تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۲
وقتی عطر اقتصاد مقاومتی با کشاورزی نوین به مشام می‌رسد؛

اشتغال‌زایی ۹ نفر دستاورد کشت محصولات گلخانه‌ای در سیب و سوران

بازار فروش محصولات و تأمین سرمایه مهم‌ترین دغدغه کارآفرینان
بازار فروش محصولات و تأمین سرمایه مهم‌ترین دغدغه کارآفرینان به شمار می‌رود.
اشتغال‌زایی ۹ نفر دستاورد کشت محصولات گلخانه‌ای در سیب و سوران
به گزارش عصرهامون، کشاورزی و باغداری در زمره مشاغلی هستند که شاید به‌خاطر سختی‌هایش کمتر کسی دیگر برای فعالیت در این عرصه‌ها رغبتی از خود نشان دهد چرا که برخی بر این باورند ورود در این حیطه نه‌تنها سودی ندارد؛ بلکه چیزی جز هدررفت وقت نخواهد بود.

اما جالب است بدانید اگر راه و روش این کارا را بلد باشید، می‌توانید در تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال‌زایی، تولید و... سهم بزرگی داشته باشید.

پدیده‌های زیست‌محیطی مانند: گرمایش جهانی، تخریب زمین‌های حاصلخیز کشاورزی و کمبود آب مناسب برای کشاورزی باعث شده‌ که افراد زیادی به کشاورزی نوین روی بیاورند به‌این‌علت که کشت‌های سنتی به دلیل مصرف زیاد آب در حال کاهش‌اند.

عبدالنعیم دهانی یکی از کارآفرینان شهرستان سیب و سوران در گفتگو با خبرنگار ما عرصه فعالیت خود را کشت محصولات گلخانه‌ای عنوان و بیان کرد: قریب به یک‌فصل است که در گلخانه‌ای به متراژ سه هزار و ۵۰۰ متر شروع به کارکرده‌ام و به‌صورت فصلی محصولاتی مانند: خیار، بادمجان و کدو کشت می‌کنم.
 

 
به گفته وی؛ در این زمان کوتاه توانسته‌ام زمینه اشتغال حدود ۹ نفر را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کنم.

 این کارآفرین در خصوص چگونگی روی‌آوردنش به حرفه کشاورزی ادامه داد: از دیار قدیم پدربزرگ و پدرم کشاورز بودند و آنها  نهال خرما، گندم و ذرت کشت می‌کردند؛ اما به دلیل کمبود آب دیگر توان کشت این محصولات را نداشتیم در این راستا باتوجه‌به کاهش روزافزون منابع آب زیرزمینی، بی شک گلخانه نقش قابل‌توجهی در کاهش مصرف آب داشت و ما در این عرصه ورود کردیم.

وی اضافه کرد: زیر بنای کشت در گلخانه دو هزار و ۷۰۰ متر بوده که روزانه تقریباً ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود که این میزان برداشت بستگی به نوع محصول و میزان آفت‌زدگی دارد.

دهانی در خصوص مشکلات فروش محصولات خود بیان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم در این شهرستان نبود بازار میوه‌وتره‌بار سامان‌یافته با قیمت مشخص است.

 
وی تصریح کرد: محصولاتی که کشاورزان با عرق جبین و خستگی فراوان کشت، تولید و برداشت می‌کنند توسط دلالان باقیمت‌های بسیار پایین و فله‌ای خریداری شده و سودی عاید کشاورز نمی‌شود؛ این در حالیست که دلالان همان محصول خریداری شده را در بازار باقیمت‌های گزاف دادوستد کرده و سود را به جیب می‌زنند.

این کارآفرین از مسئولان خواستار حمایت بخصوص در بحث فروش و ایجاد بازار میوه‌وتره‌بار در شهرستان سیب و سوران شد.

دهانی با بیان اینکه مسئولان باید کارآفرینان را با ارائه تسهیلات کم‌بهره مورد حمایت قرار دهند، خاطرنشان کرد: چرخ اقتصاد چندین خانوار از این گلخانه می‌چرخد، ازآنجایی‌که قصد توسعه و گسترش گلخانه را داریم از بسیج سازندگی خواستار کمک برای توسعه سه هزار و ۵۰۰ متر دیگر گلخانه هستیم تا با این کار هم اشتغال‌زایی بیشتری انجام شود و هم درآمد گلخانه رونق گیرد.

لینک‌های مرتبط:
 

همت کارآفرین زاهدانی زمینه اشتغال ۱۷۰ نفر را مهیا کرد


انتهای خبر/ خ
https://asrehamoon.ir/vdcb0wb8zrhbszp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها