کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بخششی به وسعت یک زندگی؛

ناجیانی که زندگی دوباره می‌بخشند/ سیستان و بلوچستان رکورددار مرگ مغزی در کشور

31 ارديبهشت 1402 ساعت 9:40

در حالی سیستان و بلوچستان بیشترین آمار مرگ مغزی را در کشور داراست که کمترین آمار اهدای عضو مربوط به این استان است.


میزگرد پایگاه خبری عصرهامون با مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه زاهدان و فرد پیوند دهنده به مناسبت روز اهدای عضو برگزار شد.
 
نادر اسماعیل زهی، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه زاهدان و پدر دختری که با اهدا اعضای بدنش ناجی چند زندگی شد در میزگردی که به مناسبت روز ملی اهدای عضو در دفتر عصر هامون برگزار شده بود، بیان کرد: بعد از فوت دخترم این انجمن را باهدف فرهنگ‌سازی اهدای عضو در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی کردم.
 
وی افزود: انجمن اهدای عضو در زاهدان در سال ۹۶ فعالیت غیررسمی خود را آغاز کرد و سال ۹۷ به‌صورت قانونی ثبت شد و از همان زمان فعالیت خود را در استان آغاز کردیم.
 
اسماعیل زهی با اشاره به دریافت کارت اهدای عضو گفت: متقاضیان می‌توانند از طریق سایت  کشوری www.ehdacenter.ir برای دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند تا هم به‌صورت آنلاین و آنی کارت خود را دریافت کرده و هم تمایل آنان نسبت به اهدای عضو در دسترس دست‌اندرکاران این امر در سراسر کشور قرار می‌گیرد.
 
سیستان و بلوچستان بالاترین آمار مرگ مغزی در کشور
 
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه زاهدان تشریح کرد: در راستای فرهنگ‌سازی اهدای عضو نیاز است که از طریق رسانه‌ها، تریبون‌ها، دستگاه‌های فرهنگی، مسئولان و علما آگاهی مردم را بالا ببریم.
 
وی با اشاره به جایگاه اهدای عضو در سیستان و بلوچستان اذعان کرد: متأسفانه باتوجه‌به اینکه استان بالاترین مورد مرگ مغزی در کشور دارد؛ اما کم‌ترین اهدای عضو را داریم.
 
به گفته اسماعیل زهی؛ میزان استقبال مردم نسبت به اهدای عضو خوب است؛ اما در موارد شرعی و علمی آگاهی پایینی دارند که می‌طلبد تقویت شود.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: تا زمانی که فرهنگ‌سازی دراین‌خصوص کامل نشود و اطلاعات و دانش به مردم منتقل نشود روند اهدای عضو به‌کندی پیش می‌رود.
 
وی گفت: در سیستان و بلوچستان ۴۵۰ نفر در حال حاضر نوبت دیالیز در زاهدان وجود دارد که علاوه بر هزینه‌های بالا و درد و رنجی که بیمار تحمل می‌کند در استان بیش از هزار نفر در لیست اهدای کلیه هستند.
 
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه زاهدان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷ هزار عضو حیاتی که می‌توانند باعث نجات جان بیمار شوند؛ اما به جهت عدم آگاهی خانواده‌هایی که مورد مرگ مغزی دارند اجازه نمی‌دهند.
 
به گفته اسماعیل زهی؛ باتوجه‌به نبود امکانات کافی در استان تیم پزشکی اهدای عضو از شیراز اعزام می‌شوند.

 سال ۱۳۹۲ پیوند کلیه خود را انجام دادم

در ادامه فاطمه رخشانی، فرد پیونددهنده به خبرنگار ما گفت: از زمانی که دیالیز خود را شروع کردم مشکلات زیادی برای من به وجود آمد در مرحله اول باتوجه‌به اینکه دستگاه با مشکلاتی مواجه بود بارها تشنج گرفتم.
 
وی افزود: در مرحله دیگری دستگاه خاموش شد و تمام خونی که از من در داخل شلنگ بود به بیرون ریخته شد.
 
رخشانی ادامه داد: مشکلات زیادی را در زمان دیالیز تحمل کردم حتی باعث شده بود اطراف قلبم را مایع قرار بگیرد و به دلیل اینکه کم‌خون شده بودم و پنل خونم مثبت بود به مدت ۲ سال نمی‌توانستم پیوند بزنم.
 
به گفته بیمار پیونددهنده؛ سال ۱۳۹۲ پیوند کلیه خود را انجام دادم و سلامتی خود را به دست آوردم.

انتهای خبر/ ق
 


کد مطلب: 160616

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/160616/ناجیانی-زندگی-دوباره-می-بخشند-سیستان-بلوچستان-رکورددار-مرگ-مغزی-کشور

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir