کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تنگه احد ایران زیر غبار فراموشی؛

بيابانی كه انبار غله ايران بود!

19 ارديبهشت 1402 ساعت 2:10

سیستان همان سرزمینی که روزگاری انبار غله ایران بود، امروز به یک بیابان تبدیل شده است.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، سیستان که درگذشته سرسبزی، شادابی و طراوت داشت، درخشش خوشه‌های طلایی گندم همچون نگین درخشان در سراسر منطقه خودنمایی می‌کرد و آبادانی و برکت را برای اهالی این سرزمین اساطیری به ارمغان آورده بود.
 
کشت گندم در این منطقه آن‌قدر رونق داشت که نیاز گندم کل ایران از سیستان تأمین می‌شد و به همین دلیل انبار غله ایران نام گرفت.
 
اما بیش از دو دهه است که خشکسالی بر سیستان و بلوچستان سایه افکنده و باعث ازبین‌رفتن بسیاری از مشاغل از جمله صید و صیادی، کشاورزی و دامداری در این منطقه شده است.
 
خشکسالی‌های پی‌درپی و بی‌توجهی به وضعیت سیستان بسیاری از مردم و کشاورزان را وادار به مهاجرت به سایر استان‌ها کرده است  و موجب آسیب به جامعه سیستان شده است.
 
باتوجه‌به بحرانی شدن وضعیت منابع آبی در سیستان که وابسته به رودخانه هیرمند بوده، اما مدت‌هاست که نه‌تنها حقابه ایران از این رودخانه محقق نشده؛ بلکه به‌واسطه احداث سد و بند در افغانستان از ورود سیلاب هم خبری نیست، دغدغه‌های مردم منطقه چندبرابر شده است.
 
به گفته کارشناسان محیط‌زیست امروز وضعیت سیستان از وضعیت بحرانی هم فراتر رفته است.
 
فاجعه کشاورزی تاریخ، امروز در سیستان رخ‌داده است، امسال کشت گندم در این منطقه به‌شدت کاهش‌یافته است.
 

 
به گفته حسن نوذری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زابل باتوجه‌به بحران آب در منطقه سیستان شوری آب چاهک‌ها نیز بالا رفته است و میزان آب سفره‌های زیرزمینی کاهش‌یافته که این امر سبب شده  برداشت گندم نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد.
 
این مسئول می‌گوید: در سال گذشته ۱۲ هزار سطح زیر کشت گندم در شهرستان زابل داشتیم که باتوجه‌به کمبود منابع آبی امسال تنها ۸ درصد اراضی به زیر کشت گندم رفته است.
 
نوذری اظهار کرد: امسال تولید گندم در منطقه سیستان با کاهش ۹۵ درصدی روبرو بوده است.
 
تداوم خشکسالی آژیر خطر برای نابودی باغات منطقه سیستان
 
غلامرضا آذرسا معاون جهاد کشاورزی شهرستان زهک بیان کرد: امسال ۷۰۰ هکتار از باغات این شهرستان به کشت انگور اختصاص دارد که با شورشدن و خشک‌شدن چاهک‌ها این مقدار به ۶۰۰ هکتار کاهش‌یافته که در صورت تداوم خشکسالی آژیر خطر برای نابودی باغات منطقه سیستان به صدا در خواهد آمد.
 
سیستان در مضیقه آب شرب و هوای تنفس
 
حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی دررابطه‌با بحران کم‌آبی سیستان بیان کرد: می‌دانید که انگلستان، آمریکا، اسرائیل و آل سعود بند کمال خان را بسته تا سیستان خالی از سکنه شود.
 
وی با بیان اینکه قبل از بستن بند کمال خان سالانه سه الی چهار میلیارد مترمکعب ورودی آب داشتیم؛ اما اکنون به صفر رسیده افزود: مردم امروز برای تنفس و آب شرب خود بسیار در مضیقه هستند، راهی بیندیشید تا رفع بحران کند.
 
این نماینده مجلس تصریح کرد: مسئولین و سران سه قوه به شما اخطار می‌دهیم که با خالی‌شدن سیستان مرز ما به قم و سمنان منتقل خواهد شد و سیستان از نقشه ایران حذف خواهد شد.
 
کارشناسان معتقدند پیگیری حقابه رودخانه هیرمند و تالاب هامون از طریق دیپلماسی آب و انتقال آب از دریای عمان به منطقه سیستان راهکار حل بخشی از مشکل خشکسالی این منطقه است.
 
انتهای خبر/ س
 


کد مطلب: 160131

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/160131/بيابانی-انبار-غله-ايران

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir