تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۰۳
شب قدر فرصتی مغتنم برای خودسازی، استغفار، دعا و شبی سرنوشت‌ساز برای ‏بشریت است. ‏
قدر شبی سرنوشت‌ساز و فرصتی برای رشد و استغفار است
به گزارش عصرهامون، شب قدر در حالی یکی از شب‌های سال با ویژگی و قداست خاصی است که در قرآن کریم، سوره‌ای کامل به توصیف و ستایش آن اختصاص‌یافته و ارزش این شب بیشتر از هزار ماه عنوان شده است.

یکی از ویژگی‌هایی که در روایات به شب قدر نسبت‌داده‌شده است، شب امید و آرزوهاست به‌گونه‌ای که در روایات و احادیث نقل شده در چنین شبی مقدرات الهی برای تقدیر امور یک‌ساله انسان تعیین می‌شود.

ازاین‌حیث بندگان الهی در بهار قرآن به‌ویژه شب‌های قدر نهایت تلاش در عبادت‌ و توسل به آستان اهل‌بیت عصمت و طهارت انجام می‌دهند تا خداوند سالی پرخیروبرکت، همراه با عافیت و امنیت و شادی را برای آن‌ها رقم بزند.

در  شب‌های قدر انسان‌ها فارغ از هر گونه قیل‌وقال و تعلقات دنیوی دست نیاز به درگاه معبود بلند کرده و ملتمسانه نوای «الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب» سر می‌دهند و باواسطه قراردادن ائمه معصوم خالصانه می‌خواهند تا خداوند از گناهانشان درگذرد تا در مسیر بندگی گام بردارند.

چرایی شب‌های قدر
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین منصور باقربیک، مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه نزول ملائکه و روح ‏در شب قدر نشانه شرافت آن بر هزار ماه است، بیان کرد: در آیات و روایات علت چرایی شب قدر این‌گونه نقل شده ‏که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین می‌شود، یعنی در این شب مقدرات یک سال انسان‌ها اندازه‌گیری و مقدر می‌شود. ‏

وی با بیان اینکه شب قدر بهترین زمان و فرصت برای طلب آمرزش گناهان از درگاه الهی به شمار می‌رود، افزود: ‏رمضان ماه تزكيه و تهذیب نفس و بهار قرآن است، در این شب مسلمانان و مؤمنین با برگزاری مراسمات احیا و شب‌زنده‌داری باید دست به دعا شوند و بهترین مقدرات را از درگاه خداوند طلب کنند. ‏

این مسئول با بیان اینکه خواب در ماه رمضان عبادت و نفس انسان ذکر است، اضافه کرد: پیامبر خدا (ص) در ‏تفسیر سوره قدر فرمودند: «هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به‌روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی ‏گناهانش آمرزیده می‌شود‎.‎‏» ‏
 
اعمال شب قدر

وی ادامه داد: روایت‌های زیادی درباره آداب و اعمال وارد شده در شب قدر وجود دارد و در مفاتیح‌الجنان مرحوم ‏شیخ عباس قمی نیز به آنها اشاره شده است که در هر سه شب قدر قبل از غروب و در آستانه مغرب غسل کنید، ‏احیای شب‌های قدر نیز توصیه شده، همچنین قرائت دعاهای متعدد، نمازها و دعاهایی که در این شب وارد شده و ‏قرائت دعای جوشن کبیر، دعای مجیر نیز در این شب توصیه شده است‎.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه نباید از شب‌های قدر به‌سادگی گذر کرد؛ بلکه از آن به بهترین نحو بهره‌گیری کرد، افزود: یکی از اعمال مهم شب‌های قدر توسل به ائمه و قرآن و سوگنددادن خداوند به اولیایش ‏است که این مهم هنگام قرآن به‌سرکردن انجام می‌شود.  ‏

باقربیک با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، فرصتی مناسب جهت ترویج فرهنگ قرآنی و تعمیق اُنس با معارف و ‏آموزه‌های نجات‌بخش و انسان‌ساز این عطیه الهی است، گفت: برگزاری جلسات جزو خوانی قرآن کریم در مساجد و هیئت‌های مذهبی و خانه‌های دین و زندگی، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن کریم با دعوت از قاریان ممتاز کشوری ‏و استانی، برگزاری یادواره شهدا و کرسی تلاوت قرآن درب منازل شهدا، اعزام مبلغان، برگزاری سفره‌های اطعام ‏ساده در مساجد و هیئت‌های مذهبی، برگزاری سلسله‌نشست‌های تقویت نسل پیشرو، برپایی گفتمان‌های دینی، دیدار و ‏سرکشی از خانواده معظم شهدا، مراسم استقبال معنوی، راهپیمایی روز قدس، برگزاری حلقه‌های طلاب و روحانیون ‏و گروه‌های علمی همراه با اهدای کتاب و بسته‌های فرهنگی از جمله برنامه‌های مهم در ایام ماه مبارک رمضان ‏است. ‏

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه مسلمانان در شب‎های قدر برای حل مشکلات جهان اسلام و مظلومان مانند فلسطین و غزه باید ‏دست به دعا بردارند، افزود: باتوجه‌به روایاتی که از پیغمبر اسلام (ص) مبنی بر اینکه «اگر کسی صبح را در حال شروع کند ‏که اهتمام به کار، گرفتاری‌ها و دغدغه‌های مسلمانان نداشته باشد مسلمان نیست»، وظیفه ما است تا در قبال مردم مسلمان فلسطین ‏و کسانی که تحت ظلم استکبار و صهیونیست خصوصاً اسرائیل غاصب و رژیم کودک کش هستند به آنها کمک کنیم. ‏
 
شب قدر ظرفیتی عظیم برای تقرب به درگاه خداوند است

حجت‌الاسلام رحیم بامری، یکی از کارشناسان مذهبی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ماه مبارک رمضان و فضائل شب‌های قدر، اظهار کرد: شب قدر به‌اندازه‌ای اهمیت دارد که خداوند عزوجل نام یک سوره از قرآن کریم را نیز به آن اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه یکی از اعمال اصلی و مورد تأکید در این شب دعاکردن است، افزود: شب قدر، بهترین فرصت برای دعاکردن در حق یکدیگر و درخواست بهترین‌ها برای خود و دیگران از خداوند است.

 این کارشناس با بیان اینکه در شب قدر امور یک سال ما مقدر می‌شود، گفت: در این شب‌ها با دعا و تضرع در درگاه خداوند بهترین مقدرات را از خداوند برای خود و دیگران درخواست کنیم.

 بامری تصریح کرد: درک‌کردن شب قدر و فهمیدن منزلت آن بهترین دستاورد مؤمنان از این شب‌ها است و فقط به بیدارماندن نیست.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه باید از ظرفیت این شب نهایت بهره را جهت تقرب به درگاه خداوند ببریم، گفت: شب قدر یکی از فرصت‌های بی‌نظیری است که خداوند برای ما قرار داده تا با استفاده از آن توشه‌ای برای حرکت در جهت قرب به خداوند جمع‌‏آوری کنیم.

وی با اشاره به اینکه خداوند ثواب عبادت در شب قدر را برتر از هزار ماه دانسته است، تأکید کرد: حقیقت شب قدر، راه‌یافتن و درک مقام ولایت خداوند متعال و معرفت به مقام نورانیت اولیای الهی است.

بامری بیان کرد: فضیلت شب قدر به‌خاطر نزول قرآن است، بنابراین همه مردم باید قرآن را پناهگاه بدانیم و سعادت دنیا و آخرت خود را در کتاب خداوند جست‌وجو کنیم.
 
انتهای خبر/ خ
https://asrehamoon.ir/vdcd5j0f9yt0kn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها