تاریخ انتشار :شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۰
چالش های جنوب شرق پایان ندارد؛

حال خراب ناوگان حمل‌ونقل عمومی در زاهدان

کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی در زاهدان، موضوعی است که شهروندان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
حال خراب ناوگان حمل‌ونقل عمومی در زاهدان
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، شرکت اتوبوس‌رانی یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی است که در جابه‌جایی مسافران شهری نقش بسیار پر رنگی دارد به همین دلیل وضعیت مناسب اتوبوس‌ها برای رفاه حال شهروندان از نکات مهمی است که باید مسئولان شهری به آن توجه ویژه داشته باشند.

روزانه هزاران مسافر در شهر زاهدان، وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس را برای جابه‌جایی انتخاب می‌کنند و وجود این وسایل در تردد مردم بسیار ضروری به شمار می‌رود.

وجود اتوبوس و ارائه بهتر خدمات اتوبوس‌رانی توسط شهرداری رضایت شهروندان را به دنبال دارد؛ اما گاهی با گلایه‌هایی از مردم در خصوص خدمات‌دهی در این زمینه مواجه می‌شویم.
 
استفاده از اتوبوس‌های فرسوده، مجهز نبودن بخش قابل‌توجهی از آنها به سیستم سرمایشی و گرمایشی، برخورد بد برخی رانندگان اتوبوس به‌ویژه بخش خصوصی با مسافران و کثیف بودن اتوبوس‌ها بخشی از انتقادات و گلایه‌های شهروندان زاهدانی است.

بخشی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس‌های شرکت واحد امروز در سطح شهر زاهدان آن قدر فرسوده شده‌اند که هر کس که یک‌بار با آن سفر کند به فرسودگی آن پی می‌برد.

فرسوده بودن اتوبوس‌های شرکت واحد یک طرف و کثیفی و شلوغی آن هم یک طرف دیگر، باعث شده شهروندان اعتراضات زیادی نسبت به خدمات اتوبوس‌های شرکت واحد داشته باشند.

کمبود شدید تاکسی و اتوبوس و فرسودگی بخش زیادی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهر زاهدان، سبب ایجاد مشکلات زیادی برای شهروندان شده است.
 
گلایه‌های شهروندان زاهدانی از نبود تاکسی و اتوبوس 
تعدادی از شهروندان زاهدانی در تماس با پایگاه خبری عصرهامون از نبود تاکسی و اتوبوس‌های واحد در مسیرهای پرتردد شهر گلایه داشته و خواستار بهبود خدمات ارائه شده به شهروندان شدند.

در این گرمای طاقت‌فرسا وجود ناوگان حمل‌ونقل عمومی مناسب و کولر دار نیازی جدی و ضروری و این درحالی‌که کلان‌شهر زاهدان با جمعیت روزافزون ناوگان کم و فرسوده مواجه است.

یکی از مشکلات بزرگ شهروندان زاهدانی به‌ویژه اقشار محروم تردد از طریق اتوبوس‌های شهری است که تقریباً هیچ‌وقت به‌موقع و در زمان مناسب به مقصد نمی‌رسند.

شهروندان از کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی گلایه دارند و می‌گویند شاهد تنها یک اتوبوس در برخی از محلات زاهدان و هر یک ساعت در ایستگاه‌ها توقف می‌کنند و مردم باید مدت‌زمان طولانی را در انتظار باشند.
 
 برخی از شهروندان به‌ویژه قشر محروم از افزایش هزینه تاکسی‌های شهر زاهدان، دیر رسیدن اتوبوس‌ها و کمبود ناوگان در برخی از نقاط شهر گلایه‌مند هستند.
 
برخورد رانندگان اتوبوس‌های شهری نامناسب است
یکی از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما با اشاره به اینکه برای رفتن به دانشگاه هر روز در چندین نوبت از اتوبوس استفاده می‌کنم و حضورم در ایستگاه اتوبوس را با ساعت کلاس‌هایم تنظیم کرده‌ام، گفت: متأسفانه برخوردهای برخی رانندگان با شهروندان مناسب نیست و اگر کارت بلیت فردی شارژ نداشته باشد ممکن است بدترین برخورد را در برابر بقیه مردم با فرد داشته باشند.
 
وی با اشاره به اینکه در همه مناطق شهر ایستگاه شارژ کارت بلیت وجود ندارد، ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود که شهروندان فقط در مسیرهای خاصی بتوانند کارت بلیت خود را شارژ کنند.
 
یکی از شهروندان در خصوص کمبود اتوبوس در زاهدان به خبرنگار ما گفت: در این کلان‌شهر بسیاری از مردم برای رفت‌وآمد از اتوبوس استفاده می‌کنند، اما برخی از اتوبوس‌ها قدیمی و فرسوده است که باید از چرخه خارج شود؛ ولی باز هم از آن در خطوط استفاده می‌شود.
 
وی ادامه داد: به‌عنوان شهروند یک کلان‌شهر توقع داریم از وسیله نقلیه‌ای استفاده کنیم که شرایط قابل‌قبولی داشته باشد، نه این که به دلیل فرسودگی خودرو مسیر را با سختی طی کنیم.

میری یکی از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما گفت: مسئولان برای رفت‌وآمد مردم را به استفاده از ناوگان عمومی توصیه می‌کنند، اما در صورتی امکان‌پذیر است که این ناوگان به‌روز باشد و به دلیل فرسودگی توان کارکردن را از دست نداده باشد، اما بسیاری از این اتوبوس‌ها به‌اندازه‌ای فرسوده شده‌اند که عاملی برای آلودگی هوا هستند.

 ۵۰۰ دستگاه تاکسی به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی زاهدان اضافه می‌شود
این در حالی است که محمد امیر براهویی، شهردار زاهدان در خصوص اضافه‌کردن ۵۰۰ دستگاه به ناوگان حمل‌ونقل عمومی زاهدان بیان کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های شهری که در طول یک دهه گذشته با مشکل روبرو بوده، حمل‌و‌نقل عمومی است که با تدوین برنامه‌ای جامع برنامه‌های ویژه‌ای برای ترمیم و نوسازی خطوط مختلف حمل‌ونقل عمومی در راستای کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری زاهدان داریم.

وی ادامه داد: هم‌اینک ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی در درون شهر زاهدان در حال خدمات‌رسانی به شهروندان هستند که برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی با افزوده‌شدن تاکسی‌های جدید این تعداد به ۳ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

شهردار زاهدان با بیان اینکه نیاز این شهر بر اساس جمعیت آن هفت هزار دستگاه تاکسی است، گفت: چشم‌انداز روشنی فراروی ناوگان حمل‌ونقل شهرداری این شهر وجود دارد که این رویکرد نویدبخش تأمین نیاز حداکثری شهروندان در بخش تردد درون‌شهری است.

وی در بخش حمل‌ونقل عمومی با بیان اینکه مجموع اتوبوس‌های شهر زاهدان حدود ۴۰ دستگاه است، خاطرنشان کرد: نیاز این شهر ۷۰۰ دستگاه اتوبوس که سال جاری ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت خرید ۸۰ دستگاه اتوبوس قطعی شده است.
 
خبرنگار عصرهامون طی تماس‌های مکرری که در روزهای اخیر با رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل، بار و مسافر شهرداری زاهدان داشتند، جوابگو نبودند.

انتهای خبر/ ق https://asrehamoon.ir/vdceo78zxjh8pvi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما