تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۳
مدت‌هاست معضل سگ‌های ولگرد بر دوش شهرداری‌ها سنگینی می‌کند و مردم را نیز بابت امنیت خود و فرزندانشان نگران کرده است.
کلانشهر جنوب شرق در تسخیر سگ های ولگرد!
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، سگ‌ها حیوانات وحشی هستند که طی سال‌های اخیر از مناطق بیابانی و حاشیه‌ای باروبندیل بسته‌اند و در مناطق مسکونی و هسته مرکزی کلان‌شهرها جولان می‌دهند.

آن‌ها نه‌تنها از شهروندان هراسی ندارند، بلکه وقتی برای قدم‌زدن با بازار‌ها و معابر شهری می‌آیند با مردم هم قدم می‌شوند و اگر مواد گوشتی در دست داشته باشند، با نگاهی مظلومانه چشم به آن می‌دوزند تا شاید ذره‌ای از آن گوشت و مرغ سهم آن‌ها شود.

سگ‌های ولگرد امروزه به معضلی بزرگ برای محیط‌زیست و شهروندان تبدیل شده است، علاوه بر ایجاد مزاحمت برای شهروندان، ازدیاد جمعیت سگ‌ها برای چرخه اکوسیستم نیز بسیار زیان‌بار است.

 از طرفی هم غذادهی بعضی از شهروندان به سگ‌های ولگرد باعث ازدیاد جمعیت آن‌ها شده و کار شهرداری را برای کنترل و مدیریت سگ‌های ولگرد سخت‌تر می‌کند.

معضل سگ‌های ولگرد به درازای تاریخ ریشه‌دار است و موضوعی نیست که در چند دهه اخیر بحران‌ساز شده باشد.

 از روزی که شهرنشینی مدرن در ایران رواج پیدا کرد؛ یعنی از اواخر زمان قاجار این بحران در حال شکل‌گیری بود، هرچقدر انسان پسماند بیشتری را تولید کرد، به همان میزان جمعیت سگ‌های ولگرد را چندین برابر کرد.

 در ماه‌های اخیر ازدیاد سگ‌های بی‌صاحب یا ولگرد در کلان‌شهر زاهدان به یکی معضلات بزرگ تبدیل شده است.

حملات گاه‌وبیگاه این سگ‌ها به مردم مخصوصاً کودکان موجب بروز نگرانی‌هایی برای خانواده‌ها شده و چالش‌های زیادی را برای اقشار مختلف مردم ایجاد کرده است.

مشکلات بهداشتی جولان این حیوانات از یک‌سو و حرکت گروهی برای یافتن غذا از طرف دیگر نه‌تنها چهره نازیبایی به شهر زاهدان داده، بلکه موجب ایجاد ترس و وحشت در بین شهروندان شده است.

تعداد سگ‌های ولگرد به‌اندازه‌ای در زاهدان افزایش پیدا کرده که حتی در مرکزی‌ترین نقاط شهر، ترس از حضور آنها در رهگذران وجود دارد و در این سال‌ها اقدام خاصی از سوی دستگاه‌های مربوط برای جمع‌آوری آنها مشاهده نشده است.

یکی از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما گفت: سگ‌های ولگرد شب و روز در حال پرسه‌زدن هستند که هر آن ممکن است به افراد حمله کنند.
 
همچنین یکی از شهروندان زاهدانی ساکن در منطقه حاشیه شهر به خبرنگار ما گفت: انتظار داریم رسیدگی به سگ‌های ولگرد انجام شود.
وی ادامه داد: به دلیل وجود سگ‌های ولگرد هر لحظه احتمال حمله به ساکنان و مخصوصاً بچه‌ها وجود دارد و تقاضای ما از شهرداری و دیگر مسئولین این است که به این امر رسیدگی کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.

اغلب شهروندان زاهدانی به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای با معضل سگ‌های ولگرد انس و الفت دیرینه پیدا کرده‌اند و پرسه آزادانه سگ‌ها در سطح شهر به موضوعی عادی برای آنها تبدیل شده است.

 ساماندهی سگ‌های بلاصاحب به محوریت شهرداری است

ویدا معزی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به معضل حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر بیان کرد: بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، وظیفه کنترل جمعیت حیوانات گوشت‌خوار بدون مالک مانند سگ به عهده وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها با همکاری نیروی انتظامی) و همکاری سازمان دامپزشکی در راستای کنترل بیماری صرفاً همکاری فنی است.
 
وی افزود: بر اساس دستورالعمل اجرایی مدیریت کنترل جهت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب به محوریت شهرداری دراین‌خصوص تأیید شده و دارای شیوه‌نامه معین است.
 
به گفته معزی؛ شهرداری‌ها به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری، موظف به دفع حیوانات بلاصاحب در شهر هستند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه چه ارگان‌هایی برای مهار سگ‌های ولگرد موظف هستند، گفت: بر اساس دستورالعمل اجرایی مدیریت کنترل جمعیت و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب کارگروه شهرستانی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان متشکل از؛
فرمانداری، شهرداری، دامپزشکی، حفاظت محیط‌زیست، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی، دادستانی، بخشداران، دهیار منتخب شهرستان و نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد هستند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcgzz9qqak93q4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما