> سودای سوخت در نقطه صفر مرزی یارانه‌های میلیاردی که به جیب مافیای سوخت می‌رود | عصر هامون
تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۱
معضل تشکیل صف‌های طولانی سوخت و معطلی چندین‌ساعته در جایگاه‌های عرضه، شهروندان زاهدانی را با مشکل مواجه کرده است.
سودای سوخت در نقطه صفر مرزی/ یارانه‌های میلیاردی که به جیب مافیای سوخت می‌رود
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، تشکیل مجدد صف‌های طولانی سوخت در جایگاه‌های عرضه و ایجاد لاین‌های طولانی علاوه بر معطلی چندین‌ساعته مردم و اختلال در امور شخصی و کاری آنان، زمینه‌ای برای ایجاد ترافیک و انسداد مسیر در برخی خیابان‌ها خصوصاً دانشگاه، پرستار و جمهوری، امام خمینی (ره) و... به دنبال داشته است.

در حالی پمپ‌های شلوغ بنزین بار دیگر برای مردم خصوصاً رانندگان چالش‌های زیادی ایجاد کرده که قاچاق بنزین همچنان در سیستان و بلوچستان جریان دارد.

معطلی‌های بیش از دو ساعت در صف برای دریافت بنزین اگر چه موضوع جدیدی به شمار نمی‌رود؛ اما همچنان خواسته مردم این خطه افزایش جایگاه‌های عرضه سوخت و نظارت بر کار جایگاه‌داران است.

بیان این مطلب بدان جهت است که به اذعان شهروندان؛ برخی راننده خودروها با ضایع کردن حق سایر مردمِ معطل در صف به‌اجبار جایی برای خودروی خود در بین صف بازکرده و هر بار با یک کارت اقدام به سوخت‌گیری کرده و پس از آن در فاصله کمتر از ۵۰ متر از جایگاه سوخت، اقدام به فروش هر گالن ۲۰ لیتری به قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان می‌کنند.

کسب درآمد از این رهگذر بدان جهت است که با افزایش اختلاف قیمت سوخت میان ایران و پاکستان، باتوجه‌به هم‌مرزی سیستان و بلوچستان با این کشور و حجم قابل‌توجه قاچاق سوخت از مرزهای منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان به پاکستان، این معضل تشدید می‌شود و البته پس از مدتی با کاهش اختلاف قیمت، صف‌ها فروکش می‌کند‎.

خلیلی یکی از شهروندان زاهدانی که برای سوخت‌گیری خودروی خود به خیابان پرستار آمده است در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: صف به‌قدری شلوغ است که از ساعت ۱۹ تاکنون که عقربه‌های ساعت بر روی ۲۰ و ۴۵ دقیقه است هنوز موفق به ورود به جایگاه نشده‌ام؛ می‌بینید که باک خودروام خالی شده و مجبور هستم ماشین را تا پای نازل هول دهم.

مسئول بر کار جایگاه‌داران نظارت کنند
وی تأکید کرد: بی‌نظمی بیش از حد است برخی خودروی خود را به‌زور درون صف جای‌داده و بلافاصله پس از دریافت سوخت اقدام به فروش آن می‌کنند، مسئولان باید نظارت کنند که یک خودرو در طول روز چند بار می‌تواند اقدام به دریافت سوخت کند؛ همکاری برخی از پرسنل جایگاه‌های سوخت با افرادی که اقدام به خریدوفروش بنزین کرده خود عامل اصلی در تشکیل صف‌های طولانی است که این امر همت مضاعف مسئولین در نظارت و اندیشیدن یک چاره اساسی برای رفع دغدغه‌های مردم را می‌طلبد.

‏به گفته این شهروند زاهدانی که گویا راننده شهر است، عامل دیگر در تشکیل صف‌های طولانی سوخت معضل قاچاق و اختلاف قیمت زیاد آن با کشور پاکستان است که این اختلاف قیمت بعضاً در مرز به چندین برابر می‌رسد؛ یعنی هر ۲۰ لیتر را اینجا از مردم به قیمت ۲۲۰ تا ۲۵۰ خریداری کرده و در آن‌سوی مرز به بیش از ۵۰۰ و گاهی اوقات ۶۰۰ هزار تومان می‌فروشند.

جواد اوجی، وزیر نفت در بهمن‌ماه سال گذشته در سفر به سیستان و بلوچستان گفته بود: این خطه تنها استانی است که وزارت نفت تجهیزات جایگاه‌های سی‌ان‌جی را به‌صورت رایگان در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذار قرار می‌دهد؛ در همین زمینه ۵۰ جایگاه سی‌ان‌جی جدید و ۳۰ جایگاه بنزین نیز در سیستان و بلوچستان احداث خواهد شد که تجهیزات این جایگاه‌های جدید نیز به‌صورت رایگان از سوی وزارت نفت تأمین می‌شود‎.

خبرنگار ما برای پیگیری این مشکل شهروندان با مسئول مربوطه تماس گرفت؛ اما تا زمان انتشار این گزارش هیچ‌گونه پاسخی دریافت نکرد؛ این پایگاه خبری در راستای رفع مطالبات و دغدغه مردم آماده دریافت پاسخ متولیان امر دراین‌خصوص است‎.‎

انتهای خبر/‏
https://asrehamoon.ir/vdcf0xdyxw6dv1a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما