تاریخ انتشار :شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۴۱
سیستان و بلوچستان منبع پاک‌ترین انرژی دنیا است؛

اهدای روشنایی به چادرهای عشایری/ نصب پنل‌های خورشیدی در سرزمین خورشید

با نصب پنل‌های خورشیدی چراغ خانه‌های روستاییان در جنوب شرق کشور روشن شد.
اهدای روشنایی به چادرهای عشایری/ نصب پنل‌های خورشیدی در سرزمین خورشید
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، با رشد جمعیت و به‌تبع آن افزایش مصرف انرژی و از طرفی منابع سوخت فسیلی مانند نفت و گاز و… روبه‌کاهش است؛ بنابراین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشید و باد یک ضرورت به شمار می‌رود.
 
خورشید یکی از منابع عظیم انرژی در جهان هستی است که در انحصار هیچ ابرقدرتی نیست و هر کشوری می‌تواند از آن استفاده کند.
 
این انرژی یکی از پاک‌ترین و دردسترس‌ترین منابع تجدیدپذیر در دنیا است و منبع اصلی تمام انرژی‌ها در زمین است، انرژی خورشید به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به اشکال مختلف تبدیل می‌شود. استفاده از این انرژی در کشورهایی مانند ایران که میزان تابش پرتوهای سالانه آن بالا است، یکی از بهترین روش‌ها است.
 
از جمله فواید دیگر منابع تجدیدپذیر این است که در مقایسه با منابع تجدیدناپذیر اثرات تخریبی بسیار کمی بر محیط‌زیست دارد و هر کشوری می‌تواند بدون صرف هزینه از آن استفاده کند.
 
سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور به شمار می‌رود یکی از مناطق ویژه در ایران به لحاظ منابع انرژی‌های نو است به‌طوری‌که خورشید ابتدا در این نقطه از کشور طلوع و تعداد روزهای آفتابی در این استان نسبت به سایر مناطق کشور بیشتر است.
 
تولید برق توسط انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک یکی از مزیت‌های مهم این نیروگاه‌های خورشیدی است که اکثر مناطق ایران به سبب موقعیت جغرافیایی خاص خود امکان بهره‌برداری از آن را دارند.
  
بهره‌گیری از ظرفیت انرژی‌های نو می‌تواند علاوه بر اینکه نیاز مردم استان را رفع کند برای آن‌ها ایجاد درآمد کند، در همین راستا به همت خیرین طرح آب‌رسانی و برق‌رسانی به یکی از روستاهای شهرستان مهرستان با استفاده از صفحات خورشیدی انجام شده است.
 
۵۳ خانوار از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند

بخشدار بخش مرکزی مهرستان با بیان اینکه استفاده از انرژی خورشیدی سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود بیان کرد: به همت خیران پروژه آبرسانی و برق‌رسانی به مزرعه آموزشی از توابع روستای پیرچاه بخش مرکزی مهرستان انجام شده است.
 
هاشم زهی افزود: برای اجرای این پروژه ۵ میلیارد ریال از سوی خیرین هزینه شده است.
 
وی اظهار کرد: با افتتاح این طرح ۵۳ خانوار با جمعیت ۱۸۰ نفر از آب شرب بهداشتی و روشنایی مناسب برخوردار شدند.
 
بخشدار مرکزی مهرستان ادامه داد: در همین راستا در چند روز گذشته به همت خیرین با نصب ۸ پنل خورشیدی در منطقه عشایری اوران مهرستان اهالی این منطقه پس از سال‌ها از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

هاشم زهی تصریح کرد: قبل از این مردم این منطقه فاصله ۲ کیلومتری را برای تهیه آب طی می‌کردند که مشکلات زیادی را برای آنان در برداشت.
 
پنل‌های خورشیدی منبع درآمدی برای مددجویان

همچنین به گفته مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان در ابتدای سال جاری خانه‌های مددجویان بهزیستی شهرستان زهک به پنل خورشیدی مجهز شده است که نصب این پنل‌های خورشیدی علاوه بر کمک به تولید برق موجب کسب درآمد برای مددجویان شده است.
 
عباسعلی اویسی افزود: برق تولیدی توسط پنل‌های خورشیدی در دوره‌های ۴۵ روزه معادل هر کیلووات ۱۷۵۶ تومان بررسی می‌شود که در هر بازه ۴۵ روزه حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برآورد مالی دارد.
 
انتهای خبر/ س
  https://asrehamoon.ir/vdcfexdyvw6dvca.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما