تاریخ انتشار :جمعه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۴
در گفتگو با کارشناس تغذیه مطرح شد؛

نحوه تغذیه در عید فطر و روزهای پس از روزه‌داری

کارشناس تغذیه گفت: پس از یک ماه روزه‌داری داشتن برنامه غذایی برای حفظ سلامتی بدن ضروری است.
نحوه تغذیه در عید فطر و روزهای پس از روزه‌داری
به گزارش عصرهامون، پس از یک ماه روزه‌داری و عادت سیستم دستگاه گوارش به نخوردن طولانی‌مدت غذا، داشتن برنامه غذایی صحیح برای حفظ سلامتی بدن امری ضروری به شمار می‌رود.

ازاین‌حیث خوردن غذاهای چرب و شیرین در عید سعید فطر و پرخوری می‌تواند باعث عدم تعادل قند خون و مشکلات گوارشی شود.

مسعود فیروزکوهی، مشاور تغذیه و رژیم‌های غذایی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص تغذیه‌ مناسب پس از ماه مبارک رمضان، گفت: در روزهای اول نبايد به‌گونه‌ای ناگهانی غذای فراوان و یا بيش از حد سرد يا گرم را به دستگاه گوارش سرازير کرد، چرا که باگذشت ۳۰ روز روزه‌داری دستگاه گوارش که عادت به کم‌خوری پیدا کرده آسیب خواهد دید.

وی افزود: برخی در این ایام با کاهش وزن مواجه شده و برخی نیز از مواد غذایی کمتری استفاده کرده و شاید وزنشان ثابت مانده باشد و برخی هم چاق‌تر از قبل شده باشند، اینها به دلیل کم‌تحرکی و همچنین مصرف زلوبیا بامیه زیاد است و یا تقصیر میزبانانی بوده که ما را به افطاری و شام چرب و مفصل دعوت کرده‌اند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: به دلیل محدودیت‌های یک‌ماهه، بدن ما به کمتر خوردن عادت کرده و به قولی معده ما جمع‌تر و کوچک‌تر شده؛ بنابراین با پایان ضیافت الهی، نباید از روز اول عید به جبران محدودیت‌های ۳۰ روزه، به سمت پرخوری برویم.

وی با اشاره به اینکه چند روز اول برای دستگاه گوارش ما  ایام گذر محسوب می‌شود، ادامه داد: باتوجه‌به اینکه وعده‌های سه‌گانه و میان‌وعده‌ها طبق روال قبل از ماه رمضان می‌شود باید مراقب باشید و از پرخوری پرهیز کنید، وعده‌ها را سبک و کم‌حجم میل کرده و  مایعات را به‌اندازه یعنی روزی ۸ تا ۱۰ لیوان بنوشید.

فیروزکوهی ادامه داد: باتوجه‌به گرمای هوا برخی آشامیدنی‌ها مانند تخم شربتی، خاکشیر و شربت آبلیمو و عرقیات گیاهی مثل کاسنی، شاه‌تره و  بیدمشک برای کاهش تشنگی مؤثر هستند.

وی افزود: مصرف سبزیجات در رفع یبوست احتمالی ایجاد شده، همچنین در کاهش احساس تشنگی و البته برای تأمین املاح و ویتامین‌ها باید در سبد غذایی بکار گیری شوند.

کارشناس رژیم‌های غذایی با بیان اینکه مصرف میوه‌جات آبدار تابستانه به کاهش تشنگی و تأمین ریزمغذی‌های موردنیاز کمک می‌کند، اظهار کرد:  از مصرف چربی‌ها، سرخ‌کردنی‌ها و غذاهای خیلی شیرین و شور  بپرهیزید؛ زیرا هم شما را تشنه می‌کند و هم‌وزنتان را بالا می‌برد.

وی تأکید کرد: اگر وزنتان در حد مطلوب تنظیم شده، مراقب باشید ثابت بماند و دوباره افزایش وزن پیدا نکنید.

فیروزکوهی با بیان اینکه هنگام خرید شیرینی از انواع فاقد رنگ آن استفاده کنید؛ زیرا رنگ‌های شیمیایی حتی اگر از نوع مجاز باشد سلامتی را  تهدید می‌کند، گفت: شیرینی‌های تر و خامه‌ای یا چرب به‌هیچ‌وجه برای ایام عید مناسب نیستند، بنابراین از خرید این نوع پرهیز کنید.  

انتهای خبر/ خ
https://asrehamoon.ir/vdcgwy9quak9nt4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما