تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۴۰
وجود خشکسالی در دهه‌های اخیر و نبود آب کافی، باعث کاهش کشت زودرس‌ترین انگور ایران شد.
تیشه خشکسالی روی زودرس‌ترین انگور ایران
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، سیستان و بلوچستان باتوجه‌به تنوع آب‌وهوایی و وسعتش از ظرفیت‌های بی‌نظیر و ناشناخته‌ای در زمینه‌های مختلف برخوردار است که یکی از این ظرفیت‌ها موضوع تنوع محصولات کشاورزی در این استان است.

یاقوت سرخ یا همان انگوریاقوتی سیستان از جمله محصولاتی است که به دلیل سازگاری با شرایط سخت منطقه یکی از زودرس‌ترین انگورها در کشور به شمار می‌رود.

انگوریاقوتی به‌صورت عمده در منطقه سیستان و در سطح کمتر در شهرستان‌های خاش، میرجاوه، نیک‌شهر و ایرانشهر کشت می‌شود.
 
درخت انگوریاقوتی در نیمه دوم اسفند شکوفه می‌زند و در اواخر فروردین میوه‌اش سبز می‌شود و بالاخره در اردیبهشت شاهد تغییر رنگ حبه‌های آن هستیم، برداشت انگور در سیستان و بلوچستان از نیمه نخست خردادماه آغاز می‌شود.
 
وجود خشکسالی در دهه‌های اخیر و نبود آب کافی، باعث کاهش کشت این محصول و به‌تبع آن به مخاطره
افتادن وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم منطقه شده است.
 
بحران کم‌آبی از یک سو گرمای بیش از حد هوا از سوی دیگر کشاورزان سیستان و بلوچستان به‌خصوص کشاورزان منطقه سیستان را سوگوار نابودی محصولاتشان کرده است.

به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی قبل از خشکسالی منطقه سیستان ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از باغات منطقه به کشت انگوریاقوتی اختصاص داشت که متأسفانه پس از وقوع خشکسالی مقدار زیادی از آنها از بین رفت.
 

کشت انگور در شهرستان زهک به ۶۰۰ هکتار کاهش یافت

غلامرضا آذرسا معاون جهاد کشاورزی شهرستان زهک در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات پیشروی باغات انگور در این شهرستان بیان کرد: ۷۰۰ هکتار از باغ‌های زهک به کشت انگور اختصاص دارد که با شورشدن و خشک‌شدن چاهک‌ها این مقدار به ۶۰۰ هکتار کاهش‌یافته و در صورت تداوم خشکسالی آژیر خطر برای نابودی باغات به صدا در خواهد آمد.
 
برداشت انگور در سیستان و بلوچستان تا اوایل تیرماه ادامه دارد

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سه هزار و ۶۵۰ هکتار از باغ‌های سیستان و
بلوچستان به کشت انگور اختصاص دارد بیان کرد: سه هزار هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.

اردشیر شهرکی افزود: بیش از پنج هزار تن انگوریاقوتی به‌عنوان زودرس‌ترین انگور کشور از سه هزار هکتار از باغات این استان تاکنون برداشت و روانه بازار مصرف شده است.
 
وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۳۵ هزار تن انگور در استان تولید و روانه بازار مصرف شود تصریح کرد: برداشت انگور در سیستان و بلوچستان تا اوایل تیرماه ادامه دارد.
 
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: ۹۰ درصد انگور تولیدی این استان از نوع یاقوتی و بقیه شامل انواع فخری، لعل، امیری، سنگک، غلامی، چشم‌گاوی، قندهاری و حاجی عباسی است.
 
وی افزود: انگوریاقوتی به دلیل زودرس‌بودن از بازار پسندی مناسبی برخوردار است و درآمد خوبی عاید کشاورزان این منطقه می‌شود.
 
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بیشترین سطح زیر کشت انگور در منطقه سیستان در شهرستان‌های زهک، زابل، هیرمند، هامون و نیمروز است و در شهرستان‌های خاش، زاهدان، میرجاوه و سراوان نیز این محصول کشت می‌شود.
 
انتهای خبر/ س
  https://asrehamoon.ir/vdcamwn6y49ni01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما