کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عقب‌ماندگی راه‌های سیستان و بلوچستان واقعیتی غیرقابل‌کتمان؛

اتمام پروژه بزرگراه زاهدان - بیرجند در گرو اعتبارات است

2 خرداد 1402 ساعت 10:17

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: در صورت تأمین اعتبار ساخت بزرگراه زاهدان - بیرجند طی سه سال به اتمام می‌رسد.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، عملیات احداث بزرگراه در محور مواصلاتی زاهدان -- بیرجند باهدف توسعه ترانزیت، رونق اقتصادی و گردشگری سیستان و بلوچستان و افزایش ایمنی تردد کاربران جاده‌ای توسط اداره کل راه و شهرسازی شمال استان در حال انجام است‎.

این محور از محورهای پرتردد سیستان و بلوچستان است که بخشی از کریدور شمال جنوب محسوب می‌شود که ارتقای آن علاوه بر کاهش تصادفات از لحاظ توسعه اقتصادی و گردشگری نیز اهمیت ویژه‌ای به دنبال دارد.

طول کل طرح ۴۵۰ کیلومتر است که ۲۱۱ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان واقع شده است.

عملیات اجرایی این طرح سال ۸۲ از زاهدان به سمت سه‌راهی دشتک آغاز شد و از سه‌راهی دشتک به سفیدآبه نیز از سال ۹۲ وارد فاز اجرایی شده است تا کنون ۱۰۸ از این محور به بزرگراه ارتقا یافته است.

عقب‌ماندگی راه‌های سیستان و بلوچستان واقعیتی غیرقابل‌کتمان است

عطا اله اکبری، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان دراین‌خصوص با اشاره به اینکه طول کل مسیر زاهدان - بیرجند ۲۱۱ کیلومتر بوده که تاکنون ۱۰۸ کیلومتر آن به بزرگراه تبدیل شده است، بیان کرد: هم اینک نیز ۱۲ کیلومتر باند دوم توسط این اداره کل در این محور در دست‌ساخت است و تا یک ماه آینده عملیات ساخت ۲۳ کیلومتر دیگر این مسیر نیز آغاز می‌شود تا با وجود بدهی‌های سنگین به پیمانکاران تا پایان سال جاری ۲۰ کیلومتر آن آماده بهره‌برداری شود‎.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه بزرگراهی یکی از اولویت‌های مهم و اصلی سیستان و بلوچستان است و طرح‌های این بخش بدون وقفه در حال اجراست، افزود: افزایش ایمنی تردد و کاهش تصادف جاده‌ای، افزایش ظرفیت ترافیکی مسیر، افزایش رونق اقتصادی منطقه، کاهش اتلاف زمان و بهبود وضعیت زیر بنایی و زیر ساخت استان از مهم‌ترین اهداف این طرح است‎.

این مقام مسئول با بیان اینکه دولت بر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان و جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی این بخش اهتمام ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: جهت تکمیل و بهره‌مندی شبکه بزرگراهی در این مسیر پر تردد استان ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است‎.

وی هزینه ساخت هر یک کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان را ۲۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: زمان اتمام این پروژه همچون دیگر طرح‌های راه‌سازی استان وابسته به تأمین به‌موقع اعتبارات است و در صورت جذب منابع مالی موردنیاز برای تکمیل این راه‌ها در طول ۳ سال می‌توانیم پروژه‌های در دست احداث را به اتمام برسانیم‎.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص عقب‌ماندگی بزرگراه‌های استان نسبت به میانگین کشوری، اظهار کرد: عقب‌ماندگی راه‌های این استان واقعیتی غیرقابل‌کتمان است؛ اما طی چند سال گذشته برنامه‌ریزی دقیقی در راستای توسعه شبکه بزرگراهی استان صورت‌گرفته است که کسب بالاترین تخصیص اعتبار و طول ساخت در حوزه بزرگراهی در کشور نشان از تلاش برای توسعه این بخش دارد‎.‎

انتهای خبر/‏


کد مطلب: 160667

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/160667/اتمام-پروژه-بزرگراه-زاهدان-بیرجند-گرو-اعتبارات

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir