کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زباله‌هایی که سرگردانند؛

معضل تابستانه باکس‌های زباله در خاش/ بوی نامطبوع صدای شهروندان را در آورد

3 خرداد 1402 ساعت 10:20

برخی از معابر عمومی شهر خاش به دلیل فقدان سطل زباله و انباشت زباله به محیطی غیربهداشتی تبدیل شده‌ است.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، نظافت و پاکیزگی شهرها یکی از دغدغه‌های همیشگی شهروندان است که دراین‌خصوص خودشان باید در آن سهیم باشند؛ ولی یکی از کمترین کارهایی که شهرداری می‌تواند انجام دهد، بحث جانمایی سطل‌های زباله در مناطق مختلف شهر است.

نبود سطل زباله در برخی از محلات شهرستان خاش موجب انباشت حجم بسیاری از زباله شده و حیوانات و حشرات زیادی نیز اقدام به پخش آن در سطح کوچه‌ها و حتی خیابان‌ها می‌کنند، اقدامی که می‌تواند با خود بیماری‌های فراوانی را نشر دهد.

در بسیاری از خیابان‌های خاش به دلیل نبود یا کمبود سطل زباله‌های خانگی، شهروندان زباله‌های خود را در گوشه‌وکنار خیابان انباشته می‌کنند که این امر باعث زشت شدن منظر شهری، ایجاد بوی تعفن در محل و هجوم حشرات و حیوانات می‌شود که این امر سلامت شهروندان را به دلیل امکان انتقال آلودگی و بیماری از طریق زباله‌های انباشته شده در خیابان‌ها تهدید می‌کند.
 
گذشته از کمبود شدید سطل زباله در خاش، گاهی مشاهده می‌شود که سطل زباله‌ها فرسوده و دیر تعویض یا دیر شسته می‌شوند، این سطل‌ها علاوه بر ظاهر بد، بوی نامطبوع و برخی از آنها شیرابه نیز نشت می‌کنند و توجه به شستشوی مخازن زباله باید از اولویت‌های اصلی شهرداری باشد.
 
وجود زباله بر روی زمین در کوچه‌ها و معابر شهر خاش علاوه بر اینکه چهره شهر را مخدوش و آلودگی بصری به وجود آورده است منجر به جمع‌شدن تعداد زیادی گربه، سگ و برخی حشرات دیگر و انتقال انواع بیماری به شهروندان می‌شود.

کمبود سطل زباله به معضل بزرگ شهرستان خاش تبدیل شده است
یکی از شهروندان خاشی به خبرنگار ما گفت: در برخی مواقع شاهد هستیم که سطل‌های زباله فرسوده بوده و دیربه‌دیر تعویض می‌شوند.
 
نارویی یکی از شهروندان خاشی به خبرنگار ما گفت: انباشته‌شدن زباله‌ها، کمبود یا نبود سطل زباله باعث انباشت زباله در خیابان‌ها و به دنبال آن زشت شدن منظر شهری و بروز مشکلات بهداشتی شده و به معضل بزرگی در این شهرستان تبدیل شده است.
 
وی ادامه داد: کیسه‌های زباله مکان خوبی برای رشد میکروب‌ها و حشرات جانوران موذی از جمله؛ مگس که ناقل انواع بیماری از جمله حصبه، وبا، سل است.
 
حسینی یکی از شهروندان خاشی به خبرنگار ما گفت: زباله باعث به‌هم‌ریختگی سیمای شهر و محیط‌زیست، افزایش معضل زباله‌گردی، پاره شدن کیسه‌های زباله توسط زباله گردان و حیوانات، بوی نامطبوع و معضلات بهداشتی می‌شود.
 
افزایش سطل‌های زباله اصلی‌ترین مطالبه مردم خاش است
 وی ادامه داد: مشکل کمبود سطل زباله در کوچه‌ها و خیابان‌ها روزبه‌روز بیشتر به چشم می‌خورد و به همین دلیل در سال‌های اخیر افزایش سطل‌های زباله به یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم از شهرداری تبدیل شده است.
 
شهرکی یکی از شهروندان خاشی به خبرنگار ما گفت: بی‌نظمی، سهل‌انگاری در جمع‌آوری زباله‌ها باعث مشکلات سلامتی و بهداشتی در منطقه شده است.
 
 وی افزود: انباشته‌شدن زباله‌ها نه‌تنها سیمای بصری شهر را از بین برده؛ بلکه بوی بد ناشی از زباله مردم را به ستوه آورده و افزایش حشرات موذی با خود به همراه داشته است.
 
شهرکی گفت: امیدواریم مسئولین در این منطقه، معضل کمبود سطل زباله را جدی بگیرند و باتوجه‌به اینکه این امر با سلامت شهروندان عجین شده، نصب سطل زباله در مناطق مختلف خاش را جدی بگیرند.

 ۴ ماشین حمل زباله به شهرستان خاش اضافه شده است
مهدی شهنوازی شهردار خاش در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: مخازن پسماند شهری یکی از اجزای اصلی سیستم جمع‌آوری مکانیزه پسماند است، این مخازن برای نگهداری موقت زباله‌های شهری عادی و انتقال آنها به خودروهای مخصوص جمع‌آوری زباله به کار می‌روند.
 
وی افزود: شهرداری خاش طی مکاتبات انجام شده ۲۵ نیرو خدماتی به همراه ۴ ماشین حمل زباله را تجهیز و اضافه کرده است.
 
به گفته شهنوازی؛ در برخی محلات شهرستان خاش نیرو خدماتی ثابت مستقر شدند این در حالی است که در سال‌های قبل با کمبود نیرو مواجه بوده‌ایم.
 
وی ادامه داد: تعدادی گاری تهیه و خریداری شده است تا جمع‌آوری زباله‌ها انجام شود.
 
شهردار خاش گفت: از اصحاب رسانه انتظار می‌رود در ترویج فرهنگ‌سازی اینکه "شهروندان آشغال را در هر کوچه و خیابانی نریزند"، همکاری کرده و مردم هم به این امر مهم توجه کنند تا بوی بد زباله‌ها باعث نگرانی سایر شهروندان نشود.
 
انتهای خبر/ ق


کد مطلب: 160777

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/160777/معضل-تابستانه-باکس-های-زباله-خاش-بوی-نامطبوع-صدای-شهروندان-آورد

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir