تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۲۱
«ام‌اس» بیماری که در بین زنان شایع‌تر از مردان و به علت علائم مرموز و عجیبش به بیماری هزار چهره معروف است.
با بیماری هزار چهره بیشتر آشنا شوید
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، بیماری‌ ام‌اس یک بیماری بالقوه ناتوان‌کننده مغز و نخاع سیستم عصبی مرکزی است این بیماری سیستم ایمنی به غلاف محافظ میلین که رشته‌های عصبی را می‌پوشاند حمله می‌کند و باعث ایجاد مشکلات ارتباطی بین مغز و بقیه بدن می‌شود.

 بیماری ‌ام‌اس می‌تواند باعث آسیب دائمی یا زوال اعصاب شود علائم و نشانه‌های مولتیپل اسکلروزیس بسیار متفاوت است و به میزان آسیب عصبی و اینکه کدام اعصاب تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند، بستگی دارد.

ام‌اس یا مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است که می‌تواند علائمی را در سراسر بدن ایجاد کند، اکثر متخصصان معتقدند که این یک وضعیت خود‌ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به‌اشتباه به بافت‌های طبیعی بدن حمله می‌کند در بیماری‌ ام‌اس، سیستم ایمنی به غلاف میلین حمله می‌کند.

با پیشرفت حمله، غلاف میلین ملتهب و به‌تدریج تخریب می‌شود و تکانه‌های الکتریکی بین مغز و سایر قسمت‌های بدن را مختل می‌کند، ضایعات ناشی از ام‌اس و در نتیجه اختلال در تکانه‌های عصبی در سراسر بدن، همان چیزی است که باعث بیشترشدن علائم مرتبط با مولتیپل اسکلروزیس می‌شود.

مولتیپل اسکلروزیس مغز و نخاع را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد طیف گسترده‌ای از علائم بالقوه از جمله مشکلات بینایی، حرکت دست یا پا، اختلال در تعادل و بینایی می‌شود.

 این یک بیماری مادام‌العمر است که گاهی اوقات می‌تواند باعث ناتوانی جدی شود، اگرچه گاهی اوقات می‌تواند خفیف باشد و انواع بیماری ‌ام‌اس که شایع‌ترین آنها شامل؛ عودکننده - فروکش‌کننده، پیش‌رونده اولیه و پیش‌رونده است.

در سال‌های اخیر اجماع فزاینده‌ای وجود دارد که این‌ها انواع متمایز بیماری ‌ام‌اس نیستند، بلکه در امتداد یک زنجیره هستند، در برخی نقاط، التهاب مشخصه غالب این بیماری است، درحالی‌که در برخی دیگر، تخریب عصبی که در آن آسیب‌های قدیمی به مغز و نخاع بدتر می‌شود، غالب است.
 
این اختلال ناشی از آسیب‌هایی است که به بخش‌هایی از مغز وارد می‌شود، اختلال تکلم که دیس آرتی هم گفته می‌شود از خفیف تا حالت شدید بروز می‌کند.
 
علائم دیس آرتی ممکن است با لکنت‌زبان، مکث زیاد در بین کلمات و تغییر در حجم و زیروبم صدا است.

 در حال حاضر درمان قطعی برای ام‌اس در دسترس نیست

سرور میر، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نیمروز در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: بیماری‌ ام‌اس یک بیماری بالقوه ناتوان‌کننده مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی) است.
 
وی افزود: در بیماری‌ ام‌اس  سیستم ایمنی به غلاف محافظ (میلین) که رشته‌های عصبی را می‌پوشاند حمله می‌کند و باعث ایجاد مشکلات ارتباطی بین مغز و بقیه بدن می‌شود.
 
میر گفت: یکی از موضوعاتی که سبب شده محققان توجه بالایی به‌سلامت دندان در بیماران مبتلا به ام ای داشته باشند شواهدی است که نشان می‌دهد پوسیدگی دندان و بیماری های «پریودنتال لثه» در افرا مبتلا به این بیماری شیوع زیادی دارد.
 
به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان نیمروز؛ توجه‌نکردن به این مشکلات باعث فراگیرشدن بیماری‌های مرتبط با بهداشت دهان همانند؛ بیماری‌های قلبی، دیابت و سایر انواع بیماری‌های مزمن مرتبط با التهاب می‌شود.
 
وی با اشاره به درمان بیماری‌ ام‌اس اذعان کرد: در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری در دسترس نیست؛ اما می‌توان با استفاده از درمان‌های دارویی و غیردارویی مثل تغییر سبک زندگی، ماساژدرمانی، مدیریت فشارهای روانی، استرس و احساسات منفی با استفاده از جلسات روان‌شناسی است.

انتهای خبر/ ق
  https://asrehamoon.ir/vdcjvyeviuqemhz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها