بلوچستان است - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جاذبه گردشگری بی نظیر؛

کوه بیرک نگین گردشکردی در جنوب سیستان و بلوچستان است

11 فروردين 1402 ساعت 1:38

کوه بیرک شهرستان مهرستان دارای طبیعت و چشم‌اندازهای بی‌نظیری هست که این منطقه را به نگین گردشگری جنوب سیستان و بلوچستان تبدیل کرده است.


 به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، مهرستان با نام پیشین زابُلی یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان و دارای آب‌وهوای نیمه‌خشک و معتدل گرم هست، بلندترین نقطه این شهرستان، رشته‌کوه «بیرک» است که از مرکز زابلی  شروع و پس از گذشتن از شهرستان خاش و اتصال به کوه‌های تفتان، زاهدان و بیرجند به کوه‌های بینالود در استان خراسان متصل می‌شود.

از مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط‌زیست است که بیش از هفتاد و سه هزار هکتار وسعت دارد و از سال ۱۳۷۸ تحت حفاظت قرار گرفت و قله این کوه با ۲۷۵۰ متر ارتفاع دومین قله بلند پس از تفتان در استان است.


 
 
 
رئیس اداره میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهرستان بیان کرد: کوه بیرک دارای جاذبه‌های گردشگری و کوهنوردی فراوانی از قبیل آبشارهای تاجانی، گیشتوک و دره‌های پرجاذبه ماهانی، رضی و گتی است.

ابراهیم محمدی افزود: کوه بیرک رشته‌کوه باریک با دشت‌هایی در حاشیه بوده که از کوه‌ها و تپه‌ماهورهای اطراف کاملاً متمایز شده است.
 
وی، وجود غارهای طبیعی با طول بیش از  ۱۰۰ متر و  انواع معادن از قبیل آهن، منیزیم، پنبه نسوز، تالک را از دیگر مزایای این کوه عظیم  در مهرستان برشمرد.
 
محمدی خاطرنشان کرد: کوه بیرک علاوه بر کاربردهای مهم و استراتژیک دارای طبیعتی بسیار زیبا با گونه‌های فراوان و پوششی غنی از درختان بنه، بادام‌کوهی، زیتون وحشی، انجیر، ارزن است.
 
همچنین بنا به گفته کارشناسان محیط‌زیست این منطقه دارای گونه‌های مهم جانوری است که از جمله آنها می‌توان به پلنگ ایرانی و شاه روباه، بز، قوچ و کل، گرگ، کفتار و عقاب دو برادر و غیره اشاره کرد.
 
انتهای خبر/ س
 


کد مطلب: 158413

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/158413/کوه-بیرک-نگین-گردشکردی-جنوب-سیستان-بلوچستان

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir