کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معضلی که پایان ندارد؛

علت تشکیل صف‌های طولانی در زابل چیست؟

30 ارديبهشت 1402 ساعت 11:00

گرانی قیمت سبوس و خوراک دام بار دیگر صف‌های تهیه نان در زابل را طولانی کرد.


 به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از اوشیدا، نان در حالی قوت غالب مردم را تشکیل می‌دهد و بدون آن سفره‌ها خالی است که پس از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها عده‌ای سودجو باهدف اخلال در نظم و ثبات بازار و برهم‌زدن آسایش و آرامش مردم با خرید بیش از مازاد بر مصرف نان، زمینه نارضایتی مردم را فراهم کرده‌اند.

علی‌ای‌حال سیستان سرزمینی که زمانی آب و آبادانی در آن جریان داشت و پرآبی رودخانه هیرمند باعث شده بود که بهترین گندم و آرد در کشور از این منطقه تأمین شود این روزها به علت بدعهدی کشور همسایه در پایبندی به تعهدات آبی، سال‌هاست که این منطقه با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند و امروز باید برای تأمین آرد موردنیاز انبار غله ایران از استان‌های دیگر آرد وارد شود.

 شلوغی صف‌های نانوایی در شهرستان زابل سبب نارضایتی بسیاری از مردم شده، آن هم در روزهایی که گرمای شدید هم بیش از ۴۰ درجه را تحمل می‌کنند و این شلوغی و صف‌های طولانی در مقابل نانوایی ها، گلایه بسیاری از شهروندان زابلی را در پی داشته است، بر اساس پیام‌های رسیده شهروندان به خبرنگار او شیدا، برخی شهروندان مدت‌زمان انتظار زیادی را در صف‌های نان را به خصوص منتظر می‌مانند.

بزی یکی از شهروندان به خبرنگار ما گفت: طی ۱۰ سال گذشته متأسفانه نانوایی‌های دولتی اضافه نشده و مردم توان خرید نان سنتی را هم ندارند، متأسفانه به علت افزایش مهاجرت روستاییان به شهر به دلیل وجود خشکسالی و همچنین خیل عظیم مهاجرین افغانستانی، خرید نان از نانوایی‌ها به دلیل صف‌های طولانی و شلوغی به کابوسی برای تهیه قوت غالب مردم تبدیل شده است.

شهرکی یکی دیگر از شهروندان زابلی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: افزایش تقاضا برای خرید نان توسط دامداری‌های خرد و مرغداری‌های کوچک از روستا‌های اطراف زابل، یکی دیگر از دلایل شلوغی صف‌های نانوایی است، نهاده‌های دامی به‌شدت گران شده و همین مسئله سبب شده است که دامداری‌های کوچک، افرادی را برای خرید نان به صف‌های نانوایی بفرستند و به همین دلیل رشد تقاضای نان در روستا‌ها و به خصوص به منظور مصرف دام، سبب شده است برخی ساکنان روستا‌های زابل برای تأمین نان روزمره خود، به شهر مراجعه کنند و صف نانوایی در این شهر شلوغ‌تر شود.

مهدی سرابندی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری زابل در گفتگو با خبرنگار او شیدا بیان کرد: باتوجه‌به اینکه کارگروه آرد و نان و تعزیرات حکومتی، بهداشت و درمان در طی مراحل بازدید جامع از تمامی نانوایی‌های سطح شهر توسط بازرسان انجام شده است و ساعات کار نانوایی‌ها افزایش‌یافته است، در این زمینه تخلفاتی از جمله کم‌فروشی، عدم رعایت موازین بهداشتی محرز شده است.

وی ضمن تأیید افزایش تقاضای نان توسط دامداری‌های خرد افزود: وقتی قیمت سبوس و خوراک دام کمترین قیمت در بازار به کیلویی هشت هزار تومان رسیده است، مشخص است که دامداران برای تغذیه دام خود به خرید نانی که ارزان است، از روستاها روی بیاورند، و به دلیل خشک‌سالی و کمبود علوفه، برخی چهار پنج نفره در صف می‌ایستند و تعداد بیشتری نان می‌خرند تا بتوانند خوراک دام خود را تأمین کنند و نان برای این افراد، کیلویی سه هزار تومان و ارزان‌تر از خوراک دام تمام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری زابل تصریح کرد: این معضل، قطعاً با کار سامانه‌ای قابل‌حل خواهد بود، وگرنه ازبس نظارت شده داد خبازان هم درآمده، تا پایان خردادماه عملیات ساماندهی کارت‌های سرپرستان خانوار انجام خواهدشد.

سرابندی ادامه داد: با یک کارت به هر نفر مقدار مشخصی نام تحویل خواهد شد، بحث هدفمندی یارانه نان است، مثل روغن که قبل از سال انجام شد، اما درمان به شکل دیگری انجام خواهد شد.
 
وی افزود: در این برنامه یارانه نان به‌حساب نانوا ریخته خواهد شد، بر خلاف روغن که به‌حساب مردم ریخته می‌شود و در اجرای کامل این قانون دو اتفاق مهم می‌افتد، آرد به قیمت تمام شده به نانوا داده می‌شود تا نان را به مردم دهد و مابه‌التفاوت رو از دولت می‌گیرد، البته در این شرایط نام هم به مقدار مشخص به هر خانوار تحویل خواهد شد.

انتهای خبر/
 


کد مطلب: 160573

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/160573/علت-تشکیل-صف-های-طولانی-زابل-چیست

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir