تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۳
برای بازگشت خرمشهر به آغوش میهن، سهم سیستان و بلوچستان ۲۴ شهید و ۱۶ جانباز بود.
سهم سیستان و بلوچستان در عملیات بیت‌المقدس چند شهید و رزمنده است؟
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، فتح خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ صورت گرفت.

این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نام‌گذاری شده است.

حفظ خرمشهر از نظر صدام چنان اهمیتی داشت که به گواهی تاریخ رژیم بعث تمام توان ماشین نظامی خود را بر حفظ آن قرار داده بود. این شکست علاوه بر بعد نظامی، چنان ضربه‌ای از نظر حیثیتی بر دشمن وارد کرد که تا مدت‌ها از اعلام رسمی آن خودداری می‌کردند.

با این شکست، از بعد نظامی برای اولین‌بار از زمان شروع جنگ عراق در موضع ضعف قرار گرفت و از منظر سیاسی نیز، عراق نقطه اتکای خود برای مذاکره را از دست داد و ازآن‌پس، ایران در هر دو عرصه نبرد و دیپلماتیک در موضع برتر قرار گرفت.

آزادسازی پنج هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع از میهن اسلامی از جمله خرمشهر و تأمین ۱۸۰ کیلومتر خط مرزی، به هلاکت کشیدن ۱۶۰۰۰ متجاوز بعثی و به اسارت درآوردن ۱۹۰۰۰ نفر، انهدام ۶۰ فروند هواپیما، ۳ فروند هلیکوپتر، ۴۱۸ دستگاه تانک و نفربر، به غنیمت‌گرفتن یک فروند هلیکوپتر، ۱۰۵ دستگاه تانک و نفربر، ۵۶ دستگاه خودرو و مقدار متنابهی اسلحه و مهمات تنها بخشی از نتایج حیرت‌انگیز این عملیات به شمار می‌رود.

فتح خرمشهر نماد پیروزی حق بر باطل است
محمد ناظری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران سیستان و بلوچستان در این باره با اشاره به اینکه سوم خرداد گرامیداشت روز ملی مقاومت و ایثار است، بیان کرد: در این روز دست خدا در آزادسازی خرمشهر را به عینه دیدیم، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد باآن‌همه استحکامات و طراحی‌های عملیاتی مختلف که رژیم صدام نه به‌تنهایی بلکه با مستشاران آمریکایی، اتحاد جماهیر شوروی، اسرائیل و... برنامه‌ریزی کرده بودند خرمشهر آزادسازی شود؛ اما خرمشهر را خدا آزاد کرد.

وی با بیان اینکه خرمشهر نمادی از پیروزی حق علیه باطل و از روزهای فراموش‌نشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی است، افزود: سوم خرداد به ما این امید و درس را می‌آموزد که در بدترین شرایط تحریم‌ها، مسائل اقتصادی، معیشتی و اشتغال اگر مردم به ایمان و اراده خود واقف و بر خدا توکل کند و از هیچ‌چیز نهراسند مطمئناً مشکلات حل می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در آن دوران باتوجه‌به فاصله طولانی سیستان و بلوچستان با استان خوزستان برخی فکر می‌کردند آن گونه که باید رزمندگان این استان در عملیات بیت‌المقدس نقش نداشتند، گفت: بسیاری از رزمندگان بسیجی این خطه خارج از سازمان خود را برای حضور در این عملیات رساندند خیلی از نیروهای مسلح سپاه و ارتش در این عملیات حضور داشته به‌گونه‌ای که ۲۴ شهید تقدیم نظام و انقلاب کردیم که از این تعداد ۱۴ شهید از زاهدان، هفت شهید از زابل و در شهرستان‌های ایرانشهر، سراوان و خاش هم یک شهید داشته‌ایم این بدان معناست که از شمال تا مرکز و جنوب دلداده نظام و انقلاب هستند و از ابتدا تا کنون با وحدت و انسجام در تمامی صحنه‌ها حضور داشتند.

وی با بیان اینکه از این تعداد شهید ۱۰ نفر بسیجی، هشت نفر ارتشی و ۶ نفر از سپاه پاسداران بودند، افزود: سیستان و بلوچستان در این عملیات غرورآفرین ۱۶ جانباز تقدیم انقلاب کرد، اینها نمونه‌ای از رشادت، شجاعت و مردانگی فرزندان این مرزوبوم و خطه است؛ یعنی سیستان و بلوچستان همگام با سایر رزمندگان در دفاع از کشور و آزادسازی خرمشهر ایفای نقش کرده است.

انتهای خبر/‏
https://asrehamoon.ir/vdch-vnzv23n-qd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما